کد خبر: ۱۱۰۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 13 October 2015
تابناک گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در اولین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی در سالن اجتماعات هتل المپیک رشت خطاب به دست اندرکاران برگزاری همایش گفت: فعالیت در این عرصه حساس و سخت است و عده‌ قلیلی عیب‌بین به دنبال عیب یابی از فعالیت‌های شما هستند پس باید در فعالیت‌های خودتان بسیار حساس و دقیق عمل کنید.

 

وی در ادامه گفت: ریشه شناسی کلمه مد نشان می‌دهد که این کلمه یک واژه فرانسوی است و انگلیسی زبان‌ها به جای آن از فشن استفاده می‌کنند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کلمه مد در زبان فرانسوی به معنای طرز، شیوه و نگرش است و در فرهنگ های لغت دهخدا و معین در کنار این معانی تازه و زودگذر نیز به آن اضافه شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به پوشش در اسطوره‌ها و تاریخ ایران باستان گفت: در تمام سنگ نوشته‌ها و حکاکی‌های کاخ‌ها چیزی که به وضوح نمایان است پوشش بانوان ایرانی است.

 

وی خاطرنشان کرد: پوشش بانوان ایرانی قبل از اسلام هم بگونه‌ای بود که لباس آنها تا مچ پا بود و چادر مستطیلی شکلی را بر دوش خود می‌گذاشتند که چادر از همین جا شکل گرفت و برای همین است که می‌گویند چادر ریشه ایرانی دارد.

 

فاضلی با اشاره این نکته که پوشش در آیین اسلام اهمیت زیادی دارد و در آیات مختلفی به این موضوع اشاره شده است گفت: در تفاسیر مختلف آمده که شغل حضرت ادریس و حضرت مریم خیاطی بوده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه درهمه جای دنیا به کسانی که هویت خود را پاس می‌دارند، احترام می‌گذارند، اظهارکرد: در لباس‌های سنتی ما بسیاری از مسائل فرهنگی رعایت شده است.

 

وی عنوان کرد: لباس در واقع دیدن و لحاظ زمان، مکان و هویت اسلامی ایرانی است.

 

فاضلی با اشاره به استفاده طراحان روز جهان از طرح‌ها و نقوش اسلامی و ایرانی در طراحی لباس‌های خود خطاب طراحان لباس حاضر در همایش گفت: اصل این است که خودمان را باور کنیم اگر خود را باور نکنیم مد و لباس، ازجای دیگری می‌آید.

 

گفتنی است، نخستین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی، همراه با رونمایی از پوستر و فراخوان اولین جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی "روجا" برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار