سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی هشت درصدی اقتصاد کشور در لایحه برنامه هفتم توسعه برای پنج سال آینده هدف‌گذاری شده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶ 08 July 2023

مهدی طُغیانی در بیست و هفتمین آیین نکوداشت روز صنعت و معدن استان در سالن همایش‌های سیتی سنتر اصفهان اظهار داشت: سهم صنعت از این رشد در پنج سال آینده، سالی ۸.۵ درصد است و رشد سالانه بخش معدن ۱۳ درصد، ساختمان ۹ درصد و صادرات ۲۳ درصد پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این جایگاه، تشکل‌های تولیدی در نظام تصمیم‌گیری کشور از جمله خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، مجموعه کارآفرینان، اتاق تعاون و همه تشکل های تولیدی باید حضور فعال و مستمر داشته باشند و مطالبه‌گری دائم در این زمینه صورت بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مُطالبه‌گری که تاکنون انجام شده است باید ۱۰ برابر شود، افزود: بر اساس تجربه شخصی، پیگیری درخواست‌ها، انسجام و حضور در مجموعه‌ها و تشکل‌ها بهترین اهرم برای پیشبرد سیاست‌ها محسوب می‌شود و نباید در زمینه پیگیری و مطالبه‌گری‌های خود کم کاری کنیم.

وی با اشاره به ماحصل تجربه سه ساله خود در نظام تصمیم گیری کشور اضافه کرد: سیستم اداری، اجرایی و تصمیم‌گیری کشور اسیر توسعه نیافتگی است و مجبوریم بخش زیادی از انرژی خود را صرف پیگیری مرتب کارهای درست کنیم و این پیگیری‌ها نباید تنها به جلسات ما خلاصه شود بلکه باید باید در رسانه ها هم مورد توجه قرار بگیرد.

طغیانی با اشاره به اینکه گاهی تصمیم ها در کشور با یک جریان سازی رسانه‌ای عقیم می‌شود، گفت: فضاسازی های رسانه‌ای که بعضی مواقع هیچ پایه علمی هم ندارد، گاهی اوقات عرصه را بر سیاستگذاری و تصمیم گیری درست مسوولان تنگ می‌کند.

وی بیان کرد: چرا تشکل های بخش خصوصی و تولیدی در این جریان سازی های رسانه‌ای، آنطور که باید و شاید حضور ندارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که امروز ما در کشور اسیر رفع تعهدات ارزی، نوسانات دلار و سکه و تورم شدید در حوزه صنعت هستیم رقبای ما در دنیا بر اینترنت اشیا، رُبات‌های هوشمند و هوش مصنوعی در واحدهای صنعتی متمرکز خود شده‌اند اما بدلیل درگیری ما با مسائل مبتلابه روز کمتر می‌توانیم در این زمینه‌ها بحث و گفت و گو کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط امروز، بازار منتظر تولید انبوه واحدهای صنعتی نمی‌ماند و باید بطور مرتب خطوط تولید خود را عوض کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: اتوماسیون فرایند، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حوزه معدن ۷۰ درصد از مباحث مطرح دنیا در این حوزه را دربرمی‌گیرند اما در کشور ما بدلیل وجود مشکلات دیگر، هنوز هم اندر خم یک کوچه هستیم.

وی اضافه کرد: تقاضای ما از خانه صنعت و معدن و سایر تشکل های استان اصفهان این است که حضور و مطالبه‌گری و پیگیری خود را برای سیاستگذاری های درست مانند قانون صادرات، حمایت از صادرات و قانون بخش صنعت مضاعف کنند و اطمینان داشته باشند که این پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت صنعت استان در حوزه زیرساخت‌های آب، برق و گاز نامناسب و در این زمینه‌ها با مشکلات متعدد همراه است.

به گفته وی، دسترسی به تسهیلات برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی دشوار شده است و صنعتگران متعددی روزانه برای دریافت تسهیلات در راستای توسعه، سرمایه در گردش و راه اندازی و ایجاد واحدهای صنعتی خود به نمایندگان مجلس مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: بی‌ثباتی‌ اقتصاد، نوسانات و جهش‌های ارزی و تورم در کشور، قدرت برنامه‌ریزی را از واحدهای تولیدی گرفته و نگرانی‌هایی را برای آینده آنها بوجود آورده است.

طغیانی ادامه داد: تغییرات پی‌درپی قوانین و قواعد در دولت و مجلس نظیر تعهد سپاری ارزی و مسائلی ناشی از آن، در عمل برای صنعتگر و تولیدکننده، مصداق گذر از هفت خوان رستم را تداعی می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در پس این دوره تنگنا و سختی، صنعتگران با عبور از این مشکلات، کارآزموده و توانمند شوند و رشد پُرشتاب دیگری را تجربه کنند که البته با همه اینها نباید این مسائل بویژه مسائل قابل حل کنونی، نادیده گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار