معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیماری دیگر تب کریمه کنگو که توسط کنه انتقال پیدا می‌کند اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال ۱۴ نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوتی داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۱۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 15 July 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیماری دیگر تب کریمه کنگو که توسط کنه انتقال پیدا می‌کند اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال ۱۴ نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوتی داشته‌ایم.


عباس رضاییان‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع «بیماری های مشترک بین انسان و حیوان»، به بیماری تب کریمه کنگو که توسط کنه انتقال پیدا می‌کند اشاره و در این خصوص اظهارداشت: سالانه بالغ بر 10 مورد در فارس گزارش ابتلا به این بیماری داریم که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌توان کمک کرد، اما بعضی اوقات با بهترین تشخیص‌ها، 30 درصد مرگ و میر داریم. از ابتدای امسال نیز 14 نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوتی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال این بیماری از طریق دام و کنه است. پرندگان در برابر تب کریمه به جز شترمرغ، مقاوم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری به بیماری سالک هم اشاره و عنوان کرد: پیشگیری از بیماری سالک، رکن اساسی بهسازی محیط است، اما معضلی که وجود داشت تصاویری از ساختمان‌های مخروبه در سنگ سیاه و شیراز بود که پس از آن شهرداری تعهد کرد که زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را سریعا جمع آوری کند.

رضاییان‌زاده همچنین گفت: از آنجا که هرساله با تجمع حجاج در مراسم عظیم جهانی رو به رو هستیم و با بازگشت آنها، تبادل ویروس‌ها در فضای متراکم انجام می‌شود، اقدام به راه‌اندازی پایگاه مقاومت مرزی در فرودگاه شیراز کردیم و در این پایگاه از همه حجاج تست گرفته و با چند سوال علائم آن‌ها بررسی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امکانات نمونه‌گیری در فرودگاه مستقر است و با نمونه گیری کووید، آنفلوآنزا، مالاریا و وبا اطلاعات افراد ثبت می‌شود، گفت: هر ساله هماهنگی با مدیران کاروان‌ها هم انجام می‌شود و دائم در طول سفر با آن‌ها در تماس هستیم.

رضاییان‌زاده تصریح کرد: طی روز‌های آینده آخرین پرواز حجاج به فارس انجام خواهد شد و امیدواریم حالت اپیدمی که از برگشت حجاج هر سال داشتیم، رخ ندهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه ساله در فصل تابستان با بحث "وبا " نیز روبرو هستیم که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود، افزود: وبا، ارتباط مستقیم با عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی دارد و در واقع وبا، اولین اپیدمی در کشور در سال 44 است و پس از آن به بیماری بومی منطقه تبدیل شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه اپیدمی حتما شرایط کووید نیست بلکه حضور یک بیماری بیشتر از حد انتظار است، ادامه داد: بیماری وبا عمدتا در مناطقی که مهاجرینی از افغانستان و اتباع دارند، انتقال پیدا می‌کند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه وبا، سازگاری محیطی بالایی دارد، اما با آب جوش و به ویژه کلر سریع از بین می‌رود، گفت: اگر توجه نشود در مناطق روستایی و جا‌هایی که لوله‌ها نشتی دارند این بیماری منتقل خواهد شد؛ همچنین 75 درصد افرادی که به وبا مبتلا می‌شوند بدون علائم هستند و تنها20 درصد دچار اسهال می‌شوند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: طبق بررسی‌ها گروه خونی O بیشترین و AB کمترین میزان ابتلا وبا را داشته‌اند.

رضاییان‌زاده ادامه داد: گروه‌های پر خطر ابتلا به وبا بیشتر از افغانستان، پاکستان و عراق و آفریقا هستند و البته کسانی که از عتبات و عالیات می‌آیند هم ممکن است درگیر این بیماری شوند.

وی افزود: امسال 4 مورد ابتلا به وبا در شهر‌های ایرانشهر، بیرجند و قم مشاهده شده است. دو هزار و 362 تست نیز در فارس گرفته شده که هیچ مورد مبتلایی نداشته‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: سال گذشته 18‌ مورد وبای وارداتی مشاهده شد که از کشور عراق وارد کشور شده بودند که 2 نفر تبعه افغانستان و مابقی هموطنان خودمان بودند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار