استاندار یزد:
استاندار یزد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال روستایی باید در یزد شناسایی شود گفت: اولویت اصلی اشتغال استان یزد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳ 19 July 2023

 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهران فاطمی در نشست شورای اشتغال استان یزد با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری و حزن آل‌الله و خاندان عصمت و طهارت(ع) اظهار داشت: کار ما در حوزه اشتغال، کار بسیار سختی است و این سختی از جهات مختلف است.
 
وی ادامه داد: از یک سو شعار اساسی و محوری دولت سیزدهم اشتغال و مسکن است که تعهد کرده سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن ایجاد کند و هر دوی این موارد بسیار سخت است.
 
استاندار یزد خاطرنشان کرد: از این جهت، دائما آمار استان‌ها از تهران رصد می‌شود و این تعهد دولت است و وظیفه داریم که تمام تلاش خود را به کار بگیریم که حتما تعهد داده شده را انجام دهیم.
 
فاطمی به اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که صورت گرفته ما از نمره 15 به 19 رسیدیم ولی الان برای اینکه بتوانیم نمره 20 و کامل را دریافت کنیم سختی زیادی پیش روی ما قرار دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: الان ما در بحث نیروی کار یدی به بن‌بست رسیدیم و اکثر واحدهایی که ایجاد شدند این جنس نیرو را نیاز دارند و در استان یزد کمبود چنین نیرویی را به شدت احساس می‌کنیم.
 
استاندار یزد افزود: این نیرو را می‌توانیم از استان‌های دیگر جذب کنیم ولی ترکیب جمعیتی و فرهنگی استان به شدت با مشکل مواجه می‌شود و باید ملاحظات مربوط به آن را در نظر داشته باشیم.
 
فاطمی با بیان اینکه یزد ظرفیت زیادی در حوزه نیروی کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی و همچنین بانوان دارد گفت: بحث اشتغال بانوان هم حساسیت خاص خودش را دارد و نمی‌توان هر کاری را برای بانوان در نظر گرفت و حتما باید شرایط خاص آنها را در نظر داشته باشیم؛ از سوی دیگر برای فارغ‌التحصیلان هم هر کاری را نمی‌توان در نظر گرفت و حتما باید کار تخصصی به آنها داده شود.
 
وی بیان کرد: از این رو باید کارهایی را در استان یزد ایجاد کنیم که بتواند زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بانوان را فراهم کند و به این طریق علاوه بر اینکه مشکل بیکاری در استان را رفع می‌کنیم، زمینه بهره‌گیری از ظرفیت جوانان بومی را فراهم کنیم.
 
استاندار یزد افزود: از کل اشتغال ایجاد شده در گزارش ارائه شده 13 و دو دهم درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و مابقی این افراد فوق دیپلم به پایین بوده و همچنان مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان مسئله روی میز است.
 
فاطمی ادامه داد: به همین دلیل شورای اشتغال استان باید برای این موضوع برنامه عملیاتی ارائه کند و بتواند مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را به وسیله راهکار کاملا عملیاتی برطرف کند.
 
وی به طرح بورسیه شغلی اشاره کرد و افزود: این طرح به دلیل ظرفیت بسیار پایینی که دارد نمی‌تواند مشکل خاصی را برطرف کند و باید اگر تسهیلاتی داده می‌شود به حوزه دانش‌بنیان، فناوری و صنایع خلاق وارد شود و طرح‌های کاربردی با ظرفیت گسترده در این حوزه ارائه شود.
 
استاندار یزد تصریح کرد: دستگاه‌ها موظفند در مدت 10 روز، طرح عملیاتی خود را برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بانوان به صورت ویژه ارائه کنند.
 
فاطمی گفت: مسئله امروز اشتغال در استان یزد بیکاری فارغ‌التحصیلان است و شورای اشتغال هم باید صرفا این موضوع مهم را حل کند نه اینکه صرفا به تعهد آمار اشتغال به هر روشی اقدام کند.
 
وی گفت: وقتی فضای ما نخبگانی شد، از هر جایی که به استان مهاجرت کند نه تنها مشکلی نداریم بلکه استقبال هم می‌کنیم اما اینکه صرفا نیروی مهاجر به استان یزد کارگری باشد در آینده با مشکل بیشتری مواجه می‌شویم.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حوزه اشتغال دو مشکل وجود دارد گفت: نکته اول اینکه در ایجاد اشتغال، مدیران تنها به تسهیلات حمایتی و تبصره‌ای بسنده کرده‌اند و دومین مشکل هم این است که همان آمار موجود هم پوشش داده نشده است.
 
وی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو تا سه هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق و در استان هزینه شده اما نیروی کار و آمار اشتغال افزایش پیدا نکرده باشد، این نشان می‌دهد اطلاعات و آمار به درستی پوشش داده نشده است.
 
فاطمی افزود: این رویکرد و نگاهی که الان در حوزه اشتغال داریم درست نیست و مدیران باید علاوه بر اینکه آمار موجود را پوشش بیشتری بدهند، اهتمام بیشتری هم در ایجاد اشتغال داشته باشند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه به مدیران مرتبط یک هفته فرصت می‌دهیم که آمار موجود در حوزه اشتغال را به درستی در سامانه ثبت کنند و به ویژه دستگاه‌هایی که عقب‌تر هستند باید به سرعت اقدام کنند.
 
استاندار یزد گفت: به عنوان نمونه آموزش و پرورش اشتغال ایجاد شده را 10 مورد ثبت کرده که قطعا اشتباه است و همین الان در حوزه مدارس و مهدها و آموزشگاه‌های غیرانتفاعی که ایجاد می‌شود با توجه به اینکه از تسهیلات و مجوزها و زیرساخت‌های دولتی استفاده می‌کنند باید آمار اشتغال را ثبت کنند.
 
فاطمی افزود: نکته دیگری که در ارتباط با بحث اشتغال وجود دارد این است که تسهیلات با محدودیت‌هایی وجود دارد و اگر بخواهیم صرفا به آن اکتفا کنیم قطعا با مشکل مواجه می‌شویم و حتما باید از راه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال بهره‌گیری نماییم.
 
وی به موضوع اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در برخی نقاط روستایی استان احصا شده و ظرفیت‌ها شناسایی شده که باید در ارتباط با آن رویدادهای سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی برگزار و مشوق‌هایی هم که در این حوزه قرار است ارائه شود تدوین شود.
 
استاندار یزد گفت: سرمایه‌گذاری در روستا تنها در صورتی محقق می‌شود که ابتدا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را به درستی احصا کرده سپس با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم، تمامی این ظرفیت‌ها و مشوق‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده و از سوی دیگر راهکار برای سرمایه‌گذاری را به شدت تسهیل کنیم تا هیچ بروکراسی اداری مانع کار آنها نشود.
 
فاطمی خاطرنشان کرد: در تمامی روستاها افراد صاحب سرمایه‌ای داریم که الان در روستای خود زندگی نمی‌کند و همه آنها هم علاقه مند هستند برای روستای خودشان کاری را انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه این افراد باید شناسایی شده و فرصت‌ها هم برای آنها ارائه شود گفت: اولویت‌ سرمایه‌گذاری ابتدا با افراد بومی همان شهرستان و در مرحله دوم افرادی که اهلیت دارند است.
 
استاندار یزد تصریح کرد: نکته سوم هم این است که شورای اشتغال باید بازدیدهای میدانی از طرح‌هایی که اعلام می‌شود انجام دهد و صحت سنجی اطلاعات ارائه شده بررسی و سپس جلسات شورای اشتغال هر شهرستان به صورت تخصصی برگزار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار