معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان: این بیماری یک بیماری عفونی پوستی، بدون درد و تب است که بهبود ضایعه آن حدود دو ماه تا یک سال طول می کشد البته پس از بهبود نیز جای زخم باقی می ماند. با توجه به اینکه زمان گزش از غروب آفتاب تا صبح روز بعد خواهد بود، قابل ذکر است که هر چند بیماری سالک را در نیمه دوم سال مشاهده می کنیم لیکن فعالیت پشه خاکی که ناقل این بیماری است معمولا در فصل تابستان و بخصوص شهریور اتفاق می افتد.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ 30 July 2023

تابناک فارس علم و فناوری: یعقوب آشنا، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان اظهار داشت: رعایت اصول حفاظت فردی، ممانعت از تماس پشه با بدن انسان، مجزا بودن محل زندگی انسان از دام و رعایت فاصله مناسب از موارد مهم پیشگیری از این بیماری است.

معاون فنی معاونت بهداشت علوم پزشکی لارستان افزود: استفاده از مواد دور کننده پشه هنگام استراحت در مناطق آلوده و استفاده از توری و پشه بند مناسب نیز می تواند در کاهش این بیماری موثر باشد.

وی بیان داشت: استفاده از لباس‌های آستین بلند و تا حد امکان ضخیم، مراقبت و درمان زخم، اجتناب از رفتن به مناطق آلوده به خصوص بعد از غروب آفتاب، اجتناب از حضور در خارج از منزل در مناطق آلوده به ویژه بعد از غروب و دفع بهداشتی زباله، فاضلاب و کودهای حیوانی جهت جلوگیری از مساعد شدن محیط برای زندگی پشه خاکی و سایر حیوانات از دیگر راه های پیشگیری از بیماری سالک است.

 

 

یعقوب آشنا با اشاره به این نکته که گزش پشه خاکی مهم ترین راه سرایت بیماری سالک به عنوان یک بیماری انگلی مشترک بین حیوان و انسان است، خاطرنشان کرد: پشه خاکی با خون‌خواری از موش و سگ، آلوده به انگل سالک می شود. معاون فنی معاون بهداشت خاطر نشان کرد: این بیماری انگلی را مشترک بین انسان و حیوان دانست.

وی تصربح کرد: این بیماری یک بیماری عفونی پوستی، بدون درد و تب است که بهبود ضایعه آن حدود دو ماه تا یک سال طول می کشد البته پس از بهبود نیز جای زخم باقی می ماند. با توجه به اینکه زمان گزش از غروب آفتاب تا صبح روز بعد خواهد بود، قابل ذکر است که هر چند بیماری سالک را در نیمه دوم سال مشاهده می کنیم لیکن فعالیت پشه خاکی که ناقل این بیماری است معمولا در فصل تابستان و بخصوص شهریور اتفاق می افتد.

آشنا در پایان گفت: ضدعفونی و پانسمان زخم جهت جلوگیری از عفونت ثانویه، استفاده از پمادهای موضعی تجویز شده توسط پزشکان، تزریق آمپول در محل موضع طبق نظر پزشک و کرایو تراپی زیر نظر پزشک دوره دیده جز روش‌های درمان این بیماری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار