رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به تخصیص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شورای شهر تهران برای مراسم اربعین امسال، از استقرار نیروهای شهرداری تهران در ۴ مرز ایران و عراق خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 21 August 2023

به گزارش تابناک تهران،امین توکلی‌زاده امروز در نشست خبری خود در ارتباط با مقدمات انجام شده از سوی شهرداری تهران در قالب ستاد اربعین حسینی اظهار کرد: ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران طبق سنوات گذشته در شهرداری تهران با حکم شهردار تهران فعالیت خود را آغاز کرد و مسئولیت به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران سپرده شده و وظایفی در بخش‌های مختلف برای دستگاه‌ها و سازمان‌ها پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به فعالیت ستاد اربعین کشور تصریح کرد: این ستاد در وزارت کشور تشکیل شده و یک تقسیم کار ملی برای هر یک از دستگاه‌ها، شهر‌ها و استان‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده تا ان‌شاءالله امسال شاهد برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی در کربلا باشیم.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی در کربلا حضور یابند، گفت: با همین میزان ما شاهد حضور خانواده‌ها در قالب جاماندگان اربعین در تهران خواهیم بود و در این حوزه نیز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تمهیداتی را تدارک دیده است و ان‌شاءالله در زمان مقتضی خود این موارد اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

توکلی‌زاده با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در قالب ستاد اربعین زیرساخت‌های خوبی در مرز‌ها و کمیته‌های این ستاد شکل گرفته است، افزود: شهرداری تهران در چند کمیته تخصصی عضویت دارد، همچنین کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین به معاون خدمات شهری شهرداری تهران سپرده شده است.

وی در ارتباط با آغاز عملیات اجرایی در ستاد اربعین شهرداری تهران تصریح کرد: سال گذشته با تدبیر آقای زاکانی شهردار تهران، دبیرخانه دائمی ستاد اربعین در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران راه‌اندازی شد و این مسئله نیز به جهت اهمیت حضور و مشارکت حماسه ۲۵ میلیون نفری در مراسم اربعین حسینی است تا ما بتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در قالب ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران گفت: نخستین جلسه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد و بنا داریم آیین بدرقه از نخستین زائران و خادمان اربعین حسینی را برگزار کنیم.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در مراسم اربعین امسال بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری تهران مجوز هزینه‌کرد ۴۰ میلیارد تومان را خواهد داشت و قطعاً ما بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.

وی در خصوص زمان برگزاری آیین بدرقه از زائران و خادمان حسینی تصریح کرد: این مراسم جمعه پیش رو سوم شهریور مصادف به هشتم صفر در میدان آزادی و در قالب مراسم محرم‌شهر برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله فرآیند خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی تا دو روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

توکلی‌زاده با تاکید بر اینکه قطعا مراسم پیاده‌روی اربعین با همراهی و مشارکت گروه‌های جهادی، خیرین و مردم برپا و برگزار خواهد شد گفت: مجموعه‌های حاکمیتی و دولتی از جمله شهرداری‌ها در حوزه فراهم کردن زیرساخت‌ها گام بر می‌دارند، اما در کلان مراسم پیاده‌روی اربعین توسط گروه‌های جهادی و مردم برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به حضور و مشارکت بیش از ۴۰ هزار موکب در مراسم اربعین حسینی در کربلا گفت: این تعداد موکب در عرض ۱۵ روز خدمت قابل توجهی را به زائران و عاشقان امام حسین در مراسم اربعین ارائه خواهند کرد.

وی با اشاره به تاکید زاکانی شهردار تهران مبنی بر مردمی‌سازی چنین فعالیت‌هایی از جمله مراسم‌های اربعین حسینی، عید غدیر و ... گفت: تاکید شهردار بر این است که هیچ‌گاه در اینگونه مراسم‌ها لوگو یا آرمی از شهرداری تهران وجود نداشته باشد و شهرداری پشت سر مردم قرار بگیرد و به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌ها باشد و در چنین مراسم‌هایی برنامه‌ها توسط گروه‌های جهادی، خیرین و مردم برپا و برگزار می‌شود.

توکلی‌زاده با اشاره به شعار امسال ستاد اربعین کشور تصریح کرد: شعار امسال حیات من الحسین (جانم حسین) طراحی شده است و در همین ارتباط شهرداری تهران پویش‌هایی را طراحی کرده است که ان‌شاءالله در ایام اربعین حسینی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تمرکز مراسم اربعین امسال بر روی نوجوانان و دانش‌آموزان گفت: با توجه به تعطیلی مدارس، قاعدتا ما در سال جاری و سنوات آتی شاهد حضور پرشور نوجوانان و دانش‌آموزان خواهیم بود و به همین منظور برنامه‌های طراحی شده از سوی ستاد اربعین شهرداری تهران بر روی نوجوانان و دانش‌آموزان متمرکز خواهد شد.

وی با اشاره به حضور شهرداری تهران در ۴ مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه گفت: شهرداری تهران فقط در دو مرز باشماق و تمرچین حضور نخواهد داشت ضمن اینکه شهرداری تهران در مسیر پیاده‌روی در شهر‌های کربلا، سامراء و کاظمین و نجف حضور خواهد داشت.

وی در ارتباط با برنامه‌های فرهنگی طراحی شده در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: در این ارتباط آیین بدرقه از زائران در ۴ مرز خسروی، مهران، شلمچه و چذابه از تاریخ ۴ شهریور تا ۱۱ شهریورماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد. همچنین در بازه زمانی ۱۲ شهریور تا ۲۰ شهریورماه آیین استقبال از زائران اربعین در ۴ مرز اشاره شده برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت برگزاری سرود جذاب فارسی و عربی در مراسم اربعین امسال گفت: جدای این سرود، ۲۰ گروه سرود امسال در مراسم اربعین حسینی ساماندهی شده‌اند. همچنین برنامه‌های متناسبی در موکب‌های مختلف و در مسیر طریق‌الحسین کربلا و نجف برگزار خواهد شد. همچنین یک دسته عزاداری نوجوانان اسلامی پیش‌بینی شده که قرار است دو الی سه روز قبل از اربعین حسینی این گروه عزاداری با حضور نوجوانان در کربلا برگزار شود.

وی با اشاره به مسئولیت جاماندگان اربعین حسینی گفت این موضوع به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سپرده شده و قطعا این مراسم نیز با مشارکت شهرداران مناطق دستگااه‌ها سازمان هیئات و ... برگزار خواهد شد.

وی در خصوص نحوه استقرار شهرداری‌های مناطق در مرز‌های ایران و عراق گفت: در مرز شلمچه منطقه یک، چذابه ۳ در مرز مهران سه منطقه دو، ۵ و ۱۱ و در مرز خسروی منطقه ۲۲ مستقر خواهند شد. همچنین امسال نیز طبق سال گذشته موکب زینبیون به میزبانی منطقه ۸ در کربلا برپا خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران تنها در بخش تجهیزات و نیرو بخش کوچکی از خدمت‌رسانی در عراق را برعهده خواهد داشت افزود: ما در حوزه خدمات شهری در تنظیف مرز‌ها و شهر‌های مقدس در قالب تامین اقلام و نیروی انسانی به کشور عراق کمک خواهیم کرد. اما مسئولیت در کلان برعهده کشور عراق خواهد بود.

توکلی‌زاده با اشاره به استقرار اتوبوس‌ها در کشور عراق جهت جابجایی زائران اظهار کرد: در این ارتباط نیز از ظرفیت برخی از کلانشهر‌ها از جمله مشهد تهران قم و اصفهان جهت اعزام اتوبوس و خدمت‌رسانی به زائران استفاده خواهد شد.

وی به تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی شرکت شهر سالم در قالب توسعه خدمات درمانی در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: در این ارتباط در ۱۱ قرارگاه اکیپ‌های شهر سالم مستقر خواهند شد و خدمات پزشکی مناسبی ارائه می‌شود.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به همکاری شهرداری تهران و هلال احمر گفت: در این ارتباط همکاری خوبی جهت تامین دارو و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به دمای هوا و افزایش گرما در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: قاعدتاً ما طی امسال و ۱۴ سال آینده نیز با افزایش گرما در مراسم اربعین روبرو خواهیم بود و توصیه‌هایی نیز از سوی مراکز درمانی و کمیته‌های سلامت به زائران شده است.

توکلی‌زاده با اشاره به تامین آب یخ، مه‌پاش، سایه‌بان و یخ‌ساز گفت: این ۴ مورد از موارد اساسی است که امیدواریم در موکب‌ها مورد توجه قرار بگیرد و اگر این موارد رعایت بشود بخش قابل توجهی از مشکلات و گرمازدگی زائران برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به حضور ۴ هزار نفر از نیرو‌های کلانشهر‌ها در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار نفر در حوزه خدمات شهری و ۲ هزار نفر در حوزه حمل و نقل فعالیت خواهند کرد.

منبع/تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار