سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا باید به دولت و ملت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با جمشید شارمهد تروریست شناخته شده و محکوم در دادگاه دارد.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 28 August 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ششم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران که در حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و افزود: همواره تلاش دولت‌ها این بوده که مشی این دو شهید را سرلوحه خدمت خود قرار دهند. لازم می‌دانیم مشی شهیدان والامقام را سرلوحه کار، تلاش و پویایی و خدمت رسانی به ملت قرار دهیم.

* ایران از بزرگ‌ترین قربانیان مبارزه با تروریسم

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امروز با عنوان روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است شاید کمترین نظام سیاسی در دنیا باشد که این تعداد از دولتمردان آن کشور و مردم و شهروندان آن قربانی تروریسم کور و سیاه شده باشند. ملت ایران هم در مبارزه علیه تروریسم پرچمدار و در خط مقدم مبارزه قرار دارد و از بزرگترین قربانیان مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود.

کنعانی گفت: امیدواریم به عنوان دولت و خدمتگزاران دولت مشی مردمی این دو شهید گرانقدر را پیشه خود سازیم و بی مدعا و با حداکثر تلاش و پویایی در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب مقدس اسلامی در مسیر پر افتخار شهیدان حرکت کنیم و در این مسیر سربلند بیرون بیاییم.

* موعد ۲۸ شهریور بین ایران و عراق تمدید نخواهد شد

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و علاوه بر این، اینها را از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند، خالی و این پادگان‌ها را تعطیل کنند و آنها را براساس توافق به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته، منتقل کنند. این تعهد دولت عراق است.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دیدگاه‌های خود را به دولت عراق اعلام کردیم و مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما در این خصوص اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در عراق هم در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی گفت: روابط ایران و عراق دوستانه،‌ برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. مناسبات دو کشور گرم، دوستانه و سازنده است، ولی حضور نیروهای مسلح تروریستی و تجزیه طلب در منطقه اقلیم کردستان با فعالیت‌های مسلحانه علیه امنیت ایران، نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما براساس این روابط دوستانه و حسنه با دولت عراق این است که این نقطه سیاه برچیده شود و از فضای مناسبات پاک شود. در این خصوص منتظر اجرای کامل توافق موجود بین ایران و عراق هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به امنیت ایران سهل انگاری نمی‌کنیم. پس از پایان موعد مذکور، دولت ایران در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت ملی ایران عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم، از حسن همکاری و میزبانی کریمانه دولت و ملت ایران از زائران ایرانی و دیگر زائران قدردانی کرد و گفت: اقلیم کردستان میزبان زائران اربعین حسینی است و از این اقدام دولت عراق و مقامات اقلیم تشکر می‌کنیم.

* حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه هم گفت: حضور نظامی آمریکا و نظامیان این کشور در خاک سوریه کاملا غیرقانونی است. دولت سوریه هیچ دعوتی از نظامیان آمریکایی نکرده و درخواست رسمی دولت سوریه خروج هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور است. تحولات سوریه نشان داده حضور نظامی آمریکا علاوه بر اینکه غیرقانونی است، عامل استمرار بی ثباتی و ایجاد فضای تنفسی برای گروه‌های تروریستی است. دولت آمریکا هم مبتنی بر مقررات بین‌المللی و هم درخواست دولت سوریه باید خاک سوریه را ترک کند.

وی با بیان اینکه در چارچوب توافقات دولت آمریکا و عراق نحوه حضور آمریکا در خاک عراق روشن است و دیدگاه عراق مواضع خود را بیان می‌کند، گفت: حضور نظامی آمریکا در منطقه را مغایر صلح، ثبات و آرامش در منطقه می‌دانیم. تاریخ حضور آمریکا در منطقه نشان داده که این حضور موجد بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است.

* دولت آمریکا پاسخ دهد چه نسبتی با شارمهد تروریست شناخته شده دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار نماینده ویژه آمریکا با خانواده جمشید شارمهد گفت: دولت آمریکا باید به دولت و ملت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با تروریست شناخته شده و محکوم در دادگاه دارد. تروریستی که مسؤول یک گروهک تروریستی شناخته شده است و اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده و مشخصا مسؤول طراحی و اجرای عملیات بمبگذاری تروریستی ضدانسانی و وحشیانه در حسینیه شیراز است که طی آن ده‌ها نفر از مردم از عزادارن به خاک و خون کشیده شدند.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا روشن کند چه نسبتی با این تروریست و قاتلان ملت ایران دارد.

* پیشرفت در تفاهم اخیر با آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه دنبال شد و به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است، بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم، با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و در این مسیر خوشبختانه شاهد پیشرفت کار هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق نیز گام‌های بعدی را برداریم.

* رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما اولویت است

کنعانی افزود: دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند. ما از ایفای نقش سازنده همه طرف‌ها که در این زمینه علاقه‌مندند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند، استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک در این زمینه غفلت نخواهیم کرد و مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

* در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار دسته‌جمعی عمل می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی و اعلام کردن دستگاه دیپلماسی به عنوان دستگاه برتر از سوی دولت گفت: خوشحالیم عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی در دولت قرار گرفت و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است.

به گزارش فارس،‌ این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار دسته‌جمعی عمل می‌کنیم. در رأس دستگاه، شخص وزیر و بدنه دستگاه در داخل و همه سفارت‌ها و سرکنسولگری‌ها در خارج به کار دسته جمعی و مکمل و هم افزا با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی پایبند هستند.

* سرنوشت امام موسی صدر

وی همچنین گفت: سرنوشت امام موسی صدر برای ما حائز اهمیت است و مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است. خدمات وی به منطقه و لبنان فراموش نشدنی است. با لبنان این موضوع را مورد توجه داریم. دولت لبنان هم به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و توافقی بین دولت لبنان و لیبی وجود دارد و دولت لیبی مسؤولیت‌هایی را پذیرفته و هم دولت ما و هم دولت و ملت لبنان این است که دولت لیبی اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد که کمک کند سرنوشت امام موسی صدر روشن شود.

* مسابقات ورزشی با عربستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مسابقات ورزشی بین ایران و عربستان و بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا اظهار داشت: همکاری‌های ورزشی دو کشور موضوع مهمی است. در منطقه مشترک حضور داریم و بازی‌های دو تیم همواره جزو بازی‌های پرهیجان و پرتماشگر بوده است. در چارچوب روند جدید در مناسبات دو کشور، انتظار این است رخدادهای ورزشی دو کشور متناسب با روند خوب مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور پیش برود.

به گزارش فارس، کنعانی اضافه کرد: در گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه در ریاض درباره سرعت بخشیدن و فعال‌تر کردن همکاری‌ها و تبادلات ورزشی بین دو کشور گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است. دو وزیر متفق القول بودند که در این زمینه بتوانند کمک کنند که همکاری‌های ورزشی دو کشور رونق بیشتری بگیرد.

وی گفت: برگزاری بازی‌های تیم‌های دو کشور و از جمله مسابقات فوتبال در زمین کشور ثالث تصمیم فدراسیون فوتبال آسیا در زمانی بود که شاهد انقطاع در روابط سیاسی ایران و عربستان بودیم و با شرایط جدیدی که قرار گرفتیم انتظار است بازی‌های دو کشور در زمین‌های ملی دو کشور صورت بگیرد. این موضوع در گفت‌وگوها از سوی امیرعبداللهیان با همتای عربستان مطرح و مورد استقبال وی قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در روزهای اخیر هم که این اخبار را شنیدیم وزیر امور خارجه با همتای خود تبادل پیام داشت و تأکید کرد متناسب با اوضاع جدید روابط دو کشور اجرای مصوبه قبلی موضوعیت ندارد و بازی‌ها می‌تواند در زمین‌های دو کشور انجام شود.

کنعانی گفت: عربستان سعودی نیز نگاه مشترک داشت و خوشبین هستیم مبتنی بر این نگاه مشترک شاهد انجام بازی‌های تیم‌های باشگاهی دو کشور در زمین‌های ملی دو کشور باشیم. وزارت خارجه با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند. براساس آخرین اخبارم بین مقامات ورزشی دو کشور در این زمینه ارتباطات خوبی برقرار شده و امیدواریم در نتیجه این تلاش‌های مشترک شاهد برگزاری بازی‌های دو کشور در زمین‌های دو کشور باشیم.

* قدردانی از اقلیم کردستان عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره عبور زائران اربعین از اقلیم کردستان عراق و روابط با اقلیم کردستان گفت: این روابط حسنه است و در زمینه‌های مختلف همکاری برقرار است. اقلیم به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک مناسبات حسنه با ایران در زمینه‌های مختلف است.

کنعانی ادامه داد: از اقدام کریمانه مقامات اقلیم از زوار اربعین تشکر می‌کنم. هم سال گذشته میزبانی کریمانه‌ای داشتند و امسال هم شاهد این میزبانی هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر امیرعبداللهیان به اقلیم کردستان عراق نیز اظهار داشت: سفر وزیر خارجه در چارچوب مناسبات با عراق ممکن است در بازه زمانی مناسبی انجام شود و اکنون چنین سفری از منظر زمانی تعیین و زمانبندی نشده است. اینکه سفر آتی وزیر خارجه به عراق بتواند اقلیم را شامل شود، طبیعتا امکان برنامه ریزی آن وجود دارد. تعاملات بین ما و عراق و اقلیم کردستان عراق برقرار است.

* صادرات نفت ایران با قدرت و قوت در حال انجام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص توافق بین ایران و آمریکا مبنی بر اینکه در ازای کاهش سطح غنی سازی، آمریکا مجوز صادرات نفت ایران را بدهند گفت:‌ براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم، منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم که امیدواریم این تفاهم در بازه زمانی انجام شود.

کنعانی افزود: خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا، صادرات نفت ایران در حال انجام است. مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها این را دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچگونه محدودیتی را از سوی هیچ طرفی از جمله آمریکا را شاهد نباشد.

وی افزود: در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها، اکنون صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قوت و قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: در مقطع اخیر شاهد یک اقدام غیرسازنده‌ای از سوی دولت آمریکا بودیم. بحث توقیف محموله نفتی ایران، یک اقدام کاملا غیرسازنده است. دولت آمریکا از یک طرف تأکید می‌کند که علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است و اینکه در چارچوب گفت‌‌وگوی مستقیم، اختلافات حل و فصل و زمینه اجرای برجام فراهم شود. از یک طرف شاهد اعمال برخی تحریم‌های جدید و از سوی دیگر شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن هستیم.

به گفته کنعانی، این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت کامل به توافق سازوگار نیست.

* احضار کاردار سوئیس به وزارت خارجه

وی درباره توقیف و تخلیه نفت ایران گفت: در این ارتباط هم در غیاب سفیر سوئیس، کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید کردیم. همچنین دو یادداشت اعتراض رسمی به سفارت سوئیس دادیم و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی اقدام رسمی انجام داد.

کنعانی تصریح کرد: دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این رویکرد غیرسازنده با پیام‌های ارسال مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم سازوگار نیست و اقدام کاملا غیرسازنده و حرکت در مسیر خلاف تفاهمی است که در چارچوب مبادله زندانیان صورت گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ایران به عملکرد دولت آمریکا نگاه می‌کند و به مواضع سیاسی و ادبیات سیاسی این کشور توجه نخواهد کرد.

* نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج فارس در نیویورک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست خبری اعلام کرد: نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی به ابتکار دبیرکل این سازمان برگزار خواهد شد. در چارچوب نگاه مشترکی است که در بین کشورهای منطقه شکل گرفته که در چارچوب گفت‌وگوهای مشترک به منافع مشترک در منطقه توجه کنند.

وی افزود: ایران همانگونه که قبلا اعلام کرد به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده است. به موازات این رویکرد، پیشنهاد ایران تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری با حضور هشت کشور ساحلی خلیج فارس است. این ایده را به کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه کردیم و در دیدارهای وزیر امور خارجه به همتایان خود این ایده منتقل شده است. این یک روند است و نیازمند تداوم گفت‌وگو است.

* نشست با طرف‌های مذاکراتی در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مذاکرات با طرف‌های مذاکراتی ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک که علی باقری به آن اشاره کرده بود،‌گفت: ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: همانطور که در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران برای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی اثرسازی تحریم‌ها، گفت‌وگوهایی در حاشیه مجمع عمومی انجام شد، گفت‌وگوهای مستقیم با اعضای برجام و غیرمستقیم با آمریکا. اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل هم که در آخر ماه جاری برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که قبلا وجود داشته در حاشیه مجمع صورت بگیرد.

کنعانی عنوان کرد: اکنون نمی‌توانم جزئیاتی بیش از این در اختیار شما قرار دهم. ایران از هیچ فرصت دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. این کارویژه دستگاه دیپلماسی است.

* ملاحظات و انتظارت ایران از بحرین

کنعانی درباره روابط با بحرین با توجه به نشستی که قرار است با حضور وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج فارس در نیویورک برگزار شود که سؤال دیگر خبرنگار فارس بود نیز : روابط با بحرین در چارچوب خواست خود مورد اهتمام و پیگیری ایران است و این مسیر را در همان سازوکار دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیام‌هایی (بین ایران و بحرین) مبادله شده و گفت‌وگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای دولت ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه کشورهای منطقه و همسایه مبتنی بر منابع مشترک، توسعه دهد. اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم، راجع به روابط با بحرین نیز ملاحظات و انتظاراتی داریم که این ملاحظات و انتظارات در چارچوب مسیرهای دیپلماتیکی که برقرار است منتقل و تبادل می‌شود و این مسیر را ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد.

* اقدامات تحریک آمیز آمریکا در منطقه

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: دولت آمریکا باید اثبات کند طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو و تبادل است. دولت آمریکا در برجام بزرگ‌ترین بدعهدی را مرتکب شده است. این دولت از یک توافق بین‌المللی یک طرفه خارج شد. این نشان داد که آمریکا در گفت‌وگو با ایران طرف قابل اعتمادی نیست. در طرف آمریکایی چنین ویژگی را نمی‌بینیم. در بازه اخیر در خصوص تبادل زندانیان شاهد اقدامات تحریک آمیز از سوی آمریکا بودیم.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا باید در رفتار خود نسبت به ایران به صورت جدی تجدیدنظر کند. در خصوص اقدامات نظامی در حوزه خلیج فارس و گسیل نیروهای آمریکایی با روند تحولات مثبت در منطقه و همگرایی سیاسی بین کشورهای حوزه خلیج فارس همخوانی ندارد و این اقدامات تحریک آمیز و بی ثبات کننده است.

* تلاش برای مبارزه با داعش

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اقدامات داعش در داخل کشور بیان کرد: در موضوع تامین امنیت برای ایران و هم کمک به تامین امنیت‌،‌ ایران یک طرف بسیار موثر است و نقش ایران در مبارزه با تروریسم و در شکست خلافت خود خوانده داعش نقش تعیین کننده بود.

وی گفت: دولت و نیروهای مسلح و نیروهای ایران در موضوع تامین امنیت ملی به تلاش‌های شبانه روزی خود ادامه می‌دهند و در موضوع مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه، ایران یک شریک تعیین کننده برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه‌ای بوده است. براساس دعوت‌ طرف‌های منطقه‌ای، ایران به تلاش‌های موثر خود برای کمک به مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری و داعشی ادامه خواهد داد.

* آزادی چند گروگان عراقی در ایران

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره آزادی چند گروگان عراقی در ایران گفت: یک اقدام تحریک آمیز برای ایجاد خلل در مناسبات دوستانه دو ملت ایران و عراق و اقدامات ایذایی برای ناامن نشان دادن مرزهای دو کشور است که خوشبختانه با هوشیاری نیروهای امنیتی ایران و عراق و درک مقامات عالیه سیاسی دو کشور این گونه اقدامات ایذایی تاثیری در مناسبات خوب دو کشور نداشته است و با اقدامات امنیتی این گروگان‌ها آزاد شده‌اند. نیروهای امنیتی در این خصوص اطلاعات کافی دارند.

* مناسبات با مصر

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر نیز اظهار داشت: با طرف مصری اتفاق نظر داریم که ارتباط مستقیم دیپلماتیک دو کشور برقرار است و برای گفت‌وگو و تبادل و ملاقات با یکدیگر با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم. تبادل تماس از طریق روسای دفاتر دو کشور در تهران و قاهره ادامه دارد. مانعی برای ارتقای روابط دو کشور نداریم.

* همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه اظهار داشت: موضوع همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک مبتنی بر قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی از سال‌های گذشته در حال انجام است و ارتباطی با موضوع ثانویه دیگری از جمله برجام و اوکراین ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در خصوص پهپادها شاهد استمرار فضاسازی رسانه‌ای از سوی غربی‌ها از جمله آمریکا هستیم. بارها گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران در موضوع اوکراین طرف منازعه نیست. در مورد اوکراین همواره تأکید کردیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کنند باید به گسیل حجم انبوه سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند.

کنعانی افزود: همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه می‌یابد و علیه هیچ طرف ثالثی نیست و به هیچ موضوع دیگری هم ارتباط ندارد.

* حق‌آبه ایران از هیرمند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند اظهار داشت: هیأت فنی ایران از مرکز آبسنجی دهراود بازدید کرد و برمبنای معاهده ۱۳۵۱ این بازدید انجام شده است و این را به عنوان اقدام توأم با حسن نیت از سوی مقامات سرپرستی دولت افغانستان تلقی می‌کنیم. این بازدیدها باید به صورت دوره‌ای انجام شود و آبسنجی در فصول و بازه زمانی انجام و میزان آب ورودی به سدکجکی اندازه‌گیری شود و برمبنای آن حق‌آبه ایران داده شود.

وی گفت: این اقدام در گام اول صورت گرفته است ولی نیازمند اقدامات تکمیلی است که باید انجام شود. گفت‌وگوهای ما با مقامات دولت افغانستان ادامه دارد و جزو موضوعات مورد پیگیری ماست.

* بحران سوریه نتیجه مداخلات خارجی

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اعتراضات در شهرهای سوریه نیز گفت:‌ در جریان جزئیات نیستم، ولی در مورد سوریه یک موضوع مهم است. بحران سوریه نتیجه مداخله خارجی و حمایت از گروه‌های تروریستی است. اکنون هم ملت سوریه با مشکل دیگری مواجه است محاصره ظالمانه که در این محاصره دولت آمریکا نقش محوری ایفا می‌کند. دولتی که بیش از یک دهه در مسیر مبارزه با تروریسم قرار داشته و مبارزه نفس گیر و سرنوشت سازی را با گروه‌های تروریستی، داعشی و تکفیری انجام داده، اکنون با فشار موازی دیگری یعنی تحریم‌های ظالمانه مواجه است.

وی گفت: انتظار ما به عنوان کشور مهم در منطقه و انتظار دولت و ملت سوریه این است که به محاصره ظالمانه دولت و ملت سوریه پایان داده شود و اجازه داده شود روابط اقتصادی و تجاری سوریه رونق بگیرد و اجازه داده شود کمک‌های انساندوستانه وارد خاک این کشور شود. مردم سوریه هم جنگ ظالمانه را تجربه کرده و هم تحریم ظالمانه را تجربه می‌کند و هم درگیر زلزله سهمگین بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: انتظار است جامعه جهانی به وضعیت سوریه توجه کند و به دولت آمریکا برای رفع تحریم‌های ظالمانه فشار بیاورد.

* عضویت در بریکس

به گزارش فارس، کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عضویت در بریکس و شانگهای اظهار داشت: در حوزه بریکس با توجه به ساختار این گروه هدفگذاری دولت برای استفاده از این سازوکار چندجانبه برای تحقق اهداف و برنامه‌های تجاری و اقتصادی دولت با ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای که بریکس در حوزه تجاری و اقتصادی دارد.

وی گفت: دولت خوشبین است با این سازوکار بتواند به تحقق اهداف تجاری و اقتصادی دولت شتاب بیشتری ببخشد. این رویکرد را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شانگهای بیان کرد: ایران مبتنی بر منشور شانگهای و ساختار آن اهداف و برنامه‌های مشترک را با دیگر اعضای این مجموعه با جدیت دنبال می‌کند. عضویت در شانگهای محقق شده است و عضویت در بریکس که از ابتدای سال جدید میلادی محقق خواهد شد و این بخشی از هدفگذاری دولت برای استفاده از سازوکارهای چندجانبه است.

وی گفت: در خصوص همکاری‌های دفاعی، ایران روابط خود را در مسیرهای دوجانبه با کشورهای دوست و کشورهایی که علاقه‌مند به تقویت همکاری‌ها با ایران هستند ادامه می‌دهد.

* روند عضویت در بریکس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند عضویت ایران در بریکس گفت: تا جایی که می‌دانم عضویت در بریکس به عنوان یک گروه پیوستن به یک معاهده و موافقتنامه نیست و احتمالا نیاز به مصوبه مجلس ندارد. این اطلاعات من دقیق نیست و بر مبنای اطلاعات شخصی است. عضویت در بریکس جزو اهداف دولت ایران بوده و مورد حمایت نمایندگان مجلس است و به عنوان مورد اهتمام و استقبال همه در داخل قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار