معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: افرادی که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند؛ به ایجاد سویه‌ها و زیرسویه‌‌های جدید کرونا در دنیا دامن می‌زنند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 17 September 2023

به گزارش تابناک سمنان، سیدسعید کسائیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تأثیر مطلوب واکسیناسیون در کنترل شرایط بحرانی حاصل از کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون به شکل گسترده در دنیا و به‌خصوص در کشور صورت گرفت؛ در حال حاضر آمار افراد علامت‌دار بدحال و بستری مبتلا به کرونا با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو است.

وی با اشاره به ایمنی جمعی حاصل‌شده در اثر انجام واکسیناسیون، گفت: با وجود اینکه در حال حاضر همچنان میزان شیوع و ابتلا به ویروس کرونا چشمگیر است؛ اما با توجه به علائم خفیف ناشی از این بیماری در افرادی که آنتی‌بادی حاصل از واکسن را در بدن خود دارند، شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان سمنان با تأکید بر اینکه ناقلان و مبتلایان واکسن‌نزده به ایجاد سویه‌ها و زیر سویه‌های جدید کرونا در سطح دنیا دامن می‌زنند، خاطرنشان کرد: در صورت به‌وجودآمدن سویه‌ها و زیرسویه‌ها ممکن است شکل جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شود که واکسن‌های موجود برای مقابله با این اشکال جدید از ویروس مؤثر نباشد.

کسائیان با اشاره به علائم ناشی از ابتلا به سویه‌های جدید ویروس کرونا، گفت: سویه‌های اخیر علائمی نظیر سرماخوردگی دارند و واکسن‌های موجود به طور نسبی مقابل این سویه‌ها و زیرسویه‌ها مؤثر است.

وی تأکید کرد: افراد دارای نقص ایمنی، بیماری زمینه‌ای و سالمندان بالای ۶۰ سال درصورتی‌که بیش از یک‌سال از تزریق آخرین دوز واکسنشان گذشته باشد؛ باید برای دریافت دوز بعدی واکسن خود اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: افرادی که تاکنون اقدامی برای دریافت واکسن کرونا نداشتند، لازم است ابتدا دوز اول و دوم واکسن را دریافت کرده و سپس یک سال بعد برای دریافت سومین واکسن کرونا به مراکز بهداشتی سراسر استان مراجعه کنند.

کسائیان با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در تمام مراکز بهداشتی درمانی علوم پزشکی استان سمنان ازجمله شهری و روستایی واکسن کرونا موجود است، عنوان کرد: در مراکز شهری تزریق واکسن به‌صورت روزانه انجام می‌شود؛ اما در مناطق دارای جمعیت کمتر روز‌های مشخصی از هفته به تزریق واکسن کرونا اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت تولید داخل و واکسن سینوفارم، در مراکز واکسیناسیون موجود بوده و تزریق همه واکسن‌ها مورد تأیید و توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی مسری از جمله کرونا، بیان کرد: با وجود برقراری وضع نسبتاً نرمال در زمینه شیوع کرونا، اما همچنان استفاده از ماسک مهم‌ترین توصیه کارشناسان و مسؤولان بهداشتی به عموم مردم استان است.

کسائیان با اشاره به اینکه هرساله هم‌زمان با ورود سرما، ابتلا به بیماری آنفلوانزا شیوع می‌یابد، افزود: مهم‌ترین راه سرایت بیماری آنفلوانزا مانند سایر بیماری‌های مشابه از مسیر تنفس است؛ به همین منظور استفاده از ماسک و دوری از فضا‌های شلوغ و بسته که امکان ابتلا وجود دارد، بهترین راه پیشگیری محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر واکسن آنفولانزا به سپری شدن حدود چهار تا ۶ هفته زمان نیاز دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه این واکسن اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؛ توصیه می‌شود سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی و همچنین مادران باردار نسبت به تهیه و تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار