فرماندار آستارا خبر داد:
فرماندار آستارا گفت: در اثر سیلاب و بارش رگباری و شدید باران، زیرساخت‌های شهری و روستایی در این شهرستان دچار خسارت شد که براساس اعلام کارشناسان میزان اولیه این خسارت‌ها ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶ 21 September 2023

به گزارش تابناک گیلان محمدرضا شهاب‌زاده با بیان اینکه در طی ۱۲ ساعت ۲۱۸ میلیمتر باران در آستارا بارید و بی‌سابقه بود، اظهار کرد: حجم بارندگی زیاد بود و آبگرفتگی شهری و به ویژه در روستاها مانع امدادرسانی شد و خوشبختانه در روستاها تلفات جانی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد کمک‌های خودجوش مردمی و همچنین بسیج امکانات شهرستان و همچنین استان گیلان و استان‌های همجوار هستیم، افزود: جمع بارش‌ها در منطقه لوندویل و همچنین روستای کانرود بسیار زیاد بود به طوری که سیل ۱۲ مغازه را در روستای کانرود تخریب کرد و دو مغازه دیگر نیمه تخریب شد که دستور تخریب کامل آن به جهت احتمال خسارت جانی نیز داده شده است.

شهاب زاده با بیان اینکه ما مشکلات زیرساختی داریم و بارش‌ها هم بسیار زیاد بود، گفت: با فروش کش کردن سیلاب در هشت نقطه از شهر آستارا منزل به منزل آمارگیری و کمک‌رسانی آغاز شده است.

فرماندار آستارا با تقدیر از نیروهای پلیس راه افزود: متاسفانه در سیل اخیر یک دهنه پل در سیبلی تخریب و دو خودرو به داخل رودخانه پرتاب شدند و یکی از پایه‌های پل سفیر امید آستارا دچار مشکل شده است.

وی اضافه کرد: پیمانکار پروژه احداث پل تخریب شده سیبلی با ترک تشریفات فعالیت خود را برای ساخت پل شروع کرده است.

شهاب زاده با تاکید بر اینکه ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای سیستم فاضلاب شهری آستارا نیازمندیم، اظهار کرد: در سیل اخیر تصفیه خانه بهارستان آستارا به علت طغیان رودخانه غیر فعال شد و تلاش‌ها برای وصل کردن کامل آب شرب شهری و روستایی آستارا ادامه دارد.

وی از ورود خودروهای آتش نشانی از شهرستان‌های رشت، انزلی، رضوانشهر و صومعه سرا به آستارا خبر داد و گفت: شست و شوی معابر و خیابان‌ها و کوچه‌های شهر آستارا آغاز شده است.

فرماندار آستارا با بیان اینکه در حال حاضر خوشبختانه بیماری‌های عفونی بعد از سیل که همواره معمول بوده است، نداریم و مصدومان سرپایی درمان شده‌اند و کارها قسمت به قسمت جلو می‌رود، اظهار کرد: ۵۰ طلبه از هلال احمر استان گیلان وارد شهرستان آستارا شده تا به افراد آسیب دیده خدمات لازم را ارائه دهند.

وی افزود: گروه‌های ارزیابی بنیاد مسکن هم اکنون در حال ارزیابی میزان خسارات هستند.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی اولیه خسارات به منازل مردم و زیرساخت‌های شهری و روستایی آستارا است و احتمال افزایش این میزان خسارت وجود دارد، گفت: ۴۸ ساعت است که آب فروکش کرده و امداد و نجات ادامه دارد.

شهاب زاده با بیان اینکه منازل مردم و معابر شهری در اولویت شست و شو قرار دارد عنوان کرد: سه نقطه اسکان اضطراری در نقاط مختلف شهرستان در نظر گرفته شده است و روزانه ۲۰۰۰ غذا توسط ستاد اجرایی فرمان امام و هلال احمر در حال پخت است.

وی ادامه داد: متاسفانه هزار کیسه سهمیه آرد شهرستان در حادثه سیل اخیر به زیر آب رفته است و ۱۶۰۰ کیسه فوق العاده آرد برای تهیه نان توسط استان به آستارا در نظر گرفته شده است.

فرماندار آستارا با تقدیر از همکاری مدیران کل هلال احمر، بحران و استاندار اردبیل تصریح کرد: ۹۵ درصد از نانوایی‌های شهرستان وارد چرخه پخت قرار گرفتند و در حال حاضر پخت نان فوق العاده در شهرستان انجام می‌شود.

شهاب زاده با تاکید بر اینکه برق روستای کانرود وصل شده است و ۶ تیر برق که سیلاب آن را با خود برده بود مجددا در مناطق فوق نصب شده‌اند، افزود: برق روستای سیبلی نیز وصل شده است.

فرماندار آستارا با بیان اینکه آب دو خطوط از منطقه لوندویل هم اکنون قطع است و نیاز به ترمیم دارد، اظهار کرد: از بعد از ظهر امروز آب منطقه لوندویل وصل خواهد شد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا به نحو احسن امدادرسانی و ترمیم خرابی‌ها انجام شود، اما خرابی‌ها بسیار بالا است و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

شهاب زاده با بیان اینکه نگاه دولت به شهرستان مرزی بندر آستارا در ترمیم زیرساخت‌های تخریب شده از سیل قابل تقدیر است، افزود: خوشبختانه قطعی ارتباط در مسیرهای مواصلاتی شهرستان نداریم و راه‌ها در سطح شهرستان باز است.

فرماندار آستارا از اعزام نیروی‌های شهرداری رشت با خودروهای امدادی این نهاد و اعضای موکب خدام العتره برای امدادرسانی به مردم سیل زده شهرستان مرزی آستارا خبر داد و گفت: از امروز این نیرو وارد شهرستان شده‌اند و شست و شوی مناطق مختلف شهرستان با همکاری همه نیروها ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار