سخنگوی اقتصادی دولت مطرح کرد؛
خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای مسکن ۲۵ متری تصریح کرد: دولت هرگز برنامه‌ای برای ساخت مسکن ۲۵ متری نداشته است و وزارت مسکن با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 25 October 2023

به گزارش تابناک قم، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت  امروز در نشست خبری گفت: تورم نقطه به نقطه مسکن در شهریور به ۷۵.۲ رسیده که نسبت به تورم نقطه به نقطه مرداد ۸.۹ واحد درصد کاهش یافته است. نسبت به تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ۱۴۰۲ (۱۲۱ درصد) برابر ۴۶ واحد درصد کاهش یافته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که روند قیمتی در این بازار مهم، وارد سیکل کاهشی شده است و انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه تورم سالانه (یک سال منتهی به شهریور) به ۸۳.۹ درصد رسیده که نسبت به مرداد ۱.۹ درصد افزایش داشته است، گفت: تعداد معاملات خرید در شهر تهران در شهریور، بیش از ۳۰۰۰  فقره رسیده که نسبت به مرداد (۳۳۸۸ فقره) کاهش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: بنظر می‌رسد علت کاهش معاملات، انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت است و برای خرید دست نگه داشته اند تا مسکن موردنظر خود را با قیمت کمتری بخرند.

ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ نه صلاح اجتماعی است و نه در دستور کار دولت

کاهش قیمت مسکن با خروج تقاضای سوداگرانه

وی درباره مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: عمده دلیل روند کاهش تورم در بازار مسکن و همچنین کاهش معاملات در نیمه اول امسال، خروج تقاضای سوداگرانه از بازار بوده است؛ یعنی کاهش انتظارات تورمی، تقاضای سوداگرانه را از بازار مسکن خارج کرده است؛ بنابراین، ما باید به سمتی برویم که اساسا تقاضا‌های سفته بازانه نتواند بازار مسکن را تحت الشعاع قرار دهد. به همین جهت دولت و مجلس در صدد اجرای قانون مالیات بر سوداگری و دلالی هستند. وزیر اقتصاد تاکید کرد: اهتمام ما این است که تا پایان دولت سیزدهم، موضوع مالیات بر سوداگری و دلالی را به مرحله اجرا برسانیم.

حل موضوع سهام عدالت متوفیان پس از ۱۵ سال

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به موضوع سهام عدالت متوفیان و انتظار ۱۵ ساله خانواده‌های آن‌ها برای حل این موضوع گفت: این موضوع حل و فصل شد تا خانواده‌های متوفیان با کمترین دیوان سالاری اداری، بتوانند انتقال سهام متوفیان را انجام دهند و در روز‌های آینده و با تمرکز و اولویت بر روش‌های غیر حضوری، این امکان فراهم می‌شود. به گفته وی، بیش از سه و نیم میلیون دارنده سهام عدالت، مشمول این موضوع می‌شوند.

صدور مجوز‌های معطل مانده بصورت خودکار

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص ساماندهی دستفروشان و طرح قانونی شدن دستفروشی گفت: ساماندهی مشاغل جزو دغدغه‌های مهم وزارتخانه‌های درگیر کسب و کار‌های خرد است و البته در موضوع دستفروشی نیز نقش ویژه‌ای بر عهده شهرداری‌هاست.

وی ادامه داد: هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوز‌های کسب و کار در این زمینه ورود کرده است و پیش جلسات با حضور برخی دستگاه‌ها از شهرداری تا وزارت صمت برگزار شده است که امیدواریم اگر نیازمند مصوبه هیات مقررات زدایی است، این مصوبه زودتر تایید شود.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به صدور مجوز‌های معطل مانده به صورت خودکار گفت: وعده داده بودیم از آبان ماه در صورت تعلل دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها، خودکار اقدام خواهیم کرد. هم اکنون برای چهار دسته مجوز‌های کانون آگهی و تبلیغاتی، تولید انفرادی صنایع دستی، پروانه‌های اشتغال مشاور نظام مهندسی کشاورزی و پروانه انتشار خدمات کشاورزی کار به نحوی پیش می رود که اگر دستگاه‌ها تعلل کنند، درگاه ملی مجوز‌ها صدور مجوز را در دستور کار خود قرار می‌دهد و از سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه عقب افتادگی دارند، تقاضا می‌کنیم خود دستگاه‌ها این مشکلات را حل کنند و بدون اینکه مردم را پشت در‌ها نگاه دارند، مجوز‌های مورد درخواست را صادر کنند.

۱۰۰۰ صورت مالی آماده انتشار شرکت‌های دولتی تا پایان آبان

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: موضع دولت سیزدهم در مساله اطلاعات اقتصادی، پایبندی جدی به شفافیت برای عموم مردم و نخبگان و امکان نظارت عامه به عنوان یکی از گام‌های مهم مردمی شدن اقتصاد است.

وی افزود: در عملکرد نیز الان بیش از ۱۱۲۰ صورت مالی شرکت‌ها برای اولین بار به شکل عمومی منتشر شده است و ۱۰۰۰ صورت مالی دیگر نیز به لحاظ حقوقی آماده است که امید در آبان ماه رسما انتشار آن‌ها را اطلاع رسانی کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کمیته سه جانبه به دستور رئیس جمهور با موضوع مسکن اظهار کرد: بعد از دستور آقای رئیس جمهور اولین جلسه کمیته برگزار شد؛ هم در موضوع نحوه دسترسی به نهاده‌های مسکن و مصالح ساختمانی و هم تامین مالی مسکن تمهیداتی در نظر گرفته شد و بانک مرکزی برای تک تک بانک‌های کشور برای مشارکت در تامین مالی تکالیفی مقرر کرد که گزارش‌های آن دوره‌ای از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به عقب افتادگی‌های موجود در موضوع ساخت و تامین مسکن نسبت به قوانین مصوب اظهار امیدواری کرد با تدابیر اتخاذ شده در سال جاری بتوان بخش زیادی از آن را جبران کرد.

دولت برای ساخت مسکن کوچک مقیاس برنامه‌ای نداشته و ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای مسکن ۲۵ متری تصریح کرد: دولت هرگز برنامه‌ای برای ساخت مسکن ۲۵ متری نداشته است و وزارت مسکن با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست. وی گفت: پروژه‌های ساخت مسکن هیچ گاه وارد پروژه‌های کوچک مقیاس نشده است، چون مسکن کوچک مقیاس نه تناسبی با نیاز و نه با ابعاد اجتماعی و روانشناختی خانواده ایرانی ندارد؛ بنابراین، این مساله نه صلاح اجتماعی است و نه در دستورکار دولت است؛ اگر سازندگان بخش خصوصی طرح‌هایی دارند، باید پاسخگو باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار