تشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث فرهنگی در گیلان
کد خبر: ۱۱۳۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 25 November 2023

تشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث فرهنگی در گیلانتشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث فرهنگی در گیلانتشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث فرهنگی در گیلان

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در گفت و گو با خبرنگار تابناک گیلان، گفت: گیلان یکی از استان‌های مهم کشور در برخورداری از بناها و آثار تاریخی است که این مهم وظیفه و تکلیف ما را در حفظ و نگهداری آن سنگین می‌کند.

وی از تشکیل زودهنگام انجمن خیران میراث فرهنگی در گیلان خبر داد و افزود: راه اندازی این انجمن یکی از موارد ارزشمندی است که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با مجوز رسمی از وزارت کشور و ثبت شرکت‌ها انجام شده و تحقق این مهم در گیلان بسیار مورد تاکید است.

نگرانی از حال بد برخی آثار تاریخی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به وضعیت نامطلوب برخی آثار و بناهای تاریخی در این استان، راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی را لازم و ضروری دانست و بیان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی که در استان گیلان است هر ۲۰ سال باید بناهای تاریخی کاملاً مرمت، بازسازی و ساماندهی شود.

جهانی با اشاره به وجود ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان اضافه کرد: از این تعداد ۱۲۵۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.وی با بیان اینکه با اعتبارات اندک دولتی نمی‌توان همه بناهای تاریخی را مرمت و بازسازی کرد، افزود: راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی گام مؤثری در حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به نقش پر رنگ خیران در ابعاد مختلف بیان کرد: شکل گیری این انجمن‌ها با پسوندهای مختلف نظیر سلامت، مدرسه سازی و … فرهنگ خیرخواهی را جامعه نهادینه کرده است.

جهانی با بیان اینکه جای خالی انجمن خیران میراث فرهنگی حس می‌شد، گفت: پیشگام کردن خیران در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و آثار تاریخی دستاوردهای ارزشمندی به دنبال دارد.

وی، حفظ و حراست از آثار تاریخی را خط قرمز میراث فرهنگی برشمرد و افزود: انجمن خیران می‌تواند بال و بازوی توانمند برای سازمان میراث فرهنگی در حفظ و صیانت از آثار تاریخی باشد.

حفظ میراث فرهنگی مردمی شود

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به ثبت نام کاروانسرای تی تی در فهرست آثار جهانی بیان کرد: بازسازی، بازآفرینی و مرمت آثار تاریخی به روند ثبت ملی و جهانی شدن آن تأثیر مستقیم می‌گذرد.

جهانی با اشاره به تمهید مقدمات ثبت جهانی ماسوله اضافه کرد: شهرک تاریخی ماسوله به عنوان یکی از شاهکارهای سنتی و تاریخی گیلان در چند قدمی ثبت جهانی قرار دارد که با حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی، گیلان به دنیا می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت به کارگیری مشارکت‌های مردمی در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی افزود: جلب مشارکت‌های مردمی در حفظ، مرمت و نگهداری آثار تاریخی از ملزومات میراث فرهنگی است که با شکل گیری انجمن خیران این مهم ساماندهی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه ۳۰۰ بنای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: از آنجایی که دستگاه‌های دولتی اعتبار مناسبی برای مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی ندارد این انجمن خیران می‌تواند در این بخش کمک حال سازمان باشد.

مشارکت مردم و خیران در همه عرصه‌ها به ویژه حفظ میراث فرهنگی، آثار و ابنیه تاریخی در واقع حفظ میراث مردم توسط خود مردم است که یقیناً اگر با نگاه دلسوزانه‌تر و مهربانانه تر از سوی خیان و مردم همراه شود انقلابی در حوزه میراث فرهنگی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار