سخن از زعفران این طلای سرخی است که چندین سال است؛ مهمان سفره مردمان شهرهای مختلف کشور ازجمله؛ مردمان شهر فاروج یا همان شهر آجیلی شده و طرفداران زیادی را پیدا کرد است.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸ 03 December 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، همه‌ساله هم‌زمان با فرارسیدن فصل پاییز، بخصوص از اواسط مهرماه تا پایان آبان یا اواسط آذرماه، اگر به مزارع و دشت‌هایی شهرستان فاروج گذری داشته باشید، فرشی ارغوانی از طلای سرخ را در بیشتر نقاط این شهرستان می‌بینید، که در زیر پای اهالی گسترانیده شده و همگام با آن در طلیعه صبحگاهی، شاهد انجام کار و فعالیت مردان و زنان تلاشگری هستیم که با شور و حال وصف‌ناپذیری مشغول جمع‌آوری گل‌های زیبای زعفران و کار و تلاش هستند.

 آری سخن از زعفران این طلای سرخی است که چندین سال است؛ مهمان سفره مردمان شهرهای مختلف کشور ازجمله؛ مردمان شهر فاروج یا همان شهر آجیلی شده و طرفداران زیادی را پیدا کرد است.

کشاورزان خواب ندارند

زعفران کاران فاروجی نیز علاوه بر انجام فعالیت‌هایی مختلف در طول سال در راستای کیفی سازی و افزایش محصول، در فصل برداشت زعفران، خواب و استراحت ندارند؛ آن‌ها خوب می‌دانند که گل زعفران در این فصل از سال، زمانی برداشت می‌شوند که هوا آفتابی باشد و گل‌چهره خود را نشان دهد تا پرچم‌هایی آن به‌راحتی از درون گل بیرون کشیده شود.

به همین خاطر در این بازه زمانی همواره دست به آسمان از خداوند می‌خواهند که باران نبارد تا نکند که گل‌های نازک و با طراوت طلای سرخ پژمرده و به هم چسبیده شود و محصول چند ماه کار سخت آن‌ها بر باد رود.

 نکته مهم‌تر اینکه تحت هر شرایطی نباید در جمع‌آوری این محصول ارزشمند و حساس غفلت و کوتاهی کنند، چراکه؛ گل زعفران بعد از گذشت یک روز پژمرده می‌شوند و دیگر قابل‌برداشت نیست.

اگرچه متأسفانه امسال به دلایل مختلفی همچون؛ خشک‌سالی، سرمازدگی بهاره و زمستانه و بارش‌هایی پراکنده خسارت زیادی به کشتزارهای این منطقه و زعفران کاران واردشده و همین موضوع باعث کاهش ۴۰ درصدی این محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته شده است؛ اما بااین‌حال جدای از بارش‌هایی پاییزی، وقتی با کشاورزان منطقه به گفت‌وگو پرداختیم، پرده از دغدغه‌هایی دیگری گشودند که هرکدام کوهی از مشکلات را به همراه داشت.

امسال برداشت خوب نبود

 یکی از کشاورزان شهرستان که ۶ سال است، از کشت محصول زعفران وی گذشته گفت: متأسفانه امسال خودم و تعداد دیگری از زعفران کاران تاکنون گل کمتری را توانستیم بفروشیم، حتی برخی از کشاورزان به میزانی که در طول سال جاری برای پربار شدن محصول خود هزینه نموده بودند تاکنون سودی از فروش گل زعفران نکرده‌اند و فقط چشم امید همه ما به‌روزهای پایانی جمع‌آوری محصول است.

رحمانی افزود: عده زیادی از کشاورزان، زعفران تنها سرمایه زندگی آن‌هاست که با فروش گل و نگین آن، مایحتاج و هزینه‌هایی زندگی خود را تأمین می‌کنند به همین خاطر اگر مسئولان مربوطه از کسانی که امسال دچار ضرر و زیان شده‌اند حمایت کنند بدون شک انگیزه آن‌ها برای کیفی سازی محصول در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

یکی از شهروندان نیز اظهار کرد: همه‌ساله در موقع جمع‌کردن زعفران من و دو نفر از اعضای خانواده‌ام در طول روز در سطح مزارع زعفران، به جمع‌کردن گل مشغول هستیم و پس از چند ساعت استراحت شب‌ها نیز به پاک کردن گل و نگین زعفران می‌پردازید و از این بابت خدا را شکر می‌کنیم که در این فصل از سال هیچ‌کسی در این شهرستان بیکار نیست و همه به‌نوعی به‌واسطه این محصول در پی کسب روزی حلال و تأمین مایحتاج اولیه زندگی به کار و تلاش مشغول هستند.

یکی از کشاورزان نیز عنوان کرد: اگر در زمان جمع‌آوری گل زعفران باران ببارد با کاهش و افت شدید قیمت گل مواجه خواهیم بود و در این موقع کمبود نیروی کارگر نیز یکی از دغدغه‌هایی اصلی ما زعفران کاران است چراکه کار کردن بر روی زمین گل‌آلود زعفران و جمع‌آوری گل‌های چسبیده و خیس بسیار سخت است.

دلالان سود اصلی را می‌برند!

وی ادامه داد: وجود واسطه‌ها و دلالان برای تعیین نرخ گل زعفران و گل خشک نیز از دیگر مشکلات کشاورزان است که بیشترین سود عاید آنان خواهد شد درحالی‌که بیشترین زحمت را قشر تولیدکننده متحمل می‌شوند.

در این رابطه عباس حیدری، مدیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شوند در سال زراعی جاری حدود ۹ تُن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود که این میزان به نسبت سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهند.

وی گفت: در سال زراعی جاری، سه هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان به کشت زعفران اختصاص‌یافته و سالانه نیز ۲۱ تُن زعفران نگین در فاروج تولید می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی در این شهرستان هفت واحد فناوری زعفران ایجادشده و جهاد کشاورزی شهرستان در راستای کیفی سازی محصول و افزایش تولید، در طول سال دوره‌هایی مختلف آموزشی را برای زعفران کاران و کشاورزان برگزار می‌کند.

۳۵ غرفه فروش گل محیا شد

وی خاطرنشان کرد: در بازارچه زعفران ۳۵ غرفه فروش گل برای خریدوفروش زعفران راه‌اندازی شده و در طول روز در ۲ نوبت از سوی؛ کشاورزان، نمایندگان غرفه‌ها، اتحادیه‌ها و نماینده جهاد کشاورزی قیمت گل زعفران مشخص و در تابلویی به زعفران کاران منطقه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: قیمت گل زعفران به ازای هر یک کیلوگرم در حال حاضر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تا پنج میلیون ریال مشخص‌شده است.

حیدری افزود: با توجه به فصل برداشت گل زعفران و در راستای حمایت از کشاورزان منطقه؛ در کمیسیون آرد و نان، سهمیه آرد برای روستاهایی که اراضی زیر کشت زعفران دارند در نظر گرفته‌شده است تا کشاورزان برای تأمین نان نیروی کارگری مشکل نداشته باشد.

گفتنی است زعفران این طلای سرخ که در سطح مزارع چون نگینی سر از خاک برآورده و رونق اقتصادی و جنب‌وجوش بالایی را در بین مردمان این دیار به وجود آورده است.

این محصول به علت طی کردن چند مرحله از نیروی کارگر در جمع‌آوری گل و پاک کردن نگین زعفران گرفته تا خشک‌کردن نگین و خریدوفروش در ۳۵ غرفه بازار خریدوفروش در بازارچه زعفران و فعالیت ۷ واحد صنایع تبدیلی بسته‌بندی در شهرستان فاروج و خودروهای حمل گل به شهرستان و استان‌هایی مجاور و... شاهد هستیم که چندین صنف را درگیر کسب‌وکار نموده و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای افراد بی‌شماری را به وجود آورده است.

به همین منظور ضروری است تا در راستای حمایت از کشاورزان و رفع موانع تولید، مسئولان مربوطه حمایت‌هایی لازم را از زعفران کاران در شهرستان فاروج که سومین تولیدکننده زعفران در کشور است، انجام دهند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار