در این شرایط اقتصادی و بیکاری که افراد جویای کار بخصوص جوانان دنبال کارند و البته بیشتر پیگیر پشت میزنشینی هستند، کارهای کوچک و زود بازده با بهره وری و ارزش افزوده می‌تواند چاره کار باشد و افراد را کارآفرین و میلیاردر کند.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲ 05 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مزرعه های میل ورم یا میلورم یکی از کسب و کارهای کوچک است که به اسم کِرم میلورم هم در ایران شناخته می‌شود، در واقع میل ورم، لارو نوعی سوسک به نام سوسک تاریکی است که آن را با نام سوسک آرد یا سوسک زرد آرد هم می‌شناسیم. پرورش میلورم برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۸۸ انجام شد.

بعد از اینکه تخم گذاری توسط این سوسک تاریکی انجام می‌گیرد تخم‌ها در محیطی کاملا تمیز بر روی بستر سبوس گندم رشد می‌کنند و بسته به نوع فارم و عوامل محیطی در فارم پرورش دهنده زمان خاصی خارج شده و رشد می‌کنند در مراحل لاروی هم چندین مرحله پوست اندازی می‌کنند و همینطور چرخه زندگی این حشره ادامه پیدا می‌کند. تا به سایز آخر لارو میل ورم که رسید حالا باید تبدیل به شفیره شود.

با توجه به اینکه این سوسک در محیطی کاملاً تمیز و به دور از باکتری و محیط آلوده پرورش داده می‌شود به عنوان یک غذای کاملا تمیز و عاری از هرگونه انگل برای پرندگان و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

لارو و سوسک میل ورم درون ظرف‌های مخصوصی که حاوی سبوس گندم، جو و سایر مواد مغزی و معدنی مثل پوست انواع میوه و سبزیجات است پرورش داده می‌شود. دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

علاوه بر غذای پرنده و ماهی، از میل ورم برای غذای انواع خزنده همچون مارمولک، لاک پشت، دوزیستان، جونده ها، پرنده‌های زینتی و پرورشی، ماهی‌های پرورشی و آکواریومی، پستانداران کوچک نیز استفاده می‌شود. این نوع حیوانات خانگی علاقه زیادی به پروتئین دارند.

با پرورش این کِرم میلیاردر شوید!

محسن ضامن فر، مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: هم اکنون ۱۵ مزرعه پرورش کرم کیلوگرم در استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده و فعال هستند.

وی با بیان اینکه هر مزرعه میلورم سه تا پنج نفر اشتغالزایی دارد، افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت ۱۰۰۰مزرعه پرورش کرم میلورم وجود دارد.

ضامن فر با اشاره به مصارف مختلف این کرم اظهارکرد: این کرم بعنوان خوراک در صنعت آبزی‌پروری نیز مصرف دارد.

وی بیان کرد: تولیدات مزارع پرورش میلورم خرید تضمینی می شود و تولیدات این محصول صادراتی است.

ضامنی فر عنوان کرد: مزارع کرم میلورم از کسب و کارهای خرد هستند که برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان در اولویت قرار دارند.

با پرورش این کِرم میلیاردر شوید!

«عیسی کریمی»، مدیر مزرعه پرورش میلورم یاسوج در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: کِرم میلیورم حدود ۵۰ درصد پروتئین، چربی ۲۷.۲ درصد، کربوهیدرات ۶.۹ درصد و
کالری ۱۳۵ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم دارد.

وی افزود: استفاده از میلورم یکی از راههای بهره وری است. با توجه به خشکسالی های اخیر و بحث به خطر افتادن امنیت غذایی، در حال حرکت به سمت دانش های نوین هستیم که این کرم از جمله آنهاست.

مدیر مزرعه پرورش میلورم یاسوج خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه دو مرحله تولید مرغ و یک مرحله تولید ماهی داریم که با استفاده از کرم میلورم، برای تولید مرغ اورگانیک ۶ مرحله و تولید ماهی دو مرحله می توانیم تولید داشته باشیم.

کریمی تصریح کرد: مزرعه ما با ظرفیت سه هزار و ۷۰۰ سبد و با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان ایجاد و راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم کرم میلورم ۳۵ هزار تومان هزینه دارد، ادامه داد: هر کیلوگرم کرم میلورم تر ۱۲۰ هزار تومان، هر کیلوگرم میلورم خشک ۶۰۰هزار تومان است و قیمت هرکیلوگرم میلورم که به کشورهای دیگر صادراتی شود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار