مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه ۲۳ هزار معلول در قم شناسایی شده است از اختصاص ۷۳ میلیارد تومان برای اشتغال معلولان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ 05 December 2023

سید صادق میرئی در گفت‌وگویی گفت: شعار روز جهانی معلولان امسال «باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیایی دسترس پذیر» انتخاب شده و اساساً توانمندسازی و ایجاد فرصت‌های برابر معلولان در جامعه در تمامی عرصه‌ها مورد توجه سازمان بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان، ۵ سال قبل به تصویب رسیده که مناسب سازی معابر و مبلمان شهری برای راحتی معلولان از جمله موضوعات قابل توجه در این قانون است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری می‌رود، موضوع مناسب سازی معابر، برای تردد نه تنها معلولان بلکه برای آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفته است.

میرئی افزود: ۲۲ دستگاه در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان وظیفه قانونی دارند که این انتظار وجود دارد تا برای زندگی بهتر معلولان این موارد قانونی اجرایی شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر موضوع مناسب سازی معابر شهری در قم مورد توجه ویژه قرار گرفته، اما کافی نیست و باید تمامی ساختمان‌هایی که احداث می‌شود ضوابط مناسب سازی را رعایت کنند و شهرداری نیز باید نسبت به این امر نظارت لازم داشته باشد و پایانکار برای ساختمان‌هایی که این موارد را رعایت نمی‌کنند صادر نشود.

مدیرکل بهزیستی استان قم اضافه کرد: هم اکنون مشکلاتی برای تردد معلولان در سطح شهر وجود دارد، اما در توسعه شهری قم پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته تا سطح دسترسی معلولان به فضاهای شهری بیشتر شود.

میرئی ادامه داد: در زمینه سیستم حمل و نقل شهری به خصوص جانمایی ایستگاه اتوبوس مناسب برای معلولان، اقدام جدی و قابل توجهی از سوی مدیریت شهری صورت نگرفته است.

وی همچنین بیان داشت: ما نمایندگانی از تشکل‌های مختلف معلولین داریم که در جلسات مختلف مرتبط با طرح‌های مناسب سازی شرکت می‌کنند و با همراهی کارشناسان پروژه‌ها، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: کمیته مناسب سازی استان در یک ماه گذشته برگزار شده که رئیس این کمیته معاون عمرانی استاندار و دبیر آن سازمان بهزیستی است.

وی افزود: از بین ۴۷ دستگاه دولتی که ارزیابی‌هایی مناسب سازی تردد معلولان در آن مراکز صورت گرفته، ۸ دستگاه به عنوان دستگاه برتر مشخص و از آنان تحلیل شد.

میرئی اضافه کرد: مدیران دستگاه‌ها باید نسبت به مناسبت سازی دستگاه‌ها برای تردد معلولان اهتمام لازم داشته باشند و بودجه‌ای برای این امر اختصاص دهند.

در توانمندسازی معلولان، موضوعات اشتغال، مسکن و معیشت مورد توجه است

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه در توانمندسازی معلولان، موضوعات اشتغال، مسکن و معیشت مورد توجه است افزود: تسهیلات اشتغال به متقاضیانی که دارای مهارت لازم هستند اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع استخدام معلولان نیز مورد پیگیری است و اتفاق خوبی در جذب معلولان در دستگاه‌های دولتی در آینده نزدیک خواهد افتاد و آزمون استخدامی ویژه معلولین برای مشاغل مختلف در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

میرئی بیان کرد: بر اساس قانون ۳ درصد از ظرفیت استخدامی دستگاه‌ها باید از بین معلولان جذب شود که هم اکنون ۱۰ نفر از معلولان در ادارت قم مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: یکی از بسترهای دیگر اشتغال آفرینی برای معلولان، استفاده از ظرفیت‌های کارفرمایی است که بر اساس قانون هر کارفرمایی بتواند این امر را دنبال کند تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته می‌شود و پرداخت حق بیمه ۲۳ درصدی کارفرما به آنان عودت می‌شود.

میرئی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تعداد ۵ هزار نفر که برای دریافت کمک معیشتی پشت نوبت بودند، این امر برای آنان مصوب شد.

۷۳ میلیارد تومان امسال تسهیلات اشتغال معلولان در نظر گرفته شده است

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: ۷۳ میلیارد تومان امسال تسهیلات اشتغال معلولان در نظر گرفته شده است که ۶۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان قم معرفی شده‌اند و ۲۰۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که این افراد مبلغ ۳۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار نفر معلول در استان قم داریم که بیش از ۷ هزار نفر دارای معلولیت شدید هستند که مراکز نگهداری معلولان در استان قم توان لازم را برای ارائه خدمات به این عزیزان ندارند که باید این مراکز افزایش یابد.

میرئی عنوان کرد: باید حداقل برای هزار نفر ظرفیت جدید ایجاد شود و مکان‌های که داشتیم به خیرین معرفی شدند تا با کمک خیرین این ظرفیت افزایش یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار