جاده همجوار شهر باستانی بیشاپور این روزها برای این شهر جزمصیبت ارمغانی نداشته است. هفته پیش ماشین آلات راه و شهرسازی قصد اجرای آسفالت جدید داشتند که با ممانعت میراث فرهنگی پروژه مذکورمتوقف شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۶ 08 March 2015

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در ۲۵ کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

شهر تاریخی بیشاپور در ۲۰کیلومتری غرب کازرون واقع شده است. این شهر ۱۷۰۰سال پیش و در دوره پادشاهی شاهپور ساسانی بنا شده است. بیشاپور در ردیف ۲۴ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشاپور ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و در حالیکه مسئولان میراث در حال پیگیری برای ثبت جهانی این اثر هستند، اواخر هفته گذشته اداره راه و شهرسازی قصد اجرالی آسفالت جدید در جاده همجوار با این شهر تاریخی را دارد.

پیش از این نیز متولیان و کارشناسان امر تاکید کرده بودند که این جاده که همجوار شهر بیشاپور است باید تغییر مسیر دهد و برای تردد مردم منطقه جاده جایگزین انتخاب شود اما طی این سالها نه تنها راه جدیدی تعریف نشده بود بلکه ماشین آلات راهسازی هفته گذشته قصد اجرای آسفالت جدید را داشتند که با ممانعت ماموران میراث فرهنگی کار متوقف شد.

مخالفت میراث با اجرای آسفالت جدید

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در این خصوص گفت: با لکه گیری جاده مخالف نیستیم اما با پهن کردن جاده و اجرای آسفالت دوباره به شدت مخالف هستیم.

مصیب امیری با تاکید بر اینکه در صورت انجام این کار به شدت برخورد خواهیم کرد، اظهار داشت: این جاده یک مسیر دسترسی محلی است و باید هرچه سریعتر مسیر جایگزین مشخص شود.

شهر بیشاپور

وی ادامه داد: در صورت آسفالت شدن جاده خودروها با سرعت بیشتری تردد می کنند و با توجه به اینکه این محدوده یک منطقه تاریخی و گردشگر پذیر است امنیت افراد به مخاطره می افتد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس بیان کرد: در حال حاضر وجود این جاده مجموعه را دچار گسیختگی کرده و ضروری است مسئولان اداره راه هر چه سریعتر نسبت به پیگیری آن اقدام کنند.

جاده در حریم در جه یک بیشاپور است

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این جاده ای اکنون از روی بخش شمالی شهر تاریخی بیشاپور عبور می کند.

محسن عباسپور افزود: گرچه این آسفالت بدون زیرسازی و تنها با هدف پر کردن چاله های موجود در آسفالت قبلی صورت گرفته اما از دو نظر توجیه پذیر به نظر نمی آید.

وی بیان کرد: امسال فرمانداری کازرون از محل بودجه دو درصد نفت و گاز که به این شهرستان اختصاص یافت، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان را برای سنگ فرش این جاده تخصیص داد و قرار شد سازمان میراث فرهنگی نیز ۳۰۰میلیون تومان دیگر از محل بودجه های خود تخصیص دهد تا کار سنگفرش این جاده انجام شود، ولی متأسفانه باوجود پیگیری ها و هشدارهایی که داده شد، این مصوبه اجرا نشد.

عباسپور ادامه داد: در صورتی که این جاده سنگ فرش شده بود هم مشکلی متوجه اتومبیل ها نمی شد و هم بافت جاده همخوانی مناسب تری با بافت تاریخی منطقه داشت.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: از سوی دیگر آسفالت شدن جاده بیشاپور به نوعی تجاوز به حریم این شهرمحسوب می شود زیرا این آسفالت دقیقا در حریم درجه یک این شهر باستانی ریخته شده است.

باید هرچه سریعتر مسیر جایگزین برای جاده همجوار شهر بیشاپور مشخص شود.وی تصریح کرد: در شرایطی که ما شاهدیم جنوب بیشاپور با دفن اموات و چرای دام مورد تعدی قرار گرفته، اکنون قسمت شمالی این شهر این بار توسط اداره راه و شهرسازی مورد تعدی قرار گرفته است.

عباسپور تاکید کرد: تمام اینها در شرایطی است که بارها هشدار داده ایم که عبور جاده بر روی آثار ساسانی و اسلامی موجود در شهر بیشاپور، مانعی بزرگ برای ثبت جهانی این شهر است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس نیز در این رابطه گفت: تمام عملیات عمرانی ادارات و سایر مجموعه ها در محوطه هایی که نزدیک به آثار تاریخی و یا در حریم آنهاست باید بر اساس ضوابط قانوین و میراثی باشد.

شهر بیشاپور

مسعود منیعاتی با اشاره به تخریبی که جاده سازی برای بناهای میراثی و زیست محیطی ایجاد می کند، افزود: سالها پیش با خشک شدن دریاچه پریشان اداره کل راه و ترابری وقت اقدام به راهسازی در بستر دریاچه را در همین شهرستان کازرون کرد که همان زمان با انتقاد کارشناسان به خاطر تبعات زیست محیطی آن مواجه شد.

وی تصریح کرد: اکنون نیز در حالیکه شهر تاریخی بیشاپور در حال پیگیری برای ثبت جهانی است باید مراقب بود که عملیاتی تظیر راهسازی روند ثبت جهانی این اثر را دچار اختلال نکند.

راه و شهرسازی: جاده بتنی می شود

مدیر راه و شهرسازی شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از سالهای گذشته قرار بود این جاده سنگفرش شود اما در بررسیهایی که کمیسیون مربوطه انجام داد متوجه شدیم که اجرای سنگ فرش برای پی بنا آسیب زا محسوب می شود.

محمد رضا نیکویی ادامه داد: هفته گذشته فقط مقداری آسفالت مسیر لکه گیری شد و کار دیگری صوت نگرفت.

وی ادامه داد: بنا داریم در صورت بررسی و موافقت میراث فرهنگی، این جاده بتن شود که تقریبا به شکل سنگفرش درآید.

وی با اشاره به اینکه ما باید برای این مسیر یک جاده جایگزین انتخاب کنیم، افزود: اکنون چنین امکانی به خاطر وجود روستاها و رودخانه ای که در منطقه قرار دارد، نیست اما در صورتیکه از نظر میراث فرهنگی منعی وجود نداشته باشد این جاده به جای آسفالت، بتن خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار