استاندار خوزستان بر ضرورت رشد تولید در استان تاکید کرد و گفت: ۲۰ درصد حق السهم نیشکر برای آماده سازی و تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ 13 December 2023

تابناک خوزستان: علی اکبر حسینی محراب روز چهارشنبه در نشست بررسی زمین های جفیر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محل استانداری خوزستان اظهارکرد: مشکل زمین های جفیر از سال‌های گذشته مطرح است که رفع این مشکلات، بخش وسیعی از مشکلات مربوط به تولید کشاورزی و دغدغه های مالکان و معارضان رفع می شود.

وی با بیان اینکه شعار ما در استان خوزستان رشد تولید کشاورزی است گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرا شده است، برای اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۲ مبلغی در نظر گرفته نشده بود که با پیگیری های انجام شده مقرر شد ۲۰ درصد حق السهم نیشکر برای آماده سازی و اصلاح اراضی طرح مقام معظم رهبری در استان های ایلام و خوزستان اختصاص یابد.

استاندار خوزستان با تاکید بر احیای زمین های خوزستان و توسعه کشاورزی تاکید کرد و افزود: پیش از این، بیشترین تمرکز احیای اراضی استان در جنوب خوزستان بود اما اینک این فرآیند باید از شمال خوزستان آغاز و به سمت جنوب پیش روی کند.

حسینی محراب با اشاره به اینکه این امر به علت سخت بودن رویه های اداری محقق نشده ادامه داد: در این خصوص نشست هایی با رییس جمهور برگزار شده تا نسبت به اختصاص این ۲۰ درصد سهم نیشکر همکاری لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر این امر محقق شود ۲۰ درصد حق السهم نیشکر معادل ۳۳۰ هزار میلیارد ریال برای اراضی طرح مقام معظم رهبری جذب می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به دیگر طرح های در دست اجرای کشاورزی استان گفت: طرح دیگری برای زراعت چوب در دست اقدام است که در طول چهار سال ۳۰۰ هزار هکتار از زمین های منابع طبیعی به این نوع از زراعت اختصاص می یابد. این اقدام برای جوانان، فارغ التحصیلان، انجمن ها، شرکت ها، موسسات و کارخانه های فعال در حوزه صنعت چوب اشتغالزایی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه از زراعت چوب و سایر محصولات متناسب با الگوی کشت در منطقه جفیر استقبال می کنیم ادامه داد: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این موضوع را بررسی کنند تا بخشی از زراعت چوب به تعاونی های ایثارگران برای زمین های جفیر واگذار شود.

حسینی محراب با بیان اینکه ایثارگران اهالی روستای جفیر نیز در تعاونی ها اراضی کشاورزی عضو شوند و گفت: در خصوص اراضی جفیر، بین سهامداران و معارضان صلح و سازش ایجاد شود تا شاهد روند تولید محصولات کشاورزی منطقه افزایش یابد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای حل مشکل زمین های جفیر جهادکشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان نظر مثبت دارند تاکید کرد: گرفتن سند باید بدون جنجال انجام شود چرا که تا سند گرفته نشود نمی توان برای اجاره و دیگر مراحل اقدامی انجام داد.

وی افزود: طبق گفته مسوولان، باید کشت انجام شود تا بتوان سند گرفت؛ زراعت چوب نیز بدون تسطیح انجام می شود و سریعتر به نتیجه می رسد.

به گفته، حسینی محراب زراعت چوب در هر هکتار بین ۱۵ تا ۵۰ میلیارد ریال درآمد دارد.

وی با بیان اینکه خرید درخب اوکالیپتوس تضمینی انجام می شود گفت: کشت این درخست بهترین محصولی است که می‌توان انجام داد ضمن اینکه از کشت آن خوراک دام و علوفه نیز حاصل می شود.

استاندار خوزستان به ایثارگران عضو تعاونی زمین های جفیر توصیه کرد فرزندان و افرادی که توانایی دارند را پای کار بیاورند تا ضمن گرفتن سند امکان اشتغالزایی چندین هزار نفر را فراهم کنند.

حسینی محراب خاطرنشان کرد: این نوع زراعت امکان اشتغال سه هزار و ۲۰۰ نفر در ۴۰ هزار هکتار از زمین های جفیر را ایجاد می کند.

وی اظهارکرد: نمایندگان تعاونی ها و اتحادیه با حضور مسوولان منابع طبیعی نشست هایی برگزار و اجاره منطقی برای این زمین ها تعیین کنند.

استاندار خوزستان همچنین در خصوص بدهی بانکی این زمین ها گفت: بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد ریال تخفیف داده شده که البته باید توسط مسوولان بانک تصویب شود.

حسینی محراب با بیان اینکه مسوولان استان برای حل مشکل زمین های جفیر پای کار هستند گفت: باید با بزرگان معارضان صحبت کنید و تعاونی هایی اضافه شود و با گذشت مشکل را حل کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با همدلی و اتحاد مشکل معارضان و ایثارگران ۴۰ هزار هکتار زمین های جفیر حل شود.

طرح کشاورزی “جفیر” واقع در ۵۰ کیلومتری شهر اهواز است که حدود ۲۸ سال پیش، ۴۰ هزار هکتار به ۱۶ تعاونی رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس اختصاص یافت ولی با معارضانی همراه بود و مشکلاتی ایجاد کرد.

منبع/ایرنا

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار