کهگیلویه و بویراحمد با طبیعتی بکر و زیبا، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. با این حال، در هفته ها و ماه های اخیر اخبار متعددی درباره تهدیدات زیست محیطی از جمله شکار غیرقانونی حیات وحش، آلودگی محیط زیست و تخریب جنگل ها و مراتع در این استان منتشر شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ 13 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : کهگیلویه و بویراحمد زیستگاه گونه های متنوع گیاهی و جانوری است. با این حال، در سال های اخیر اخبار متعددی درباره تهدیدات زیست محیطی در این استان منتشر شده است.

این مشکلات می تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست و سلامت مردم استان داشته باشد. شکار غیرقانونی حیات وحش، آلودگی محیط زیست و تخریب جنگل ها و مراتع نمونه هایی از مشکلات حوزه محیط زیست استان است.

زیبای خفته در محاصره قانون‌شکنان

شکار غیرقانونی حیات وحش

شکار غیرقانونی حیات وحش یکی از مهم ترین مشکلات محیط زیستی استان است. این مشکل باعث کاهش جمعیت گونه های جانوری در معرض خطر شده است. به عنوان مثال، در سال گذشته، یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دنا بر اثر شکار غیرقانونی کشته شد.

از این نوع خبرها هر روز در رسانه های استان مشاهده می شود که در تازه ترین آنها می توان به کشف ۹ قطعه پرنده «سهره طلایی» در یک خانه، دستگیری ۲ گروه متخلف شکار در منطقه حفاظت شده «دنا»، کشف لاشه یک راس کَل وحشی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا و شناسایی شکارچی متخلف این کل وحشی اشاره کرد.

آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست نیز یکی دیگر از مشکلات مهم استان است. آلودگی هوا، آب و خاک از جمله مشکلات زیست محیطی استان هستند.

سه شهردار، ۱۰ دهیار و یک بخشدار به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه و انباشت زباله، پراکندگی و دفن غیربهداشتی پسماند از سوی محیط زیست استان به مراجع قضایی معرفی شدند. امسال همچنین ۳۳ واحد صنعتی، خدماتی، تولیدی در مناطق مختلف استان پایش شد و سه واحد اخطاریه زیست محیطی گرفتند.

زیبای خفته در محاصره قانون‌شکنان

تخریب جنگل ها و مراتع

تخریب جنگل ها و مراتع نیز یکی دیگر از مشکلات مهم استان است. این مشکل باعث کاهش تنوع زیستی و خطر وقوع سیلاب شده است. به عنوان مثال، تابستان گذشته، آتش سوزی در جنگل های منطقه حفاظت شده دنا و همه جنگل های استان باعث خسارت های زیادی شد.

اینها تنها نمونه هایی از مشکلات حوزه محیط زیست استان هستند. حل این مشکلات نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی، مردم و جوامع محلی است.

این مشکلات می تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست و سلامت مردم استان داشته باشد. برای حل این مشکلات، می توان به افزایش آگاهی زیست محیطی مردم، افزایش توانمندی یگان حفاظت محیط زیست، همکاری بین دستگاه های اجرایی، حمایت از جوامع محلی و توسعه گردشگری پایدار پرداخت.

افزایش آگاهی مردم

یکی از مهم ترین راهکارهای حل مشکلات زیست محیطی، افزایش آگاهی مردم است. مردم باید با اهمیت حفاظت از محیط زیست آشنا شوند و از فعالیت های مخرب زیست محیطی خودداری کنند. برای این منظور، می توان از رسانه ها، آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی استفاده کرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می تواند با همکاری صدا و سیما، برنامه های آموزشی و تبلیغاتی را برای افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست تهیه و پخش کند. همچنین، می توان با همکاری آموزش و پرورش، برنامه های آموزشی محیط زیستی را در مدارس استان اجرا کرد.

زیبای خفته در محاصره قانون‌شکنان

افزایش توانمندی یگان حفاظت محیط زیست

یگان حفاظت محیط زیست مسئول حفاظت از محیط زیست است. برای افزایش توانمندی این یگان، باید امکانات و تجهیزات آن را تقویت کرد و آموزش های لازم را به پرسنل آن ارائه داد.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می تواند با همکاری سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات لازم را برای تقویت امکانات و تجهیزات یگان حفاظت محیط زیست استان تامین کند. همچنین، می تواند با همکاری سازمان آموزش و پرورش، دوره های آموزشی تخصصی محیط زیست را برای پرسنل یگان حفاظت محیط زیست برگزار کند.

همکاری بین دستگاه های اجرایی

حفاظت از محیط زیست نیازمند همکاری بین دستگاه های اجرایی است. برای این منظور، باید کمیته های مشترک تخصصی با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شود. این کمیته ها می توانند در زمینه های مختلف مانند شکار غیرقانونی، آلودگی محیط زیست و تخریب جنگل ها و مراتع، همکاری کنند.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می تواند با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، برنامه های مشترکی برای جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع اجرا کند. همچنین، می تواند با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، برنامه های مشترکی برای کاهش آلودگی محیط زیست اجرا کند.

حمایت از جوامع محلی

جوامع محلی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارند. برای جلب حمایت این جوامع، باید از آن ها در حفاظت از محیط زیست بهره گرفت.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می تواند با همکاری سازمان های مردم نهاد، برنامه های آموزشی و حمایتی را برای جوامع محلی اجرا کند.

توسعه گردشگری پایدار

توسعه گردشگری پایدار می تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند. برای این منظور، باید از فعالیت های گردشگری که باعث تخریب محیط زیست می شود، جلوگیری کرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می تواند با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه های آموزشی حمایتی را برای فعالان گردشگری اجرا کند.

زیبای خفته در محاصره قانون‌شکنان

کهگیلویه و بویراحمد، استانی کوهستانی با طبیعتی بکر و زیبا، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. این استان زیستگاه گونه های متنوع گیاهی و جانوری است و به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران شناخته می شود.

با این حال، در سال های اخیر اخبار متعددی درباره تهدیدات زیست محیطی در این استان منتشر شده است. شکار غیرقانونی حیات وحش، آلودگی محیط زیست و تخریب جنگل ها و مراتع نمونه هایی از این تهدیدات هستند.

این تهدیدات می تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست و سلامت مردم استان داشته باشد. کاهش جمعیت گونه های جانوری در معرض خطر، شیوع بیماری ها و آلودگی هوا و آب از جمله این پیامدها هستند.

برای حل مشکلات زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد، راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است. افزایش آگاهی مردم، افزایش توانمندی یگان حفاظت محیط زیست، همکاری بین دستگاه های اجرایی و ایجاد مناطق حفاظت شده جدید از جمله این راهکارها هستند.

با این حال، مهم ترین راهکار برای نجات زیبای خفته کهگیلویه و بویراحمد، همکاری همه جانبه مردم و مسئولان است. مردم باید با اهمیت حفاظت از محیط زیست آشنا شوند و از فعالیت های مخرب زیست محیطی خودداری کنند. مسئولان نیز باید با تصویب قوانین و مقررات لازم و تخصیص منابع مالی کافی، زمینه را برای حفاظت از محیط زیست فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار