نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: باید مسیر معرفی ارزش‌ها به جوانان را بازطراحی کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰ 19 December 2023

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده، ولی فقیه در استان سمنان صبح امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با تسلیت شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) به فرازی از زیارت‌نامه آن حضرت اشاره کرد و گفت: در زیارت‌نامه حضرت صدیقه طاهره (س) می‌خوانیم «السَّلامُ عَلَیک أَیتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَةُ» سلام بر تو‌ای هم‌سخن ملائکه و‌ای بسیار دانا.

امام جمعه سمنان افزود: امام جعفرصادق (ع) فرمودند پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، جبرئیل بر فاطمه (س) وارد می‌شد و اخباری از آینده به ایشان منتقل می‌کرد و امیرالمؤمنین علی (ع) آن را نگارش می‌کرد که به‌عنوان مصحف فاطمی معروف است.

مطیعی با تبیین وجه تسمیه حضرت فاطمه‌زهرا (س) به «فاطمه» گفت: آن حضرت از این جهت به فاطمه نام گرفتند که از هر جهلی بریده و بازداشته شده‌اند، یعنی علم با ایشان همراه شده است.

حضرت فاطمه (س) از علمی عظیم و بی‌نظیر برخوردار بودند

وی با بیان اینکه از اول تا آخر خلقت، احدی جز امام علی (ع) شایسته و هم‌کفو حضرت زهرا (س) نبوده است، عنوان کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) از علمی عظیم و بی‌نظیر نسبت به خداوند متعال برخوردار بودند که ما از درک آن عاجز هستیم.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: امام جعفرصادق (ع) فرمودند «انا انزلناهُ فی لـیلة القـدر، اللیلة فاطمة و القَدر الله، فَمَن عَرَف فاطمة حق معرفت‌ها فقد ادرَک لیلة القدر» همانا ما (قرآن را) در شب قدر نازل کردیم، آن «شب» فاطمه است و «قدر» خداوند متعال، هرکسی فاطمه را درک کرد، شب قدر را درک خواهد کرد!

مطیعی ادامه داد: بر اساس فرمایش علامه حسن‌زاده آملی (ره)، حضرت فاطمه زهرا (س) شب قدر است که ۱۱ قرآن ناطق (ائمه معصومین) بر ایشان نازل شده‌اند.

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه

وی همچنین راه‌اندازی دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و گفت: نخستین مخاطب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مسؤولان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند و این ۲ گروه باید به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی توجه بیشتری داشته باشند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه «وحدت حوزه و دانشگاه» به معنای تلاش برای ایجاد هم‌افزایی و ارتباط میان این دو نهاد است گفت: در کنار توجه به وحدت اساتید حوزه و دانشگاه، باید برای تعامل و وحدت طلاب و دانشجویان نیز برنامه‌ریزی کرد.



دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای رفع مسائل اساسی کشور تلاش کنند

مطیعی با تأکید بر اینکه هر علمی که با هدف خدمت‌رسانی به مردم دنبال شود، ارزشمند است، اضافه کرد: باید میزان تأثیرگذاری دروس حوزه و دانشگاه را در جامعه به‌طور مستمر ارزیابی کنیم.

وی با درخواست از اساتید حوزه و دانشگاه برای بازطراحی مسیر معرفی ارزش‌ها به نسل جوان گفت: در مسیر معرفی ارزش‌ها به جوانان خطا و یا کم‌کاری کرده‌ایم که راه‌حل این مسأله جهاد همه‌جانبه برای تبیین ارزش‌ها در رشته‌های مختلف آموزشی است.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به چالش‌های فراروی این استان به‌ویژه مسأله آب و جمعیت خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نقش خود را برای رفع مسائل و مشکلات اساسی کشور و این استان به‌خوبی ایفا کنند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار