معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از حرفه‌های مناسب جهت گسترش در سطح شهر و روستا توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن داشتن جنبه سرگرمی برای خانوارها می‌تواند درآمدزایی نیز داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷ 02 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، افشین قطبی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: نگهداری پرندگان زینتی علاوه بر جنبه سرگرمی و تفنن جنبه تجارتی نیز به خود گرفته است و جزء یکی از رشته‌های تولیدی- کشاورزی و دامپروری محسوب می‌شود.

وی افزود: جهت بررسی مسائل مربوط به تغذیه، اصلاح نژاد و نگهداری آن‌ها در سراسر دنیا محققان بسیاری مشغول تحقیق و بررسی هستند تا بتوانند با حداقل خوراک مصرفی بهترین بازده را از نظر تولید بدست آورند.

قطبی بیان کرد: گذشته از جنبه فوق در کشور‌های پیشرفته بسیاری از افراد علاقه‌مند و باذوق اقدام به جمع‌آوری نژاد‌های اصیل و زینتی و تشکیل کلوپ و جمعیت این پرندگان می‌کنند و هر ساله به برپایی نمایشگاه می‌پردازند و در آنجا داوران باتجربه بهترین پرندگان را انتخاب و جوایزی به صاحبان آن‌ها می‌دهند.

قطبی گفت: نگهداری پرندگان زینتی دارای فواید بسیار زیادی است از جمله بسیاری از این پرندگان، علاوه بر زیبایی پر و بال و ظاهر شکیل و لحن خوش که جنبه زینتی آن‌ها است، از نظر تولید گوشت و تخم نیز برای مصارف خانواده و احیاناً فروش به‌کار می‌روند.

وی افزود: از نمونه این گروه، می‌توان برخی از انواع مرغ و خروس خانگی، اردک، کبوتر، کبک بلدرچین، تیهو و ... را نام برد. همچنین گروهی از پرندگان هستند که به علت زیبایی پروبال و شکیل بودن ظاهر و لحن خوش مورد توجه قرار دارند و نگهداری می‌شوند.

قطبی بیان داشت: نگهداری پرندگان اصیل و زیبا سبب حفظ نژاد آن‌ها می‌شود، در حالی که در اثر کم توجهی به این امر ممکن است، نسل این حیوانات به‌طور کلی منقرض و از صحنه گیتی محو شود و در نتیجه طبیعت از داشتن یکی از پدیده‌های خود محروم شود.

قطبی عنوان کرد: از انواع این گروه قناری، مرغ عشق، فینچ، انواع طوطی، طاووس، قو، سهره، سار، مینا پری، انواع بلبل‌ها، چکاوک، طرقه و بسیاری دیگر را می‌توان نام برد.

وی ابراز کرد: بسیاری از نژاد‌های پرندگان زیبا به‌وسیله افرادی ایجاد شدند که دارای شغل و پیشه متفاوتی به غیر از پرورش پرندگان بوده‌اند. این افراد با علاقه‌ای که به حیوانات داشته به طور تجربی مبادرت به اصلاح و تلاقی نژاد‌های مختلف کرده‌اند، که از اختلاط بعضی از همین نژاد‌ها در تولید آمیخته و نژاد‌های جدید نیز استفاده شده است.

قطبی گفت: با توجه به گسترش فرهنگ شهرنشینی و همچنین محدودیت منابع از لحاظ زمین – آب و ... یکی از حرفه‌های مناسب جهت گسترش در سطح شهر و روستا توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن داشتن جنبه سرگرمی برای خانوار‌ها می‌تواند درآمدزایی نیز داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر در سطح استان واحد‌های پرورش پرندگان زینتی دارای رشد چشم‌گیری بوده است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار