معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به طور میانگین مصرف روزانه مرغ در استان قم حدود ۱۱۰ تُن است که حدود ۴۰ درصد این مقدار از مرغداری‌های داخل قم تامین می‌شود و ما بقی از سایر استان‌های کشور به قم وارد می‌شود که همین مساله موجب تفاوت قیمت فروش مرغ تولید شده در قم، با مرغ وارد شده از سایر استان‌ها شده‌است.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹ 07 January 2024

حسین علی بیگی روز یکشنبه در گفت‌وگویی بیان داشت: مرغ مورد نیاز مردم قم علاوه بر تولید مرغداری‌های داخل استان بیشتر از استان‌های شمالی کشور و همچنین استان‌هایی نظیر مرکزی و سمنان تامین می‌شود؛ در همین رابطه گوشت مرغی که در داخل استان تولید شده باید با قیمت هر کیلوگرم ۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: اما گوشت مرغی که از خارج استان تامین می‌شود بنا بر مبدا، کیفیت تولید و سایر موارد مورد نظر قیمت متفاوتی از مرغ تولید شده در خود استان دارد و از هر کیلوگرم ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان برای مصرف کننده در قم عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم نیاز بازار قم به گوشت مرغ را به خوبی تامین کنیم و به همین منظور تلاش کردیم مازاد نیاز استان به این محصول را از تولید کنندگان خارج استان با کیفیت مناسب تهیه کنیم تا مردم در خرید مرغ مشکلی نداشته باشند.

علی بیگی گفت: توزیع گوشت مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان برای مصرف کننده نیز در قم آغاز شده و این محصول برای عرضه در اختیار فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی مصرف ادارات استان قرار گرفته‌است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم با روند خوب جوجه ریزی مرغ گوشتی در سطح کشور و استان قم در هفته‌های آینده شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.

گفتنی‌است از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه پنج‌میلیون و ۳۱۰ هزار قطعه‌ریزی مرغ گوشتی در مرغداری‌های استان انجام شده‌است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی مردم با همکاری تشکل‌ها و بهره‌برداران حوزه طیور تمام امکانات موجود را به کار گرفته تا ظرفیت تولید گوشت مرغ در این استان را افزایش دهد.

در همین راستا یکی از اقدام‌های مهم برای افزایش سطح تولید گوشت مرغ در قم، بالابردن میزان جوجه‌ریزی می‌باشد که این موضوع با همراهی خوب مرغداران در حال انجام است و در آینده نیز این روند با هدف تامین نیاز بازار با جدیت دنبال خواهد شد.

جلسه‌های مرتبط با موضوع امنیت غذایی با حضور مسئولان دستگاه‌های متولی به صورت منظم و مستمر در سازمان جهاد کشاورزی قم برگزار و در آن آخرین وضعیت تولید و تامین گوشت مرغ برای پاسخ به نیاز بازار استان رصد می‌شود.

تامین و تدارک گوشت مرغ مورد نیاز مردم قم همواره یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است و در همین ارتباط با همراهی بهره‌برداران زمینه بالابردن جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی رو به افزایش بوده‌است.

در سال‌های اخیر با اقدام‌های صورت گرفته برای ارتقا سطح استانداردهای فنی و افزایش بهره‌وری در واحدهای پرورش مرغ گوشتی مستقر در قم، علاوه بر تلاش برای بالا بردن توان عرضه گوشت مرغ و تامین نیاز بازار استان در این بخش، ارتقا سطح کیفیت این محصول نیز مورد توجه بوده‌است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم تعداد ۲۷۷ واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی به ظرفیت پنج‌میلیون و ۱۱۱ هزار و ۷۳۰ قطعه در استان موجود است.

علاوه بر آنچه گفته شد، تعداد ۲۳ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت ۹۲۳ هزار و ۲۷۰ قطعه نیز در قم دارای پروانه تاسیس می‌باشد که نشان دهنده ظرفیت‌های بالای این استان در زمینه تولید گوشت مرغ است.

سال گذشته در مجموع ۲۴ هزار و ۲۳۸ تُن گوشت مرغ در واحدهای مرغداری استان قم تولید و به بازار مصرف عرضه شد که با برنامه‌ریزی انجام شده این میزان در سال جاری روند افزایشی نیز خواهد داشت.

قم از جمله استان‌های برتر کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار