مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به راه‌اندازی یک مرکز ویژه ازدیاد برداشت در اهواز، گفت: قصد داریم که به همت مراکز دانش‌بنیان، دو مجموعه ویژه انرژی در استان شکل دهیم؛ این مراکز به پایداری تولید و توسعه پایدار صنعت نفت خوزستان و رفع بیکاری کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵ 14 January 2024

تابناک خوزستان: علیرضا دانشی امروز (۲۴ دی) در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، اظهار کرد: نمایشگاه صنعت نفت، فرصت مغتنمی برای تبادل افکار و نزدیک شدن صنعت و صنعتگران با مراکز دانش‌بنیان و مراکز نیازمند به دانش است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال صنعت نفت خوزستان، ۲۸۱ مجموعه دانش‌بنیان و سازنده تجهیزات و قطعات، ۲۷ مجموعه فنی و خدمات فنی و ۴۷ مجموعه تامین کننده کالا، شرکت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تاکنون، حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ قلم کالا در کشور در بخش تجهیزات بالادستی بومی سازی شده است؛ در دولت سیزدهم نیز با تصمیم درست وزارتخانه، قرار شد برای ساخت کالاهای حساس و اساسی که اکنون در تحریم است و دولت گذشته را زمین‌گیر کرده بود، اقدام شود.

دانشی تاکید کرد: به این منظور، هدفگذاری ارزی برای ۷ هزار و ۵۰۰ قلم تحریمی صورت گرفت و اکنون این اقلام با پیشرفت حدود ۶۸ درصدی در دست ساخت هستند. یکی از گلوگاه‌ترین تجهیزات صنعت نفت که ماشین دوار است، به صورت ویژه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: همزمان در این نمایشگاه، از ۵ قلم تجهیزاتی نیز رونمایی خواهد شد. همچنین حدود ۸ قرارداد ویژه امضا خواهد شد که یکی از آن‌ها با مراکز دانش‌بنیان است. حدود ۸.۶ هزار میلیارد تومان (همت) حجم قراردادهایی است که بسته شده است.

دانشی گفت: در این میان ۹ قرارداد با مراکز دانش‌بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی انجام خواهد شد که این مراکز شامل دانشگاه صنعت نفت است که سال‌ها محجور مانده بود. همچنین دیگر مراکز شامل دانشگاه شهید چمران اهواز، پارک علم و فناوری خوزستان و یک مجموعه از خارج از استان است. حجم قراردادهای این بخش نزدیک به ۲۱۰ میلیارد تومان است و این قراردادها نشان‌دهنده عزم و اراده جدی است.

راه‌اندازی گمرک اختصاصی تجهیزات صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: اکنون در بهترین شرایط تولیدی بعد از تحریم‌های دوره دوم قرار داریم که این مساله به همت سازندگان محصولات و تجهیزات صنعت نفت و مراکز دانش بنیان حاصل شده است. تنها برای امسال ۷۷ پروژه حساس که تا امروز ۶۷ پروژه از آن افتتاح شده است به همت این مراکز اجرا شد.

وی ادامه داد: قصد داریم که به همت مراکز دانش بنیان، دو مجموعه ویژه انرژی در استان شکل دهیم که یکی در غرب و یکی در شرق اهواز است. این مراکز به پایداری تولید و توسعه پایدار صنعت نفت خوزستان و رفع بیکاری کمک می‌کند. همچنین قرار است یک مرکز ویژه ازدیاد برداشت در اهواز کلنگ‌زنی شود.

دانشی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک مجموعه ساخت تجهیزات صنعت نفت، گفت: بنا داریم یک گمرک اختصاصی تجهیزات صنعت نفت راه‌اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی را جزو لاینفک توسعه کشور می‌دانیم و با تمام تلاش خود بنا داریم این کار را انجام دهیم تا سازندگان نیز بتوانند برای صادرات در استان خوزستان اقدامات لازم را انجام دهند. قطعا سازندگان تجهیزات نفت را رسماً زیر بال و پر خود می‌گیریم و حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه باید در ساخت کالا به مرز دانش ورود کنیم، یادآور شد: مرز دانش باید هدفگذاری شود. درها را برای شکوفایی، ارتقا و فتح مرز دانش صنعت نفت باز خواهیم کرد و کمک خواهیم کرد و این به معنای رفع تحریم است. ورود به مرز دانش، محل شکستن تحریم‌ها است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار