با نصب ۸ ایستگاه جدید، خراسان‌جنوبی دارای ۵۲ ایستگاه شتاب نگار است که ۵۰ درصد آن از نوع شتاب نگاری دیجیتال است که در کشور بالاترین رده نصب این دستگاه‌ها را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹ 19 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ لرزه خیزی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان کشور کارشناسان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا مهندسان این مرکز به استان سفر کرده و ۸ ایستگاه شتاب نگار جدید در خراسان جنوبی نصب کنند.

با نصب این ۸ ایستگاه جدید، خراسان جنوبی دارای ۵۲ ایستگاه شتاب نگاری است که ۵۰ درصد آن از نوع شتاب نگاری دیجیتال است که در کشور بالاترین رده نصب این دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

۸ ایستگاه جدید شتاب نگار در خراسان جنوبی در شهرستان‌های نهبندان، قاینات و طبس راه اندازی شد.

نصب ۲ ایستگاه شتاب نگار در نهبندان

علی صحراگرد، رئیس اداره راه و شهرسازی نهبندان هم گفت: گسل نهبندان یا گسل نه از گسل‌های فعال و یکی بزرگ‌ترین گسل‌های راستا لغز راست‌بر به صورت یک پهنه گسلی در مرز خاوری بلوک لوت از سهل‌آباد در شمال تا نصرت‌آباد در جنوب است.

به گفته وی این گسل با طول ۲۰۰ کیلومتر در برخی نقاط با مولفه فشاری یا معکوس همراه است.

وی ۲ گسل عمده این مجموعه گسلی به نام گسل نه خاوری و گسل نه باختری نام‌گذاری شده‌اند افزود: در ناحیه خونیکک (جنوب نهبندان) این دو گسل به یکدیگر می‌رسند و به صورت یک گسل امتدادلغز واحد، به سمت جنوب ادامه می‌یابد، ولی در ۵۰ کیلومتری شمال نصرت‌آباد، این گسل بار دیگر دو شاخه شده و به سمت جنوب از هم دور می‌شوند.

این مقام مسوول با توجه به زمین لرزه ۹ آبانماه امسال با بزرگی ۵ ریشتر در منطقه شوسف افزود: ۲ ایستگاه برای پایش دقیق‌تر و وسیع‌تر در شهرستان نهبندان، توسعه شبکه شتاب نگاری برخط در شهر شوسف و روستای مزار سیدعلی با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نصب و راه اندازی شد.

دستگاه‌های شتابنگار با ثبت سرعت موج برشی می‌توانند برای هر منطقه شتاب مبنای طراحی را در اختیار مهندسین طراح و مشاور قرارداده و به نوعی زمینه پیشگیری از خسارت بیشتر زلزله‌ها را فراهم می‌آورند.

به زودی سامانه پاسخ سریع، به شبکه شتابنگاری متصل می‌شود و این مهم می‌تواند کانون اصلی تخریب زلزله‌ها را به مدیران بحران نشان دهد تا در اعزام سریع امدادگران به محل حادثه درزمان طلایی مورد بهره برداری قرارگیرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار