مسوولان استان قزوین در افتتاح نخستین گمرک تخصصی نفتی کشور در بویین زهرا ارزآوری بسیار خوب، پیشرو بودن استان در صادرات محصولات هیدروکربنی و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را از مزیت‌های راه‌اندازی این گمرک بیان کردند.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲ 05 February 2024

به گزارش تابناک قزوین، در مراسمی که ظهر امروز با حضور رئیس کل گمرک کشور، استاندار قزوین، نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین، رییس اتاق بازرگانی قزوین،  فرماندار شهرستان بوئین زهرا و جمعی از مسوولان و مدیران واحدهای تولیدی برگزار شد، اولین گمرک تخصصی فرآورده های نفتی کشور در شهرک صنعتی پاسارگاد از توابع شهرستان بوئین زهرا استان قزوین به بهره‌برداری رسید.

قزوین در صادرات محصولات هیدروکربنی پیشرو است

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در این مراسم راه‌اندازی گمرک تخصصی نفتی در شهرک پاسارگاد را ماحصل طرح مسایل و مشکلات بخش خصوصی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و به بار نشستن ثمره زحمات ۱.۵ ساله مشترک عنوان کرد و گفت: استان قزوین یک استان نفتی نیست اما در صادرات محصولات هیدروکربنی پیشرو است و گمرک تخصصی به عنوان گمرک های با آمار بالا در حوزه صادرات محصولات هیدروکربنی خواهد بود.

این مسوول از همکاری مسوولان گمرک ایران برای تامین امکانات و مجوزها و پیگیری ها و هماهنگی‌های اتاق بازرگانی برای مشارکت در تدوین ساختارهای حقوقی لازم و هموار سازی امور و مساعدت سرمایه‌گذاران برای ایجاد گمرک تخصصی نفتی در شهرک پاسارگاد ادامه داد: اولویت امروز اقتصاد کشور، تسهیل گری برای تقویت نقش آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد و رفع موانع است که وجود این گمرک کمک کننده به گمرک شهرک صنعتی البرز است که منجر به عدم تردد در مسیر، عدم توقف و ارتقای ایمنی حجم بالایی از کالاهایی با حساسیت‌های زیاد می‌شود.

استاندار قزوین ادامه داد: برای تجهیز و تامین امکانات گمرک تخصصی پیگیری لازم انجام می‌شود و می‌طلبد واحد‌های صنعتی مستقر،  جلوه مناسب‌تری به این گمرک ببخشند که برکات زیادی برای واحد‌های مستقر و عموم مردم به همراه خواهد داشت.

تاثیر گمرک تخصصی نفتی در صادرات و ارزآوری

روح الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی مهار تورم را با رشد تولید امکان‌پذیر دانست و گفت: با توجه به ناترازی های بودجه، برخی ناترازی بانک‌ها، افزایش نقدینگی و موارد دیگر که موجب تورم شده‌اند اما دولت اقدامات بسیار خوبی داشته و در عرصه رشد تولید در استان قزوین و شهرستان بویین زهرا اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی بیکاری در شهرستان بویین زهرا را صفر و حتی پایین تر از صفر دانست و افزود: امروز افراد برای کار در واحدها خودشان انتخاب می‌کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: ایجاد گمرک تخصصی نفتی در شهرستان بویین زهرا از مجموعه‌های فاخر است که در صادرات تأثیرات خوبی دارد و با توجه به صادرات تمام محصولات، ارزآوری بسیار خوبی را به همراه دارد.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واحد‌های گمرک تخصصی نفتی به تعهدات مالیاتی و گمرکی خوب عمل کرده‌اند و به همت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی و زحمات استاندار قزوین و معاونان ایشان این گمرک ایجاد شده است.

عباسپور افزود: احداث ساختمان گمرک تخصصی نفتی توسط سرمایه‌گذاران شهرک پاسارگاد بیانگر تعهد بخش خصوصی است و در کنار تمام تعهدات مالیاتی و اقتصادی ، آمادگی دارند به وظیفه خود مبنی بر پرداخت عوارض گمرکی کمک کنند.

وی بر مساعدت استاندار قزوین به یکی از صاحبان پالایشگاه که تمام واحد آن در آتش سوخت و حدود ۸۰۰ میلیون تومان خسارت دید، تاکید و ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه این واحد ضابطه مند و قانونمند امور خود را پیش برده و همه مجوزها را قبلا اخذ کرده و توسط بانک تجارت و صندوق توسعه ملی هم قول مساعدت برای حمایت داده شده، در تسریع امور صاحب این پالایشگاه ضروری است اقدام لازم صورت گیرد.

توسعه اقتصادی استان با افتتاح گمرک تخصصی نفتی

سعید نادری مدیر کل گمرک استان قزوین مشتقات نفتی به ویژه هیدروکربنی را سریع الاشتعال و سریع الانفجار دانست و با اشاره به لزوم قرار گرفتن در فضای باز  و دور از کالاهای دیگر تصریح کرد:  فضای موجود در اداره کل گمرک استان قزوین محدود و اماکن و محوطه نگهداری برای کامیون‌ها، تانکرها و حامل‌های این مواد که عموما قابل اشتعال، حساس و قابل انفجار هستند پیش‌بینی نشده بود و به دلیل قرار گیری در کنار سایر کالاها، مخاطراتی به همراه داشت و بروز هر حادثه‌ خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشت.

وی افزود: محدودیت مکان سبب توقف کامیون‌ها در خیابان‌های اطراف اداره کل گمرک می‌شد که به دلیل باریک بودن مسیر، ترافیک سنگین ایجاد می‌شد و به دلیل اینکه در مجاورت واحد‌های تولیدی که خودشان تولیدکننده مواد شیمیایی قرار داشتند همیشه اعتراض و نارضایتی آنها را به همراه داشت.

این مسوول تصریح کرد: هنگام انجام تشریفات گمرکی کامیونهای حامل مشتقات نفتی به داخل محوطه گمرک هدایت می‌شد و در کنار مواد اولیه واحد‌های تولیدی تخلیه شده در گمرک نگهداری می‌شدند که بالقوه خطرآفرین بودند.

مدیرکل گمرک استان قزوین افزود: از سویی روز به روز بر تعداد درخواست‌های صادر کننده نفت و گاز از استان‌های گیلان، زنجان و البرز افزوده می‌شد که ظرفیت لازم برای پذیرش محصولات نفتی در استان قزوین وجود نداشت که ایجاد گمرک تخصصی نفتی ضرورت داشت و با حمایت مسوولان ، ۱۰ هکتار زمین اختصاص یافت که در فاز نخست دو هکتار عملیاتی شده است.

نادری کاهش فاصله و هزینه حمل و نقل بین مبدا و مقصد، افزایش امنیت و کنترل تانکرها، ایجاد اشتغال، توسعه‌ اقتصادی ، توجه و اهمیت ویژه به مدیریت بحران و ساماندهی و ایجاد بستر و امکانات رفاهی و مناسب برای واحدها را از مزیت‌های راه‌اندازی گمرک تخصصی نفتی عنوان کرد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار