پس از گذشت یک‌سال از انتخاب علیرضا رشیدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی، شنیدن برخی موانع و تنگناها از زبان این مدیر ارشد دولت در استان که دارای سوابق ارزشمندی نیز هست، شنیدنی و البته نیازمند پیگیری در رفع آن‌هاست.
کد خبر: ۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶ 08 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، استاندار خراسان رضوی با بیان مثالی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در بعضی از کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم. بعد از آنکه سیاست‌ها با اصلاحات ابلاغ شد برای اینکه از قبل روی این موضوع کار کرده بودم برایم یک راهکار اساسی بود که باید آن را پیگیری می‌کردم. با کمک بخش‌های برنامه‌ریزی استانداری و همچنین اداره‌ها و سازمان‌ها، این را در حوزه تمامی اداره‌ها به عنوان فعالیت‌ برای سال 93- 94 و هدف‌گذاری برای برنامه ششم انجام دادیم و شاخص‌ها‌ی آن، واحدهای عملیات و اقدامات مربوطه را مشخص کردیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تصور من این بود که بتوانیم به هدف‌هایی که در برنامه سال 93 پیش‌بینی کرده بودیم برسیم، اما وقتی این مساله در اجرا آمد، دیدیم بعضی قوانین و دستورالعمل‌ها انطباقی با این مطلب ندارد. یعنی وقتی شما به یک سازمانی می‌گویید منطبق با این که اقتصادی درون‌زاست، دانش بنیان است و تولید ثروت می‌کند، برای اقدام اولیه باید قیمت شما طوری باشد که بتوانید بازار را منطقه‌ای در دست بگیرید، برای اینکه قیمت‌ها را کاهش دهیم باید در بعضی از ارقام تغییراتی را ایجاد کنید. وقتی در عوارض مالیات‌ها و نرخ تسهیلات وارد می‌شویم چنین اجازه‌ای نخواهید داشت، چون قبلا قوانین و آئین‌نامه‌هایی برای آنها تهیه شده که شما به عنوان یک مدیر منطقه‌ای نمی‌توانید راجع به آنها تصمیم بگیرید. در چنین شرایطی خواسته و هدف ما منطبق با آن ایده آل‌ها و سیاست‌ها قابل پیاده شدن نیست، اما این بدین معنا نیست که ما در این راستا حرکت نکنیم، این یک ضرورت و الزام بود اما شاید آن نمره‌ای که باید می‌گرفتیم نگرفتیم، در بقیه کارها و حوزه‌ها هم همین طور بود مثل ایجاد اشتغال.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اساسی ما افزایش اشتغال بود، خاطرنشان کرد: ما در ابتدا به دوستان معاونت برنامه‌ریزی گفتیم اولین کاری که باید در این حوزه انجام شود تثبیت مشاغل موجود است و بعد از آن، افزایش فرصت‌های اشتغالزایی. در این حوزه ما با مطالبی مواجه می‌شدیم که برای حفظ مشاغل موجود آیتم‌هایی باید در نظر گرفته می‌شد که در نظر گرفتن آنها دست ما نبود.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی به مطالبات انباشته شده در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: مطالبه یک بانک از یک واحد تولیدی که ناگهان فشار می‌آورد، مطالبات انباشته شده در خدمات زیربنایی مثل آب و برق و گاز یا بحث قطع گاز در فصل سرما، ما هرچه تلاش کردیم باز هم کمتر از سال قبل شد. امسال کاهش قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ نسبت به سنوات قبل کاهش پیدا کرد اما به هر حال این در اراده و تصمیم اجرایی ما نبود.

استاندار با اشاره به اینکه ما به خودمان چه نمره‌ای بدهیم با اینکه مردم به ما چه نمره‌ای بدهند متفاوت است، خاطرنشان کرد: مسلما بعد از قضاوت و رضایت خداوند بر رضایت مردم تاکیدات بسیاری شده است. چیزی که ما به دنبال آن هستیم رضایت‌مندی مردم نه به معنای پوپولیستی آن که در بعضی از دوره‌ها مطرح شده، است. قطعا خواسته‌های جزئی مردم را هیچ نظام و حکومتی نمی‌تواند تامین کند اما چیزی که مطرح است خواسته‌های کلان آنان همچون اشتغالزایی و کاهش تورم است و همچنین مسئله آب استان که یکی از بحران‌های جدی ما بود. در بحث صنایع و کشاورزی مطالباتی مطرح است که اگر بخواهیم آنها را فهرست کنیم بسیار طولانی خواهد شد.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی گفت: یکی از کارهایی که الان به صورت جدی توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری استان دنبال می‌شود حرکت برنامه محور است. برای چنین حرکتی مهمترین مسئله تکالیفی بود که باید برای برنامه پنجم توسعه انجام می‌دادیم، یکی از اشکالاتی که به عملکرد ما چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل وارد است این بود که ما با برنامه تدوین شده و شاخص‌های آن فاصله زیادی داریم. تصورم این است که به خیلی از شاخص‌هایی که در برنامه پنجم مشخص شده نرسیده‌ایم. مثلا اهداف چشم‌انداز 1404 با این نرخ رشدی که در سال93 داشتیم، عملی نشد، لذا ما در استان به این تاکید داشتیم که در هدف‌هایمان اولویت‌ها را مشخص کنیم.

وی با طرح این پرسش که در در پایان کار از من نخواهند پرسید که چند کیلو کارتابل امضاء کردی؟، تصریح کرد: در پایان کار از من می‌پرسند چقدر اقدامات زیربنایی ماندگار و اساسی در حوزه‌های مختلف انجام داده‌ام، به همین جهت ما علاوه بر اینکه از علما و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در رابطه با مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کردیم پروژه‌های زیربنایی را که می‌توانند در استان مطرح باشد، جمع بندی کرده و در استانداری، دفتر پروژه‌های راهبردی را برای این منظور ایجاد کردیم.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از بلایای ما روزمرگی است، ادامه داد: به همکارانمان در این دفتر گفتیم جدای از این که معاونت‌های ذیربط وظایف روزمره دارند، شما کارتان این است که بر ارتباط بین استان، مرکز و سازمانی که مسئول پروژه‌های راهبردی است متمرکز شوید.

رشیدیان با اشاره به اینکه ما در این 9 ماه چهار یا پنج جلسه راهبردی برای موضوع آب داشتیم، اضافه کرد: یک یا دو جلسه با حضور خود وزیر نیرو بود که با ایشان راجع به مشکلات استان صحبت‌هایی داشتیم. از جلسات اولیه که در دبیرخانه بحران آب که با حضور دانشگاهیان برگزار شد دقیقا همین نکته را مراعات کردیم و در آنجا تمام تئوری‌هایی که می‌شد بحران آب استان را مدیریت کرد، گرفتیم. آن ایده‌ها باعث شد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای حل معضل آب پیگیری کنیم و از آنها این نتیجه حاصل شد که با توجه به اینکه تنش‌های آبی استان بلندمدت است مدیریت بحران آبی ما در استان در کوتاه مدت میسر نیست. به همین جهت به دنبال تامین آب از راه دور رفتیم و به این نتیجه رسیدیم که تامین آب از داخل کشور برای ما اولویت دارد.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلفی همچون راه آهن و صنایع فولاد استان افزود: اگر راه آهنی که از قزاقستان، ترکمنستان به اینچه‌برون گلستان آمده از طریق بجنورد به خط آهن مشهد، سرخس و از طریق مشهد به خط آهن بافق، بندرعباس و در آینده از طریق خط آهنی که از گناباد جدا می‌شود به مسیر بیرجند، زابل، زاهدان و چابهار وصل شود، در واقع راهکاری ایجاد می‌شود که به جای اینکه توسعه را در یک استان ببینیم در یک منطقه شاهد آن باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار