مجلس اعلای سوئیس به تازگی در اقدامی، با مصادره و انتقال دارایی های روسیه به ارزش ۹ میلیارد دلار به اوکراین موافقت کرده است. موضوعی که با جنجال های گسترده بین المللی همراه شده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸ 13 March 2024

گاوصندوقی که دیگر امن نیست!

بسیاری از افکار عمومی جهان، کشور سوئیس را با نظام بانکی آن می شناسند. بانک های سوئیسی سال‌ها به دلیل استانداردهای خاص و سخت گیرانه خود، مورد اعتماد بسیاری از تجار، سیاستمداران و دولت های جهان بوده‌اند. افراد و دولت هایی که مطمئن بوده اند اموال و دارایی های آن ها در کشور سوئیس از هرگونه دست‌درازی و خطر در امان خواهد بود. 

با این حال، واقعیت ماجرا این است که بانک های سوئیسی در حقیقت به عنوان بخشی از پازل حکمرانی جهانی عمل می کنند که مهندسی اصلی این معادله، با قدرت های غربی است. موضوعی که البته چندین دهه ماهیتِ پنهان و نه چندان آشکار داشته با این حال در سال های اخیر، جلوه های عینی تری را به خود گرفته است. در این راستا، به تازگی وقوع یک اتفاق معنادار، به رسوایی بزرگی برای سوئیس به عنوان گاوصندوقِ امن قدرت های غربی تبدیل شده است. 

ماجرا از این قرار است که اخیرا پارلمان اعلای سوئیس با 21 رای موافق، 19 رای مخالف و 3 رای ممتنع، حکم به انتقال دارایی های مسدودشده روسیه در سوئیس برای اوکراین داده است. برخی ارزیابی ها حاکی از این هستند که روسیه بیش از 9 میلیارد دلار دارایی توقیف شده در سوئیس دارد. موضوعی که جنجال ها و بازتاب های گسترده ای را در عرصه بین المللی پیدا کرده است. 

 نظام بین المللی غربگرا که سازمان ها و نهادها و بازیگران مختلفی را در حوزه های گوناگون برای حکمرانی جهانی خود ایجاد کرده، همواره سعی داشته تا این بازیگران به عنوان اعضای مهم و محوری آن، به مثابه کنشگرانی بی طرف در قابل معادلات بین المللی به افکار عمومی جهان معرفی شوند. در حقیقت، قدرت های غربی در این معادله نوعی پروژه فریب را در دستورکار داشته اند و چندین دهه است که از همین طریق، دستورکارهای خود در محیط بین المللی را با کمترین مانع به پیش می برند. 

با این حال، شرایط در وضعیت کنونی برای جهان غرب به واسطه تشدید منازعات ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک آن با رقبای بین المللی اش به نحوی پیش رفته که دیگر، غربی ها و تشکیلات وابسته به آن ها قادر به تداوم سیاست‌های یک بام و دو هوای خود نیستند. موضوعی که پرده از ماهیت حقیقی دستگاه های نماینده حکمرانی غربی در نظام بین الملل برداشته و یک رسوایی بزرگ را برای آن ها رقم زده است. 

 اقدام اخیر سوئیس به عنوان گاوصندوق سنتی جهان غرب در اعلام موفقیت اخیرش با مصادره و انتقال دارایی های روسیه به اوکراین، در شرایطی صورت گرفته که وضعیت نبرد در جبهه های جنگ اوکراین، کاملا به ضرر اوکراینی ها است. این وضعیت در شرایطی حاکم است که قدرت های غربی نیز دیگر همچون گذشته از توانایی کافی جهت ارائه کمک های خود به اوکراین برخوردار نیستند و با چالش های عدیده ای از حیث ارائه کمک های مالی و تسلیحات به اوکراین رو به رو شده اند. 

حال در این وضعیت، سوئیس به وضوح در میدان بازی جهان غرب کنشگری کرده و دست به اقدامی زده که مطلوب جبهه غرب در جریان جنگ اوکراین است. مساله ای که نشان می دهد تا چه اندازه بازیگران فعال در حوزه‌های مختلف نظام حکمرانیِ بین المللی غربی، غیرمستقل هستند و اعتماد به آن ها و یا جلب اعتمادشان بیجا است. مسائلی که همه و همه خود می توانند جلوه هایی عینی از افشای ماهیت حقیقی نظام بین الملل غربی و تضعیف پایه های آن و در عین حال، ضرورت ظهور گزینه های آلترناتیو برای حکمرانی بین المللی را به ذهن تداعی کنند. /الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار