تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
یکی از نکته‌های جالب پیش بینی‌های هواشناسی طی روز‌های اخیر این است که گویا قرار است در دو فصل بهار و تابستان، کمبود بارش‌های پاییز و زمستان به سمت شکستن آمار نرمال تغییر کند.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰ 17 March 2024
تجمع پیش بینی بارش تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳مدل ECMWF Ensemble Control ، امیدوار به حداقل 100 تا بیش از 200 میل بارش در مجموع 15 روز آینده برای مناطق مختلف استان ، برخی مناطق کشور مانند لرستان ممکن است تا 400 میل هم ببارد.
تجمع پیش بینی بارش تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳مدل ECMWF Ensemble Control ، امیدوار به حداقل 100 تا بیش از 200 میل بارش در مجموع 15 روز آینده برای مناطق مختلف استان ، برخی مناطق کشور مانند لرستان ممکن است تا 400 میل هم ببارد.

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سال بارشی جدید در حالی آغاز شد که نقشه‌های پیش یابی خبر از پائیز زودبارش و نرمال تا فراتر از نرمال خبر می‌داد و برای زمستان هم حداقل برایند مدل‌ها نرمال را نشان می‌داد، اما آنچه اتفاق افتاد دقیقا برعکس پیش بینی‌ها بود و پادیز و زمستان چندان چنگی به دل نزد و خطر پشت سر گذاشتن یک سال خشک و کم بارش احساس شد تا اینکه طی چند هفته گذشته شرایط دوباره تغییر و به سمت ورود و فعالیت سیستم‌های بارشی خوب و گا‌ها قدرتمند پیش رفت و تا حدودی وضعیت بهتر شد.
پائیز و زمستان چگونه گذشت؟
اداره کل هواشناسی استان معمولا در ارائه اطلاعات از طریق فضای مجازی خوب عمل کرده و گزارش‌های دقیقی را اعلام می‌کند که در این خصوص هم برایند کلی بارش‌ها در استان تا قبل از سیستم فعال روز گذشته اعلام شده است.
بر اساس آخرین گزارش جمعبندی شده از فعالیت سامانه‌های متعدد هواشناسی در ایستگاه‌های مختلف استان تاکنون (قبل از سیستم روز گذشته) یاسوج ۴۳۲، سیسخت ۳۵۵، دوگنبدان ۲۹۲، مارگون ۳۵۰، لنده ۵۰۶، چرام ۶۳۱، دهدشت ۳۱۹، لیکک ۲۸۴، امامزاده جعفر ۳۰۳ و میانگین کل بارش‌ها در استان ۳۵۶ میلیمتر بارش باران بوده که در این زمینه نسبت به مشابه سال گذشته همه مراکز کاهش بارش‌ها را نشان می‌دهد به گونه‌ای که به ترتیب در سال گذشته ایستگاه‌های یاسوج ۸۱۵، سیسخت ۷۷۱، دوگنبدان ۳۶۵، مارگون ۷۸۹، لنده ۷۴۵، چرام ۶۰۹، دهدشت ۵۵۹، لیکک ۴۴۶، امامزاده جعفر ۴۴۱ و میانگین استانی هم ۶۱۶ میلیمتر بارش را ثبت کرده اند .

بنابراین تا اینجای کار همه مراکز هواشناسی کاهش شدید بارش‌ها را نشان می‌دهند که یاسوج با ثبت منفی ۳۸۳ میلیمتر و دگنبدان با منفی ۷۳ میلیمتر، بیشترین و کمترین میزان کاهش بارش را داشته اند.
وداع و آغاز بارانی سال / صدور هشدار قرمز
نکته جالب گزارش‌های هواشناسی در روز‌های اخیر این است که عمده کارشناسان با بررسی نقشه‌ها خبر از تغییراتی متفاوت در وضعیت بارش‌ها می‌دهند که در حال حاضر و با تایید نقشه‌ها گفته می‌شود که روز پایانی سال ۱۴۰۲ و روز آغازین سال ۱۴۰۳ سال یک سیستم بسیار قدرتمند بر جو استان حاکم شده تا جایی که اداره کل هواشناسی اعلان هشدار قرمز کرده است.
بر اساس این گزارش سیستم بارشی قدرتمند از صبح سه شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ وارد جو استان می‌شود و تا چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ فعالیت سنگینی خواهد داشت که نوع مخاطره آن رگبار شدید باران و رعد و برق، صاعقه، وزش باد متوسط تا شدید، ریزش تگرگ در برخی مناطق استان و نهایتا بارش رگباری و شدید برف در قلل و منطقه اثر آن کل فضای استان خواهد بود.
در خصوص اثر این مخاطره هم در گزارش اداره کل هواشناسی، " بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در تردد چاده‌ای، اختلال شدید در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌های مانند خطوط انتقال برق و ...، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و ریزش سنگ در جاده‌های مواصلاتی و گردنه‌ها " آمده است.
همچنین در این هشدار سطح قرمز که خطرناک‌ترین نوع هشدار هواشناسی است توصیه شده که تقوف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها صورت نگیرد. همچنین بر لزوم آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان و بازگشایی کانانل‌ها و مسیل‌ها تاکید زیاد شده است. ضمن اینکه فعالیت کوهنوردی، تردد در جاده‌ها، خروج شهروندان از تفرجگاهه ا، ممنوعیت هرگونه فعالیت کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.
جای فصل بارش عوض شده است؟
یکی از نکته‌های جالب پیش بینی‌های هواشناسی طی روز‌های اخیر این است که گویا قرار است در دو فصل بهار و تابستان، کمبود بارش‌های پاییز و زمستان به سمت شکستن آمار نرمال تغییر کند.
بنابر گزارش‌های منتشر شده، چند سیستم بارشی دیگر به شرح زیر پیش بینی شده است که در صورت تحقق باید گفت کل تعطیلات نوروزی، جو استان بارشی خواهد بود.
بر اساس این پیش بینی‌ها، در تعطیلات نوروزی سه سامانه دیگر در استان فعالیت خواهد کرد که بر اساس آن، سوم و چهارم فروردین یک موج مدیترانه‌ای با احتمال تحقق پیش بینی ۷۰%، پنجم تا هفتم فرودین یک سامانه تلفیقی با احتمال تحقق ۵۰% و نهم تا یازدهم فرودین هم یک سامانه دیگر با احتمال تحقق ۲۵% در جو استان فعالیت خواهند کرد که در صورت تحقق این پیش بینی‌ها باید گفت، یک بهار رویایی در استان را شاهد خواهیم بود.
مانسون هم در راه است!
اما یک نکته جالب‌تر در گزارشات هواشناسی و نقشه‌های پیش یابی وجود دارد و آن هم احتمال ورود سامانه بارش‌های مانسونی شدید به کشور و احتمالا استان است بر اساس یک پیش بینی هواشناسی، شرکت نوا هواشناسی آمریکا معتقد است تابستان ۱۴۰۳ از تیر ماه در مجموع بارش‌های مانسون تابستانی در ایران چشم گیر باشد و تا شهریور بارش‌های زیادی رخ دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار