رییس کل دادگستری خوزستان از آزادسازی ۴۰۱ زندانی جرائم غیرعمد در استان خوزستان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴ 18 March 2024

تابناک خوزستان: علی دهقانی در آیین آزادسازی ۵۰ زندانی نیازمند جرائم غیرعمد استان خوزستان که امروز (۲۸ اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای انجام کار خداپسندانه و نوع دوستانه و برای کمک به کسانی که نیازمند حمایت هستند و به منظور کمک برای آزادی مددجویانی که به واسطه تغییر در شرایط زندگی در زندان هستند و زندانیان محکوم به جرایم غیرعمد، جمع شده‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت فولاد اکسین در این مسیر و در ماه مبارک رمضان پیش قدم شد و دست یاری به سوی نیازمندان و زندانیانی که محکوم به جرایم غیرعمد و مالی هستند، دراز کرده است و به آزادی مددجویانی که به واسطه تغییر در شرایط زندگی و نداری در زندان هستند، کمک کرده است.

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: با مشارکت خیرین و کسانی که می‌توانند در این مسیر کمک و حمایت کنند، هم افراد در بند منتفع می‌شوند و هم اعضای خانواده این مددجویان که سرپرست خانواده هستند و هم جامعه از خدمات این افراد بهره می‌برند.

وی عنوان کرد: کار مشارکتی با مشارکت خیرین، جامعه و همکاری ستاد دیه استان خوزستان و گذشت و بزرگواری شکات انجام شد؛ برخی حاضر شدند از بخشی از حقوق‌شان بگذرند و در این کار بزرگ خداپسندانه با مشارکت خیرین و کسانی که می‌توانند در این مسیر قدم بگذارند و کمک کنند، شریک شدند.

دهقانی با بیان اینکه در زندان‌های استان خوزستان ۳۶۰ زندانی غیرعمد وجود دارد، گفت: امروز کار بزرگی توسط شرکت فولاد اکسین در روزهای آغازین ماه مبارک و برای آغاز جشن‌های گلریزان آغاز شد، با این هدف‌گذاری که تلاش و کمک کنیم تا با کمک همه خیرین و بزرگان استان خوزستان و کسانی که می‌توانند در این مسیر همراهی کنند و با مشارکت جمعی، بتوانیم به این ۳۶۰ زندانی جرایم غیرعمد و محکومیت مالی کمک کنیم تا آزاد شوند.

وی با اشاره به فراخوان کمک ۲۰ هزار تومانی هر خوزستانی افزود: زندان مکانی برای مجرمان خطرناک و کسانی است که به امنیت جامعه خدشه وارد می‌کنند و آسایش عمومی جامعه را با اختلال مواجه می‌کنند. امیدواریم بتوانیم با کمک مردم خوزستان این ۳۶۰ محکوم مالی آزاد شوند.

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۲ با همیاری خیرین که در صلح و سازش در کشور پیش‌قدم هستند، ۴۰۱ مددجوی مالی جرائم غیرعمد آزاد شدند. امیدواریم بتوانیم با این هدف‌گذاری تمامی مددجویان جرائم غیرعمد آزاد شوند.

وی بیان کرد: هزینه آزادسازی این ۴۰۱ زندانی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ بخش قابل توجهی از شکات از حق خود گذشتند و برای بخشی از هزینه نیز با کمک همکاران قضایی حکم اعسار صادر شد و خود مددجویان نیز مبلغی داشتند و در نهایت کمک بلاعوض ستاد دیه، منتهی به آزادی ۴۰۱ مددجو شد.

دهقانی گفت: از خیرین و مردم خوزستان تقاضا می‌کنیم کمک کنند تا بتوانیم در جشن‌های گلریزان ایام پر خیر و برکت رمضان زمینه آزادی همه مددجویان فراهم کنیم تا به آغوش گرم خانواده‌ها بازگردند. 

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نیز در این مراسم گفت: مجموعه دستگاه قضایی برای جلب همکاری و مشارکت مردم از طریق سه مجموعه ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد صبر به مددجویان خدمات ارایه می‌دهد. بنابراین ساختار رسمی و قانونی برای جلب کمک‌های خیریه و مردمی وجود دارد. این مراجع در جلب حمایت‌های معیشتی، تحصیلی و پزشکی مددجویان و خانواده آن‌ها فعال هستند. حاکمیت نیز بخشی از کمک‌ها را در قالب این نهادها انجام می‌دهد.

وی افزود: هر چند نیاز است که بخشی از قوانین و مقررات اصلاح شود اما از باب مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ظرفیت و پایه خوبی در استان خوزستان وجود دارد تا بخشی از مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ در این مسیر قرار بگیرد. شرکت فولاد اکسین نیز در این چارچوب کمک کرد و البته این کمک‌ها صرفا مادی نیست بلکه شامل حمایت‌های فرهنگی نیز هست. در گذشته نیز شاهد آزادی ۱۲۱  زندانی به این شیوه بودیم.

دادستان اهواز بیان کرد: همچنین کمک به دانشجویان، دانش‌آموزان و نخبگان خانواده‌های تحت حمایت، تامین جهیزیه برای خانواده زندانیان و ارایه حدود ۵۰۰ بسته معیشتی توسط شرکت فولاد اکسین انجام شده است.

وی افزود: در مجموع، ساختار حمایت از زندانیان به صورت رسمی وجود دارد و خوشبختانه خوزستان در سطح کشور در این زمینه در حوزه‌های مختلف جزو برترین‌ها بوده است.

جعفری چگنی گفت: با وجود برخی اخبار که جنبه منفی دارند، با توجه به روحیه ایثار و گذشت در خوزستان، شاهد تعداد زیادی موارد گذشت از قصاص بودیم اما در برخورد با مجرمان قطعا سیاست دستگاه قضایی برخورد جدی و قاطعانه با کسانی است که در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند و یا امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند. 

غلامرضا روشان مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان نیز در این مراسم گفت: خیرین در عرصه‌های مختلف همواره همراه اداره‌کل زندان‌ها در حوزه‌های تربیتی بوه‌ادند.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها دو رسالت اصلی دارد؛ اولین رسالت اجرای احکام قضایی و نگهداری مجرمان و محکومان و دومین رسالت، اصلاح و تربیت است. این سازمان در  رسالت  دوم، بازپروری، اصلاح، تربیت و اجتماعی کردن مجرمان و محکومان را بر عهده دارد. در  این رسالت یک نگاه به زندانیان و یک نگاه به خانواده آن‌ها است. نگاه به زندانیان، همانند دیدگاه زیبای شهید لاجوردی است که منجر به تشکیل ستاد دیه کشور در سال ۷۶ شد که با هدف کمک به زندانیان جرائم مالی و غیرعمد تشکیل شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: کمک به کسانی که مجرم نیستند بلکه بدهکار هستند و ناخواسته سر از زندان درآورده‌اند، رسالت ستاد دیه است. ستاد دیه استان خوزستان یکی از ستادهای پویا است و نگاه مردم به این ستاد، سخاوتمندانه و با محبت و قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تا امروز، ۴۰۱ زندانی غیرعمد توسط ستاد و کمک‌های مردم آزاد شده‌اند و به جمع خانواده‌ها بازگشته‌اند. در حال حاضر ،۳۶۰  زندانی غیرعمد در زندان‌های استان خوزستان داریم و اگر هر خوزستانی ۲۰ هزار تومان پرداخت کند، این ۳۶۰ نفر آزاد می‌شوند و به آغوش گرم خانواده بازمی‌گردند.

روشان با بیان اینکه امروز شاهد آزادی ۵۱ زندانی معسر و نیازمند هستیم، گفت: در حوزه انجمن حمایت از زندانیان، رسالت بعدی سازمان زندانیان، کمک به خانواده آنان است. از منظر اسلام، مجازات باید شخصی باشد. بنابراین خانواده جرمی مرتکب نشده است و باید به آن‌ها کمک کرد. با این نگاه ۱۰ انجمن حمایتی در سراسر استان خوزستان راه‌اندازی شده است. در این حوزه، ۲۶ میلیارد تومان خدمات به خانواده زندانیان در سال ۱۴۰۲ داده شده است. 

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار