اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ورود سامانه بارشی از ظهر روز یکشنبه (پنجم فروردین ماه) تا اواخر وقت روز دوشنبه (۶ فروردین ماه) برای استان هشدار نارنجی صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶ 23 March 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد این هشدار برای مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد مانند یاسوج، باشت، امامزاده جعفر، بویراحمد، چرام، دهدشت، دوگنبدان، سی سخت، لنده و مارگون صادر شده است.

رگبار شدید باران، رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد نسبتا شدید، بارش برف به ویژه در ارتفاعات، مه و کاهش دید افقی از ویژگی‌های این سامانه بارشی است.

سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها، آبگرفتگی معابر عمومی، ریزش سنگ در جاده ها، اختلال در تردد جاده ای، صاعقه و تخریب سازه‌های موقت بر اثر وزش باد شدید از مهم‌ترین خطرات این سامانه بارشی است.

بر اساس هشدار صادره شده ، اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از مردم استان و مسافران نوروزی خواست تا در بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی از توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین انجام فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز کنند و عشایر از چرای دام‌های خود در مناطق مرتفع و مسیر رودخانه‌ها خودداری، ناوگان حمل‌ونقل و راهداری‌ها در آمادگی به سر ببرند.

در هشدار سطح نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود و این هشدار برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

لازم به تضیح است از ابتدای پاییز امسال تا روز بیست و هفتم اسفندماه سال ۱۴۰۲، ۳۷۲ میلی متر باران در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده که ۲۵۰ میلی متر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

همچنین با توجه به اینکه میانگین بلندمدت سالیانه باران در استان ۵۸۳ میلی متر است این آمار یعنی ۶۵ درصد از بارندگی‌های امسال محقق شده است.

میزان بارش بلند مدت سالانه در ایستگاه یاسوج ۷۹۶، سی سخت ۶۹۶.۷، دوگنبدان ۴۳۷.۴، دهدشت ۵۰۳، لیکک ۴۰۶.۷، مارگون ۶۲۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۴۱ میلیمتر است.

میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۰ میلیمتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار