کد خبر: ۱۱۶۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲ 14 April 2024

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با اشاره به مساعد شدن شرایط محیطی برای فعالیت و افزایش جمعیت شته ها روی جوانه های نورسته مرکبات، اظهار کرد: شته ها حشرات کوچکی هستند به رنگ های سبز، سیاه ، قهوه ای که عموما در پشت برگ ها و روی سرشاخه های جوان مرکبات با تراکم بالا ظاهر شده که با تغذیه از شیره گیاهی، سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده ای شدن برگ، سرشاخه و میوه، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده، می شوند و مهمتر از همه ناقل بیماری های ویروسی نظیر، تریستیزای مرکبات هستند.

سرپرست حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ضرورت مبارزه با شته ها برای کاهش اینگونه خسارت ها و جلوگیری از طغیان احتمالی شته ها، به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر 5 سال و باغ هایی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفت، تصریح کرد: در بسیاری از باغات، تراکم پایین شته ها توسط حشرات مفید مانند، کفشدوزک ها، زنبورها، مگس های مفید و بالتوری ها کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این گونه باغات نیست.

بیگی ادامه داد: در صورت مشاهده تراکم بالای شته ها( پیچیدگی 20 درصد برگهای نورسته) در باغات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی و اخذ نسخه گیاهپزشکی، مبارزه شیمیایی با یکی از شته کش های اختصاصی نظیر مالاتیون 2.5-2 در هزار و پریمیکارب0.7-0.5 در هزار با رعایت اصول فنی و تناوب در مصرف سموم در هر مرحله از زمان مبارزه توصیه می شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت شکوفه های مرکبات از مصرف روغن امولسیون شونده (روغن ولک) همراه با شته کش های توصیه شده، خودداری و سمپاشی به صورت مه پاش با فشار کم انجام شود تا موجب ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده، نشود.

این مسوول بیان کرد: برای حفظ و حمایت از حشرات مفید از مصرف سموم توصیه نشده خودداری و سعی شود سمپاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام تا از صدمه به حشرات مفید و گرده افشان جلوگیری شود.

وی به باغدان توصیه کرد برای جلوگیری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه علیه شته ها به زنبورداران منطقه اطلاع دهند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار