کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها «گسترش زبان دیداری در عصر اینترنت» ترجمه دکتر «مریم تفرجی‌یگانه»، توسط انتشارات دانشگاه ایلام منتشر شده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ 25 April 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ نشانه شناسی شکلک‌ها نوشته «مرکل دنسی» است که با ترجمه خانم مریم تفرجی یگانه عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام ترجمه شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: نوشتن به معنای اشتراک گذاری است آن بخشی از وضعیت بشری در خصوص خواستن و به اشتراک‌گذاری چیزها است. فرهنگ لغت پائولو (۱۹۴۷) سال آکسفورد تنها رویداد سال ۲۰۱۵ میلادی نبود که اهمیت اجتماعی و ارتباطی رو به رشد شکلک‌ها را استخراج کرد.

موسیقی دانان، هنرمندان سیاستمداران و تبلیغ کنندگان در میان بسیاری دیگر در توئیت‌ها در صفحات در وب سایت‌ها و در سایت حوزه‌های دیجیتال شروع به استفاده از آنها کردند. حتی هنرمندان مشهور حوزه موسیقی نظیر «سرپاول مک کارتنی از بیت لس» توسط اسکایپ برای ایجاد ۱۰ شکلک شاد و سرزنده با نام شکلک‌های عاشقانه در برنامه‌ جدیدش استفاده کرد.

اسکایپ قبلاً به معرفی شکلک‌های زنده سفارشی پرداخته بود که به داخل هر چیزی از تصاویر استودیوهای بزرگ سینمایی تا آن پادشاهی‌های سمبلیک با سنت‌های ایتالیایی ضربه بزنید این کار برای اسکایپ غیر معمولی و عجیب نیست. برای جامعه‌ی مدرن نوعی ضرورت به نظر می‌رسد که قادر باشد شکلک‌ها را به گونه‌ای با هم ادغام کند که بتواند یک سبک تازه و نوین از نوشتار و برقراری ارتباط را ایجاد نماید و این ضرورت محدود به افراد شاخص در جهان دیجیتال نیست بلکه می‌تواند به هر کسی از پاول مک کارتنی تا هیلاری کلینتون ارتباط پیدا کند. شکلک‌های سیاستمداران آمریکایی برای کاربران گوشی‌های آیفون و اندروید ساخته شد و موسوم به هیل موجی بودند.

اشاعه و گسترش شکلک‌ها چندین سؤال اساسی در خصوص چگونگی برقراری ارتباط و به ویژه دلایل برقراری ارتباط به شیوه‌ی کمدی را مطرح می کند. قبل از هر گونه تلاش برای بررسی این پرسش لازم است به عقب برگردیم و نگاهی به نوع و نقش سیستم‌های نگارشی و نوشتاری و چگونگی تکامل آنها در زندگی بشر بیندازیم. این مباحث تاریخی که به من اجازه ی ایجاد چارچوبی نظری می دهد که لازمه‌ی بحث در مورد پدیده‌ی شکلک‌ها از نظر نشانه شناسی خواهد بود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار