از ابتدای سال جاری؛
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از واکسیناسیون دو میلیون و ۱۰۹ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 24 October 2015


علیرضا رفیعی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این اداره کل مبارزه با بیماری‌ها را در دو زمینه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این مبارزه‌ها در قالب تست شناسی، خون‌گیری، سم‌پاشی و واکسینه کردن نیز انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: یک‌میلیون و ۲۲ هزار رأس دام سبک و سنگین از ابتدای امسال علیه بیماری مشترک تب مالت واکسیناسیون شده‌اند.

وی شاربون را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ذکر کرد و افزود: ۸۸۵ هزار رأس دام علیه بیماری شاربون نیز واکسینه شده‌اند.

وی از واکسیناسیون دو هزار و ۸۰۰ قلاده سگ علیه هاری از ابتدای سال خبر داد و بیان کرد: این بیماری درمان ندارد و نیازمند کنترل زیادی است.

رفیعی پور بابیان اینکه برخی بیماری‌های دامی را فقط از راه خون‌گیری می‌توان تشخیص داد، اظهار کرد: در این راستا از چهار هزار و ۵۵۰ رأس از گاوهای شیرده خون‌گیری انجام‌شده که تاکنون مورد مثبتی از تب مالت مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: همچنین تست سل از سه هزار و ۷۰۰ رأس گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی انجام‌شده است که در این زمینه هم نیز مورد مثبتی مشاهده نشده است.

بیش از ۴۰۰ هزار نوبت سر رأس دام علیه تب کریمه کنگو سم‌پاشی شدند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از سم‌پاشی ۴۷۹ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

وی بابیان اینکه این بیماری بسیار خطرناک برای انسان است، اظهار کرد: این سم‌پاشی قبل از ورود دام به کشتارگاه برای مبارزه با کنه انجام می‌شود.

رفیعی پور ادامه داد: همچنین تاکنون ۸۳۸ هزار مترمکعب از اسطبل‌ها علیه تب کریمه کنگو سم‌پاشی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری دامی آبله، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌میلیون ۲۳۲ هزار رأس گوسفند و بز علیه آبله واکسینه شدند.

وی بابیان اینکه مبارزه با تب برفکی گاوی در دو مرحله انجام می‌شود، بیان کرد: تاکنون ۲۴ هزار رأس گاو علیه این بیماری در مرحله اول واکسینه شدند.

واکسیناسیون بالغ‌بر ۶۳ هزار دام علیه طاعون

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بابیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واگیر و خطرناک است، تصریح کرد: در این راستا از ابتدای سال ۶۳ هزار و ۲۰۰ رأس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

وی بابیان اینکه این بیماری جمعیت دام حیات‌وحشی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: دام‌های اهلی که در مجاورت حیات‌وحش هستند نیز علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

رفیعی پور با اشاره به واکسینه دام‌های سنگین، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ هزار دام صنعتی علیه لمپی اسکین واکسینه شدند.

    

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار