رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، آمایش سرزمین را مهم‌ترین نیاز استان برشمرد و از تصویب نشدن این سند خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 26 October 2015
به گزارش تابناک مازندران ، امید علی پارسا ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات سازمان برنامه‌ریزی استان برگزار شد اظهار داشت: یکی از مطالبات به‌حق مردم با احیا دوباره  سازمان مدیریت برنامه‌ریزی شکل گرفت.

وی بابیان این‌که کلیه مباحث اشتغال و تولید در سازمان قبلی انجام می‌شد افزود: با احیای سازمان دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها بر اساس چهارچوب برنامه‌ریزی کشور صورت می‌گیرد و سازمان برنامه به‌عنوان مشاور امین استاندار و دبیر شورای برنامه‌ریزی توسعه استان است.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان گفت: امسال با این نگاه و با توجه به اولویت‌های سازمان برنامه‌ریزی و مشاوره استاندار سهمیه شهرستان‌ها مشخص می‌شود و کارشناسان اولویت‌ها را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و سرعت بخشیدن به این پروژه‌ها گذاشته‌اند.

پارسا اعلام کرد: ۶۷.۵ درصد موافقت‌نامه‌های استان نهایی شده است و فقط شش درصد پروژه‌های جدید برای استان تعریف‌شده است  که این مقدار در سال گذشته ۱۵ درصد بوده است.

۴۳ درصد پروژه های مازندران سال دیگر تکمیل می شود

وی تصریح کرد: پروژه‌های عملیاتی اجرایی استان ۴۳ درصد تأمین‌شده است که  تا پایان سال ۹۵ این طرح‌ها به پایان می‌رسد و امسال دو ماه نسبت به تبادل موافقت‌نامه‌ها نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی مازندران  افزود: در سال گذشته موافقت‌نامه هزینه‌ای نداشتیم ولی امسال ۱۰۰ درصد موافقت‌نامه‌ها انجام‌شده است و در سازمان جدید روسای گروه‌ها مأمور عملیاتی  نیز هستند.

وی بابیان این‌که در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان سهم شهرستانی تعریف شد، اظهار داشت: کل برنامه‌های استان در غالب ۶۰ برنامه استانی و برنامه عملیاتی تعریف می‌شود و ۳۰۰ شاخص محاسباتی عملیاتی به تفکیک ۲۲ شهرستان انجام می‌شود.

پارسا ابراز داشت مصوب شد اعداد و سهم برنامه پنجم تغییر نیابد و در برنامه ششم اعداد هر ۲۲ شهرستان  به‌روز گرفته شود و خروجی عدد، سهم هر شهرستان می‌شود.

پروژه های نیمه تمام ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند

وی با تأکید بر این‌که ۴۳ درصد پروژه‌های استان را مطمئن هستیم در سال آینده خاتمه می‌یابد گفت: دو هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز داریم درحالی‌که  بودجه استان ۲۲۴ میلیارد تومان است که از این اعتبار قانونی ۵۵ درصد پرداخت‌شده وبه دلیل محدودیت اعتباری که در کل کشور وجود دارد بقیه به سال آینده موکول شده است.

پارسا خاطرنشان کرد: امسال شاید رقم تخصیص به  ۳۰۰ میلیارد تومان برسد، درحالی‌که ۲۲۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز داریم و با محدودیت شدید منابع روبرو هستیم.

وی از تنظیم احتمالی نظام درآمد هزینه کشور با محوریت مازندران خبر داد و افزود: اگر این طرح  نهایی و تصویب شود اتفاقات خوبی برای کشور و مازندران خواهد افتاد.

پارسا در بخش دیگر گفت: آمایش مهم‌ترین سند توسعه استان است و برنامه‌های سند آمایش در بین مدیران به اجماع نرسیده است.

۴۸ راهبرد در سند آمایش مشخص شده است

وی دلیل تصویب نشدن سند آمایش استان پس از دو سال را امضا نشدن توسط مدیران ارشد استانی اعلام کرد و افزود: مهرماه آخرین تغییرات مطرح شد و آمایش استان بر چهاراصل پایداری اجتماعی، اقتصادی، محیطی و سازمان فضایی پایدار و استوار است.

وی متذکر شد: ۴۸ راهبرد و ۲۲ هدف خرد  با ۱۱۳ سیاست اجرایی و ۴۱۲ اقدام اجرایی در این سند به‌دقت و کارشناسانه اولویت‌بندی و زمان‌بندی‌شده است که اگر در ۲۰ سال انجام شود مازندران به نقطه موردنظر و ایدئال می‌رسد.

وی در بخش دیگر تصریح کرد: سند توسعه استان بر اساس شرایط کارشناسی سازمان برنامه‌ریزی جدید شکل گرفت و باوجود این‌که تهیه سند آمایش در کل کشور سخت است اما در مازندران سخت‌تر است زیرا ارتباطات میان دستگاهی بسیار است.

منطقه آزاد تجاری تصویب نشد

وی در خصوص تصویب نشدن ایجاد منطقه آزاد در مازندران اظهار داشت: برای منطقه آزاد هنوز برنامه‌ریزی کارشناسی و مطالعات انجام‌نشده که بخواهد در سفر دولت مطرح شود.

پارسا بابیان این‌که در استان اعتبارات استانی مدیریت می‌شود افزود: متولی ۶۰ اعتبار استانی هستیم و در برنامه ششم ابتدا باید برنامه راهبردی وزارت خانه‌ها تهیه شود و در ماه دی وارد برنامه عملیاتی استان می‌شویم که ۲۲ شهرستان بر اساس ۳۰۰ شاخص عملیاتی باید تقسیم‌بندی شود.

وی  ابراز داشت: سالنامه ما امسال با دوماِ زودتر نسبت به سال گذشته در ۲۲ بهمن آماده است و بر اساس آمارهای رسمی کشور سهم استان مازندران از تولیدات کشور چهار درصد و نرخ تورم نیم درصد از کل کشور کمتر است و تورم ما از متوسط کشور در شهریور ۱۲.۸ درصد بوده درحالی‌که در کشور ۱۳.۶ درصد بوده است.

روند نزولی بیکاری در استان

رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان تأکید کرد: بیکاری مازندران  در سال ۹۲ از متوسط کشور بیشتر شد و در سال ۹۳ بیکاری استان ۱۲.۷ بوده و در کشور ۱۰.۶ دهم بوده است و رتبه مازندران در کشور رتبه هفتم بوده است اما در سال ۹۴ در فصل بهار نرخ کشور ۱۰.۸ و مازندران ۱۰ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته بیکاری استان بیشتر نشده و روند به سمت کاهش بیکاری استان است.

پارسا منابع کشور را  ازلحاظ تأمین منابع بانک محور نام برد و افزود: ۸۵ درصد درآمدهای کشور مالیاتی است که این میزان در مازندران به ۸۲ درصد رسیده است و وضع بودجه سازمان‌ها هم بسیار ضعیف است که بانک‌های استان نسبت به نیاز استان ۲.۷ دهم درصد اعتبارات را پرداخت کرده‌اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار