از زمانی‌که مدل‌های مختلف اصلاح مو از آن طرف آب‌ها وارد کشورمان شده، ۶٠-٧٠‌سالی بیشتر نمی‌گذرد. روزگاری که پیش از آن همه خرج صفا‌دادن موهایمان یک تیغ بود و یک ماشین اصلاح. شاید باورتان نشود که با این سابقه خراب، چقدر خوب توانسته‌ایم در این سال‌ها، هم‌پای کشورهای صادر‌کننده مد در این زمینه رشد کنیم و گاه حتی پیشی هم بگیریم. مدل‌های عجیب و غریبی که عمر کوتاه زندگی‌شان، گاه به قدری هم نیست که حتی نامشان را یاد بگیرید.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰ 03 November 2015
قصد نداریم درباره این مدل‌ موها و شخصیت‌شناسی استفاده‌کنندگان آن‌ها صحبت کنیم یا آن‌ها را زیر سوال ببریم. اما حقیقتا گاه مدل‌هایی را روی سرهایی می‌بینیم که در علت انتخاب آن در تناسب با فرم چهر‌ه طرف فقط بهت‌زده می‌مانیم؛ مدل‌هایی که تنها صرف مدبودن یا تک‌بودن، انتخاب ‌شده‌اند، درحالی‌که آرایش و پیرایش مو در همه جای دنیا برای خودش قاعده و قانونی دارد.یعنی شما همان‌طور که متناسب با چهره‌‌تان عینک و لباس و امثال آن را می‌خرید، باید متناسب با فرم چهره‌، جنس موها و حتی جایگاه و موقعیت اجتماعی‌تان، موهایتان را هم اصلاح کنید. در ادامه و براساس استانداردهای آرایشگران حرفه‌ای چند مدل موی مختلف را که متناسب با فرم چهره و جنس موهای شما باشد، با هم مرور می‌کنیم. اگرچه برخی مدل‌ها زنانه و برخی مردانه است ولی قاعده کلی همین‌چیزی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

موهای لخت و ضخیم

اگر شما موهای ضخیمی دارید، باید گفت که بسیار خوش‌شانس هستید؛ چراکه موهایتان درست مانند یک کلاه‌گیس به‌نظر می‌رسد. برای کوتاه‌کردن این جنس موها باید نوک موها را به صورتی نامرتب و کوتاه و بلند بزنید‌. انتخاب این مدل مو باعث نمی‌شود که موهایتان بسیار کوتاه شود، بلکه تنها تفاوتی محسوس در اندازه و قد مو در بخش پایینی مو ایجاد می‌شود.

موهای صاف و نازک

افرادی که موهایی با تارهای نازک دارند، باید به هنگام شستشو بادقت و ظرافت خاصی موهایشان را بشویند تا آسیب جدی به آن‌ها وارد نشود. این جنس مو را سریع هم باید خشک کرد و پس از خشک‌کردن نیز کمی ژل یا روغن تقویت‌کننده که براق‌کننده هم باشد به آن زد. این جنس مو را اگر به‌صورت یک‌دست کوتاه کنیم، بسیار زیباتر به‌نظر می‌رسد؛ چراکه این جنس مو حجم زیادی را روی سر نشان نمی‌دهد.

موهای لخت و پرپشت

در انتخاب این مدل مو باید سعی کرد که از درهم و برهمی موها جلوگیری کرد. یعنی درحالی‌که موها کاملا صاف است، از بالا تا پایین به صورت تکه‌تکه و کاملا کوتاه و بلند آن‌ها را ریخت. مطمئن باشید که انتخاب این مدل برای موهایی که بسیار پرحجم هستند، مناسب‌ترین گزینه است؛ چراکه از حجم مو بسیار کم می‌شود‌. مدل موهای چتری در این نوع باید کاملا کوتاه باشند تا چهره را باز نشان دهند.

موهای صاف و کم‌پشت

این مدل مو را هم باید طوری کوتاه کرد که حجم مو بیشتر از حجم واقعی آن به‌نظر برسد. درحقیقت ریختن موی چتری روی صورت، بهترین کار ممکن برای افزایش حجم موست. قرار گرفتن لایه‌های کمی از مو در اطراف صورت می‌تواند ظاهر شما را زیباتر از حدمعمول نشان دهد و ریختن چتری مو روی پیشانی هم تاحدودی می‌تواند کم‌بودن موهای جلوی سر را بپوشاند.

موهای نازک و کم‌پشت

در انتخاب یک مدل مناسب برای این جنس مو، باید هدف آن باشد که تا حد امکان موهای نازک و کم‌پشتمان پرحجم دیده شود. برای این کار بهتر است که از قد مو در جلوی سر کم نکرد و کل مو را هم تقریبی به یک اندازه نگه داشت. بهتر است که جلوی مو را به صورت کج روی صورت ریخت تا آن را پر حجم نشان دهد. با انتخاب این روش و تنها با کوتاه‌کردن پایین مو، یعنی یک‌دست‌کردن آن‌ها، زیبایی و جذابیت چهره‌تان دوچندان می‌شود.

موهای فرفری وپف‌دار

زمانی‌که موهای فرفری دارید، باید آن را طوری کوتاه کنید که کمی از حالت پف‌دار‌بودن آن کم شود. برای این کار نصف بیشتر مو را به یک طرف بریزید و در طرف دیگر حجم کمی از مو را نگهدارید. سپس از داخل با قیچی که تیغ داشته باشد، حجم آن را کم کنید. این مدل حالت نیمرخ شما را بسیار زیبا نشان می‌دهد. در واقع از یک طرف صورت شما دارای موهای کم‌حجم بوده و از طرف دیگر موهایی کاملا پر خواهید داشت.

موهای فرفری ریز

اگر بافت طبیعی مو به حالت فرفری یا همان فرهای ریز باشد، بهتر است که مو را طوری کوتاه کنید که از دو طرف ریخته شود، یعنی باید فرق سر را باز و بعد آن را کوتاه کرد. انتخاب این مدل برای این است که با داشتن موهای فر، باز هم چهره شما کاملا باز به‌نظر برسد. این مدل مو ممکن است چهره شما را کمی هم خشن کند. برای اینکه این‌طور نشود، دقت کنید که بلندی مو تا حد زیادی بیشتر باشد. در مدل‌های زنانه بهتر است که مو تا روی شانه باشد تا چهره را هم زیبا جلوه دهد. این مدل معمولا باعث می‌شود گونه‌ها برجسته‌تر به نظر برسد.

موهایی با موج‌درشت

موهایی را که خودشان دارای حالت هستند باید کوتاه و بلند زد تا از ریختن تارهای مو روی هم جلوگیری شود. این مدل اصلاح در واقع یک حالت مثلثی شکل را به صورت می‌دهد و برای موهایی که فر درشت دارند یا به اصطلاح از خود حالت دارند، بسیار مناسب می‌باشد؛ چراکه از بزرگ نشان‌دادن سر جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که موهایتان موج‌ کم و درشت دارد، هرچه آن‌ها را بلندتر کنید، چهره شما زیباتر خواهد شد.

موهایی با موج زیاد

در انتخاب این مدل اصلاح نباید حالت طبیعی مو که مجعد است از بین برود، بلکه تنها کاری که باید انجام داد، این است که کل مو تا چانه کوتاه شود. با استفاده از این مدل در واقع شما بافت طبیعی موی خود را حفظ می‌کنید. به یاد داشته باشید هنگامی که مدل مو را طوری انتخاب کنید که در آن اندازه‌ مو هم قد چانه باشد، نه تنها بافت مو جلوه بیشتری خواهد داشت، بلکه چهره هم جذاب‌تر

خواهد شد.

صورت‌‌‌های فرم‌دار‌‌

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد؛ یکی ازنکات مهمی که در انتخاب مدل مو باید به آن دقت داشت، فرم چهره است، یعنی باید بدانیم که صورتمان گرد است یا بیضی یا مربع شکل یا ...؟ اگر فهمیدن این موضوع برایتان سخت است، با تلفن همراه‌ عکسی واضح از چهره‌تان تهیه کنید و آن را با مشخصاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، مقایسه کنید تا به فرم واقعی چهره‌تان دست بیابید.

صورت‌ بیضی: این نوع چهره‌ها، ایده‌آل‌ترین نوع صورت هستند که در آن‌ها طول صورت یک و نیم برابر عرض آن بوده و عرض پیشانی و فک نیز با هم برابر است.

صورت‌ گرد: این چهره‌ها به شکل دایره هستند، یعنی در آن‌ها طول و عرض صورت تقریبی با هم برابر است.

صورت‌ مستطیل: چهره‌های مستطیل شکل، کشیده هستند، یعنی درازای صورتشان زیاد است.

صورت‌ مربع: این افراد دارای پیشانی پهن و فک‌های زاویه‌دار هستند.

صورت‌ مثلث: چهره‌های قلبی‌شکل یا مثلث دارای پیشانی و استخوان‌های گونه پهن و چانه و خط فک باریک هستند.

صورت‌ لوزی: چهره‌های الماسی یا لوزی‌شکل هم دارای پیشانی و خط فک باریک و استخوان‌های گونه پهن و برجسته هستند. صورت‌ ذوزنقه: این افراد پیشانی و استخوان‌های گونه باریک و خط فک پهن دارند و شقیقه‌هایشان هم بسته است و مثلثی برعکس هستند.

اگر صورتی مربع دارید

باید مدل مویی را انتخاب کنید که صورت شما را بلندتر و کشیده‌تر نشان دهد. مدل موی پیشنهادی ما در این مورد مدل موی نامتقارن است که فرق آن از بغل باز شده باشد. باید بیشترین پرپشتی مو در ناحیه گیجگاه و فرق سرتان باشد. در واقع اگر طول موها تا چانه بیاید، بهتر است.

اگر صورتی لوزی دارید

برای این نوع صورت هم باید مدل مویی را انتخاب کنید که استخوان گونه را باریک‌تر جلوه دهد و پهنای پیشانی و فک را بیشتر. مدل موی پیشنهادی ما بازهم مدل‌های نامتقارن است. اگر فرق سر را از بغل باز می‌کنید، حتما موهایتان باید چتری باشد و به کناره‌ها پیچ بخورد. بیشترین پرپشتی مو هم باید در ناحیه چانه باشد. بهتر است که بلندی موها تا میانه گردن بیاید.

اگر صورتی گرد دارید

سعی کنید، مدل مویی را انتخاب ‌کنید که صورت‌تان را باریک‌تر و کشیده‌تر نشان دهید. مدل موی پیشنهادی ما این بار هم انتخاب حالت و مدلی نامتقارن است که بیشترین پرپشتی آن در فرق سر واقع شده باشد.

اگر صورتی مستطیل دارید

افرادی که صورتی با این شکل دارند، ‌باید سعی کنند فرم صورتشان کوتاه‌تر و پهن‌تر جلوه داده شود. برای همین مدل موی پیشنهادی ما می‌تواند متقارن یا نامتقارن باشد و چتری آن هم اختیاری است، اما بیشترین پرپشتی مو حتما باید در کناره‌های سر واقع شود. قد موها نیز بهتر است که کوتاه اباشد و تا چانه بیاید.

اگر صورتی مثلثی دارید

در این مدل باید سعی کنید که پهنای پیشانی زیاد و عرض چانه و گونه‌ها کم شود، از‌این‌رو، انتخاب مدل متقارن با نامتقارن‌ فرق چندانی ندارد، بلکه مدل مو باید در ناحیه گوش و بالاتر پرپشت‌تر بوده و به تدریج به سمت گردن و پشت گردن باریک‌تر شود. حواستان باشد زیر گوش‌ها را پرپشت نکنید. ارتفاع موها در این مدل هم تا چانه باشد، بهتر است.

اگر صورتی بیضی دارید

در این مدل، چانه کمی‌ باریک‌تر از پیشانی و استخوان گونه هم برجسته است که به خاطر این تقارن و تناسب صورت که ایده‌آل‌ترین فرم صورت هم به حساب می‌آید، شما می‌توانید هر مدل مویی را انتخاب کنید.

مهم‌تر از مدل موهایتان

شنیدید که می‌گویند: «اومد ابروش رو درست کنه، زد چِشش رو هم کور کرد». این قصه آدم‌هایی است که به‌خاطر کمی سهل‌انگاری دردسر بزرگی را برای خودشان درست می‌کنند. یعنی به‌دلیل رعایت‌نکردن برخی اصول ساده، حالا یا از طرف خودتان یا آرایشگرتان، به بهای زیبایی که یک اصل هم در زندگی است، دچار گرفتاری می‌شوید که گاهی راه جبران هم ندارد. پس بهتر است موضوع رعایت بهداشت در آرایشگاه‌ها را جدی بگیرید.

بیماری‌هایی که منشأ آرایشگاهی دارند، معمولا به دو شکل خونی و پوستی بروز می‌کنند. بیماری‌هایی که از طریق خون حتی به مقدار اندک و خراش‌های پوستی از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شوند و معمولا هم بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت هستند که فرصتی برای جبرانشان هم نیست یا بیماری‌های پوستی مانند قارچ کچلی که در‌صورت رعایت‌نکردن اصول ساده کار به‌راحتی از طریق وسایل مورد استفاده در آرایشگاه‌ها حتی حوله به شما منتقل می‌شوند.

مثل همیشه پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از انتقال کلیه بیماری‌های خونی و پوستی در آرایشگاه‌ها، استفاده از وسایل اختصاصی برای هر مشتری است. یعنی متصدیان آرایشگاه‌ها باید از مشتریان خود بخواهند که در هر مراجعه وسایل آرایشی اختصاصی خود را همراه داشته باشند. وسایلی مانند قیچی، شانه، برس، پیش‌بند، حوله، تیغ و دسته‌تیغ و ماشین اصلاح. البته این روزها رسم است که وسایل اختصاصی هر فرد در آرایشگاه جداگانه نگهداری شود.این کار اقدام مناسبی برای پیشگیری از انتقال بیماری‌هاست، اما معایبی هم دارد؛ مانند اینکه چون مشتری وسایل خود را به منزل نمی‌برد، اقداماتی مانند شستشو و ضدعفونی‌کردن هم روی آن‌ها انجام نمی‌شود و متصدی آرایشگاه هم به دلیل اینکه وسایل اختصاصی است، انگیزه و دلیلی برای این کار ندارد. همچنین نگهداری حوله در آرایشگاه‌ها هم کار مناسبی نیست، حتی اگر در محفظه‌ای پلاستیکی و جداگانه حفظ شوند؛ چراکه بستر ایجاد انواع قارچ و عفونت هستند. بهتر است پس از هربار استفاده آن‌ها را با خود به منزل ببرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار