«شاهزاده روم» در اکران هم حمایت نشد؛
تابناک تهران- 10 روز از زمان آغاز اکران انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» می‌گذرد اما هیچ تبلیغات شهری از این فیلم در تهران دیده نمی‌شود. «شاهزاده روم» انیمیشنی با کیفیت در مورد زندگی مادر امام عصر(عج) است. فیلمی که در نگاه اول هر مخاطبی را به این نتیجه می‌رساند که با حمایت‌های دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی و با استفاده از منابع مالی این سازمان‌ها ساخته شده است اما واقعیت چیز دیگری است.
کد خبر: ۱۳۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 18 November 2015
روز از زمان آغاز اکران انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» می‌گذرد اما هیچ تبلیغات شهری از این فیلم در تهران دیده نمی‌شود. «شاهزاده روم» انیمیشنی با کیفیت در مورد زندگی مادر امام عصر(عج) است. فیلمی که در نگاه اول هر مخاطبی را به این نتیجه می‌رساند که با حمایت‌های دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی و با استفاده از منابع مالی این سازمان‌ها ساخته شده است اما واقعیت چیز دیگری است.

«گروه هنرپویا» که متشکل از دو موسسه «هفت‌سنگ» و «سلوک افلاکیان» است، تولیدکننده این اثر شاخص سینمایی می‌باشد. «شاهزاده روم» تماما در بخش خصوصی تولید شده است.

 حامد جعفری، تهیه‌کننده «شاهزاده روم» در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد هزینه‌های تولید این انیمیشن می‌گوید: این فیلم با هزینه‌ای حدود 2 میلیارد تومان و در مدت زمان 15 ماه توسط عوامل ایرانی تولید شده است. هیچ یک از نهادهاي فرهنگی در تولید این اثر نقش نداشتند و هزینه‌های ساخت «شاهزاده روم» با سرمايه تامين شده از سوي خود موسسات توليد كننده و البته کمک‌های مردمی تامین شده است.

جعفری همچنین تاکید می‌کند: ما برای تولید این اثر با اكثر نهادهای فرهنگي مکاتبه کردیم اما هیچ کدام از آنها حاضر به حمایت از ما نبودند. امروز مي‌توانيم بگوييم كه عدم حمایت نهادهاي فرهنگي كشور از ساخت این اثر جلوگیری نکرده اما حداقل نشان داده که خیلی از نهادهایی که داعیه‌دار حمایت از آثار فرهنگی هستند به وظیفه خودشان درست عمل نمی‌کنند.

اما با وجود عدم حمایت نهادهای فرهنگی در زمان تولید از این اثر، پس از حضور «شاهزاده روم» در خارج از قسمت رقابتی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و موفقیتش در کسب 2 لوح تقدیر ویژه در این جشنواره، نگاه‌ها به سوی این انیمیشن با کیفیت و بدون رقیب ایرانی جلب شد.

کیفیت انیمیشن «شاهزاده روم» به گونه اي است كه اين اثر مي‌تواند با همتایان خارجی خود رقابت كند و از این نظر بهترین انیمیشن سینمایی است که تاکنون در ایران ساخته شده است.

اثری که در نگاه اول شبيه انیمیشني آمریکایی به نظر می‌رسد که تنها در ایران دوبله شده است.
صدا و سیما یکی از سازمان‌هایی است که پس از دیده شدن «شاهزاده روم» به حمایت از آن پرداخت و با پخش تیزرهای تبلیغاتی این انیمیشن در زمان هاي مناسب توانست نظر مردم را به اکران این اثر در سینماهای سراسر کشور جلب کند. مردم نیز در مواجهه با این اثر باکیفیت، استقبال خوبی از «شاهزاده روم» کردند که موجب پیشی گرفتن فروش روزانه آن از دیگر فیلم‌های در حال اکران در سینماها شده است.

با وجود استقبال خوب مردم از «شاهزاده روم» اما هنوز خیلی‌ها خبر از اکران این انیمیشن در سینماهای کشور ندارند و با کیفیت این اثر ایرانی آشنا نیستند. دلیل اصلی این بی‌خبری هم، نبود تبلیغات شهری براي فیلم است و اين موضوع عجيب نيست وقتي توليدكنندگان اين اثر، موسساتی فرهنگی هنري از بخش خصوصی هستند كه قطعا با توجه به بودجه اندکی که در اختیار دارند توان استفاده از تبلیغات پرهزینه شهری را ندارند. اینجاست که سازمان ها و نهادهای فرهنگی باید به عنوان حامیان آثار فرهنگی وارد میدان شوند و بیلبوردهای شهری و دیگر ابزارهای تبلیغاتی خود را در اختیار تولیدکنندگان فیلم‌هایی همچون «شاهزاده روم» بگذارند.

شاید در هنگام تولید عدم حمایت از انیمیشن ارزشمند «شاهزاده روم» به دلیل ترس از سابقه تولیدات كم كيفيت داخلي تاحدي قابل توجیه بود اما اکنون که این فیلم ساخته شده و کیفیت و محتوای آن برای همه قابل مشاهده است، باید اين سئوال را پرسید که چرا هیچ‌ یک از سازمان‌ها و نهادهایی که داعیه‌دار حمایت از آثار فرهنگی هستند و بعضا اصل وجودشان و بودجه‌های کلانی که در اختیار دارند، برای حمایت از اینگونه آثار درنظر گرفته شده است، حاضر نمی‌شوند حتی به اندازه یک بیلبورد به تولیدکنندگان این اثر كمك كنند.

وقتی به اثرگذاری بيشتر «شاهزاده روم» پی مي بريم که اخبار مراسم آغاز اکران این اثر در لبنان را بررسی كنيم. ریمون عریجی، وزیر فرهنگ مسیحی لبنان که همراه بسیاری از مسئولان فرهنگی دیگر لبنان در این مراسم حاضر بود، در سخنرانی خود در مورد انیمیشن «شاهزاده روم» می‌گوید: ایران همیشه برای حمایت از لبنان در عرصه‌های مختلف پیش قدم بوده است، اما امروز به واسطه تولید این انیمیشن می‌توانیم بگوییم که ایران در حمایت از لبنان در حوزه فرهنگی هم پیش قدم شده است و مراسم حاضر برای بهره‌برداری از ثمرات این حمایت است.

اخبار حاكي از آن است كه مقام معظم رهبری نیز «شاهزاده روم» را دیده اند و بر اساس آنچه در این مورد در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده است این انیمیشن را فیلمی خوب ارزیابی کرده‌اند و تیم تولید کننده را نيز مورد محبت خود قرار داده اند.

با تمام این اوصاف این سوال پیش می‌آید که چرا شهرداری که بخشی از بودجه فرهنگی‌اش برابر با بودجه مصوب برای صدا و سیما است هنوز هیچ حمایتی از انیمیشن باکیفیت «شاهزاده روم» که تنها فیلمی است که تاکنون درباره زندگی مادر امام عصر(عج) تولید شده، نکرده است؟ و چرا وقتی وزیر فرهنگ مسیحی لبنان این چنین از یک انیمیشن ایرانی صحبت كرده، رییس سازمان سینمایی ایران حتی یک جمله هم در مورد این انیمیشن که گامی بزرگ و رو به جلو در سینمای ایران است نگفته و حتی در مراسم افتتاحیه اکران آن حاضر نشده است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار