مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: احیای هنرهای سنتی فراموش شده موجب جذب گردشگر به مناطق گردشگری و روستایی می شود .
کد خبر: ۱۳۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 23 November 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدمهدی شرافت گفت: هنرهای سنتی باید در بطن زندگی مردم باشد و شیوه تولید و عرضه آن نباید صرفاً برای تزیین باشد بلکه باید مطابق با شرایط زندگی مردم باشد.

وی افزود: تولید هنرهای سنتی در زمینه های مختلف در واقع هنر دمیدن روح در کالبد بی جان دست ساخته های بشری است و از این طریق هنرمندان شاهکارهایی را خلق می کنند که بی بدیل و بی همتاست.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد برای رشد و تقویت این هنرها خواستار تقویت پژوهش ها در زمینه های هنرهای سنتی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های تخصصی صنایع دستی، حمایت از هنرمندان این عرصه، آموزش و تقویت نیروی انسانی متخصص، ارائه محصولات صنایع دستی با حفظ اصالت و کیفیت مطلوب و راه اندازی کارگاههای سنتی شد.
وی ادامه داد: در این زمینه استادان و هنرآموزان با ارائه کارهای خلاقانه همراه با رعایت اصول و ضوابط هنرهای سنتی، می توانند کارگاههای سنتی صنایع دستی را احیا کنند.
شرافت درباره جایگاه صنعت گردشگری در سیاست های دولت اظهار کرد: گردشگری صنعتی پویا در نظام شمرده می شود و بسترسازی، سیاستگذاری و حمایت دولت و مردم در توسعه صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مسئول در عین حال تصریح کرد: این صنعت نیاز به آموزش دقیق و برنامه ریزی بیشتری دارد و با توجه به اینکه مفاهیم صنعت گردشگری باید در میان مردم نهادینه شود، آشنایی مردم با تاریخ ، تمدن و هنر در احیاء مواریث فرهنگی نقش موثری دارد.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه ، لنگ ، قناویز ، روفرشی ، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار