استان کرمانشاه با بهره مندی از حدود 200 هزار هکتار زمین زراعی آبی و البته خاک مرغوب، یکی از کانون های تولید محصول ذرت در کشور بشمار می آید.
کد خبر: ۱۳۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ 24 November 2015
استان کرمانشاه با بهره مندی از حدود 200 هزار هکتار زمین زراعی آبی و البته خاک مرغوب، یکی از کانون های تولید محصول ذرت در کشور بشمار می آید.

هرساله براساس گفته متولیان امور کشاورزی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، افزون بر 35 هزار هکتار زمین زراعی زیرکشت محصول ذرت می رود، این در حالیست همین مسئولان می گویند که به دلیل اعمال برنامه تغییر الگوی کشت در سالهای اخیر از شیب ذرت کاری استان کم کرده اند و گرنه در سالهای گذشته سطح ذرت کاری در استان از مرز 43 هزار هکتار هم فراتر رفته بود.

با این حال امسال از سوی شرکت پشتیبانی دام کرمانشاه، برنامه ای برای خرید ذرت از کشاورزان استان کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت و هر کیلوگرم ذرت از کشاورزان را به قیمت 9 هزار و600 ریال خریداری کرد.

ولی با اینکه مدتها از تحویل محصول کشاورزان به سیلوهای شرکت پشتیبانی امور دام استان می گذرد، هنوز خبری از پرداخت پول به این کشاورزان که تنها منبع درآمدشان از همین راه است، نشده، با این حال مدیرکل پشتیبانی امور دام استان از پرداخت پول کشاورزان درهفته آینده، خبر می دهد.

نمدی از کشاورزان ساکن روستای «نوروله» از توابع شهرستان روانسر (روانسر بعنوان قطب تولید ذرت کشور شناخته می شود) در تماس با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با اینکه 2 ماه از دروکردن محصول و تحویل آن به تعاونی دهستان «زالوآب» می گذرد اما تاکنون خبری از پول نشده است.

وی افزود: بدهکاری زیادی داریم و باید هزینه های کشت و تولید محصول را بپردازیم اما هربار که به تعاونی یاد شده برای دریافت مطالبات مراجعه می کنیم، می گویند خبری نیست.

نمدی گفت: امسال 50 تن ذرت به شرکت پشتیبانی دام تحویل داده ام و بسیاری از ساکنان روستاهای این منطقه هم محصول خود را تحویل داده اند و در انتظار دریافت طلب خود هستند.

پرداخت از اوایل هفته آینده

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه اعلام کرد: پرداخت پول ذرت کاران استان از اوایل هفته آینده بر اساس تاریخ تحویل به سیلوها آغاز می شود.

حسن احمدی اظهار کرد: از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات لازم تامین شده و قرار است مبلغ 700 میلیارد ریال طلب ذرت کاران استان در هفته جاری به حساب استان واریز شود.

وی وعده داد که از روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده کار پرداخت طلب کشاورزان ذرت کار استان کرمانشاه آغاز شود.

احمدی گفت: امسال 70 هزار تن ذرت از کشاورزان استان خریداری شده که در مجموع باید 700 میلیارد ریال پول به آنان پرداخت کنیم.

به گفته مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام کرمانشاه، ذرت های خریداری شده برای تامین خوراک دام در استان در نظر گرفته شده است.

استان کرمانشاه سالانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دام و طیور تولید می کند که به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بخش اعظم این تولیدات بصورت خام و به قیمت بسیار پایین از استان خارج می شود.

استان کرمانشاه دارای بیش از 900 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.

گزارش از یحیی معماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار