یکی از مطالبات عمومی شهروندان اردبیلی؛
شورابیل به نمادی از عملکرد تصمیم گیران شهری تبدیل شده است و تحول این مجتمع گردشگری می تواند کارنامه خوبی برای ارزیابی مسوولان ذی ربط باشد. انتظار می رود با محقق شدن برنامه ها و طرح های پیش بینی شده، روزهای خوشی در انتظار تنها دریاچه داخل شهری کشور باشد.
کد خبر: ۱۳۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 24 November 2015

دریاچه شورابیل به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی درون شهری کشور ظرفیت آن را دارد که به قلب تپنده گردشگری شهر اردبیل تبدیل شود چرا که با مزیت هایی که این دریاچه در داخل شهر اردبیل با وسعت قابل توجه دریاچه و محیط اطراف آن دارد می تواند در صورت تدوین برنامه منظم برای توسعه مناطق اطراف این دریاچه همره با حفظ محیط زیست طبیعی دریاچه نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه آوازه زیبایی و ویژگی ممتاز خود را طنین انداز کند.

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

غفلت از ظرفیت شورابیل

با وجود چنین ظرفیت عظیم متاسفانه تاکنون از این فرصت بی نظیر برای توسعه شهر اردبیل به درستی استفاده نشده است و حتی گاه این فرصت بی نظیر به تهدید نیز تبدیل شده است.

کارشناسان شهری معتقد هستند امروزه برای توسعه گردشگری یک منطقه فراهم کردن اقدامات و امکانات ابتدایی چون فضای سبز، نور و شهربازی کافی نیست بلکه باید با ابتکارات و ایده های نو نظر گردشگران را جلب کرد این در حالی است که در حال حاضر گردشگری شورابیل لنگ امکانات اولیه است و شایسته است که امکانات تفریحی و گردشگری منحصر بفرد و متمایزی در شورابیل تدارک دیده شود تا مزیت این منطقه را نسبت به مناطق گردشگری دیگر شهرها پررنگ تر کند.

ظرفیت گردشگری بزرگترین دریاچه داخل شهری کشور در شهر اردبیل در حالی مورد غفلت قرار گرفته است که در شهرها و مناطق دیگر با ایجاد دریاچه های مصنوعی و حتی آبشارها برای جذب گردشگر اقدام کرده اند و تا حدود زیادی موفق نیز بوده اند.

وعده های حسرت به دل مانده

در سال های گذشته مسوولان وقت وعده هایی را در مورد راه اندازی سایت ویژه دوچرخه سواری، پیست اسب سواری و احداث هتل پنج ستاره در این منطقه داده اند اما این وعده ها عملی نشده اند و در حالی به مطالبه عمومی شهروندان اردبیلی تبدیل شده است که توجه همه مسوولان ذی ربط را برای تحقق می طلبد.

البته با جا افتادن فرهنگ پیاده روی شاهد پیاده روی اقشار مختلف شهروندان شهر اردبیل در حاشیه این دریاچه هستیم که راه اندازی پیست پیاده روی دور این دریاچه اقدام مناسبی بود.

به گفته شهردار اردبیل پیست پیاده روی دور دریاچه شورابیل پس از پیوستن به پیست پیاده روی رودخانه بالیقلو، در مجموع طولانی ترین پیست پیاده روی منطقه را تشکیل خواهد داد.

 

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

استانداردها پایین است

یک شهروندی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: امروزه امکانات فراهم شده در مجموعه شورابیل اردبیل حتی در حد استانداردهای کشوری نیز نیست این در حالی است که برای رسیدن به جایگاه مطلوب این دریاچه در جذب گردشگر باید استانداردهای بین المللی را در نظر بگیریم.

بانوی شهروند دیگری با اشاره به امکانات ایجاد شده در کلانشهرهای موفق در زمینه گردشگری در سطح کشور، گفت: ایجاد پارک آبی، مکان های تفریحی سرپوشیده مناسب در اطراف دریاچه با امکانات اسکیت، پاتیناژ، بولینگ و بیلیارد که پرطرفدار هستند در جذب گردشگران و رقم زدن خاطره خوب از این مجموعه موثر است.

زیبایی محصور در بتن و آهن

این انتظارات از مجموعه گردشگری شورابیل در حالی است این دریاچه روز به روز در میان بتن و اسلکت های ساختمان های اطراف محصورتر می شود و قربانی ساخت و ساز بی برنامه در اطراف دریاچه می شود و برنامه ریزی مدون و جامع در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

کارشناس ارشد شهرسازی و معماری در گفت و گو با ما اظهار کرد: دریاچه شورابیل برای توسعه گردشگری شهر اردبیل فرصت مناسبی است و نباید زمین های با ارزش اطراف شورابیل با کاربری مسکونی به هدر رود بلکه می توانند به پروژه های بزرگ گردشگری در اطراف دریاچه اختصاص یابند.

«مینا زارع جعفری» افزود: در حال حاضر محوطه اطراف دریاچه نیاز به گسترش فضای سبز و درختکاری وسیع دارد و ساخت هتل که نیاز اولیه شهر اردبیل است در حاشیه این دریاچه می تواند یک ویژگی ممتاز برای جذب گردشگر باشد که متاسفانه این فرصت ها از دست می رود.

 

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

امید به تحول در شورابیل

شهردار اردبیل اخیراً خبر از تحول در مجموعه گردشگری شورابیل و اجرای طرح های بزرگ گردشگری در حاشیه تنها دریاچه داخل شهری کشور داد.

"حمید لطف‌اللهیان" با اشاره به ظرفیت این دریاچه اظهار کرد: با تکمیل طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری در فصل کاری سال‌جاری و سه ماهه اول سال آینده تلاش می کنیم مجموعه گردشگری شورابیل به یک ظرفیت چشمگیر برای حضور گردشگران و محلی برای تفریح شهروندان تبدیل شود.

وی در خصوص طرح های مورد نظر برای زیباسازی این مجموعه شهری گفت: با طراحی جدید ورودی و خروجی جدیدی را برای مجتمع شورابیل برنامه ریزی کرده ایم و امیدواریم با اجرای رینگ‌های مشخص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شورابیل را به بهترین فضای تفریحات سالم برای شهروندان و گردشگران حاضر تبدیل کنیم.

تحول شورابیل هم راستا با توسعه فرهنگی اجتماعی

وی با اشاره به توجه به زیرساخت‌ها و همچنین ذخایر فرهنگی و اجتماعی در شهر اردبیل، افزود: با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام داده‌ایم تلاش می‌کنیم تا مجتمع بزرگ شورابیل را هم‌راستا با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری متحول‌تر کنیم.

لطف‌اللهیان با اشاره به محق بودن گلایه های شهروندان در خصوص نبود فضای تفریح کافی و مناسب در سطح شهر اردبیل اظهار کرد: شهر اردبیل منطقه سردسیری است و باید امکانات مناسب شهری برای فصل سرد جهت تفریح و رفاه شهروندان فراهم شود.

 

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

تکمیل پروژه های اطراف مجتمع شورابیل

وی افزود: تکمیل پروژه هایی همچون تیراژه و دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سطح شهر و در کنار مجموعه شورابیل می‌تواند تا حدودی این خلا را برطرف کند و بستر و فرصت تحول اساسی را در این بخش به وجود آورد.

شهردار اردبیل تصریح کرد: نگاه ما به پروژه ها توسعه نگرانه است و با تحرک بخشی پروژه‌های مشارکتی شهرداری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام به رفع مشکلات شهروندان تلاش می کنیم.

لطف اللهیان که از ابتدای شروع مسوولیت و فعالیت خود در پست شهردار اردبیل توسعه اجتماعی را سرلوحه اقدامات خود ذکر کده است اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در ارتقای نشاط اجتماعی و توسعه برنامه‌های فرهنگی به توسعه شهری می انجامد برای همین پروژه هایی که نشاط و توسعه اجتماعی را در شهر اردبیل تحت تاثیر مثبت قرار می دهند در اولویت قرار دارند.

شهردار اردبیل تاکید کرد: حرکتی که شهرداری اردبیل در ماه‌های اخیر در قالب فعالیت‌های خود با اولویت توجه به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی آغاز کرده است یقیناً به ایجاد تحول در شهر اردبیل با نگاهی متفاوت‌تر منجر خواهد شد.

 

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

برنامه ها برای هدایت گردشگران به دور دریاچه شورابیل

مدیر عمرانی پروژه های شهرداری اردبیل در خصوص جزئیات طرح های در نظر گرفته شده برای توسعه منطقه گردشگری شورابیل اظهار کرد: هدف کلی در طراحی پروژه ها، هدایت گردشگران به سمت این دریاچه است که این هدف با انجام عملیات کمربندی دور شورابیل محقق می شود تا گردشگرانی که از ورودی تبریز وارد اردبیل می شوند به سمت این دریاچه سوق داده شوند.

مهرداد شفاده افزود: در اطراف دریاچه شورابیل پیست پیاده روی و دوچرخه سواری در حال اجراست که با تکمیل این پیست ها از ورود خودرو به محوطه اطراف دریاچه جلو گیری می شود و وسایل نقلیه گردشگری چون درشکه یا قطار برای درو شورابیل در نظر گرفته خواهد شد تا گردشگران از مناظر اطراف دریاچه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در طراحی امکانات اطراف شورابیل سعی می کنیم مکان های مختلف برای سلیقه های متفاوت طراحی کنیم تا امکانات ورزش، محل تفریح خانوادگی در محیط باغی و شهربازی فراهم باشد.

شفاده افزود: با تکمیل پیست سلامت در دور شورابیل و تداوم و اتصال مسیر به حاشیه رودخانه بالیخلو در سالهای آتی می توان گفت این پیست سلامت کم نظیر خواهد بود و نکته جالب توجه در این طرح سلامت، دایر شدن غذاخوری های سلامت، بدون فست فودها است.

 

تحول شورابیل؛ در برنامه های شهرداری اردبیل

مدیر عمرانی پروژه های شهرداری اردبیل از طراحی محل اسکان موقت گردشگران در اطراف شورابیل نیز خبر داد.

وی اظهار کرد تا پایان سال آینده بخش اول طرح های مورد نظر برای اطراف شورابیل به پایان می رسد اما تحقق همه مجموعه اهداف و برنامه تا سال طول خواهد کشید.

شورابیل به نمادی از عملکرد تصمیم گیران شهری تبدیل شده است و تحول این مجتمع گردشگری می تواند کارنامه خوبی برای ارزیابی مسوولان ذی ربط باشد. انتظار می رود با محقق شدن برنامه ها و طرح های پیش بینی شده، روزهای خوشی در انتظار تنها دریاچه داخل شهری کشور باشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
اردبیلی اصیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
استقرار یگان ویژه و مراکز نظامی در ساحل دریاچه شورابیل به هیچ عنوان زیبنده نیست و خروج آنها از این مکان باید در اولویت نخست قرار گیرد.
دكتر معصوم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
سلام - شما هم كه هنوز كاري نكرده در شعار چنين و چنان خواهم كرد غرق شده ايد - عزيز دلم ، شروع كن و در عمل نشان بده چند مرده حلا جي !!!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
حتما باز می خوان بلیط ورودی رو گرون تر کنن
یادمه دفعه پیش که چند برابر کردن بهانشون این بود که برای شورابیل کلی برنامه داریم که فقط عکس و پوستر اون ها رو دیدیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار