کد خبر: ۱۳۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 25 November 2015

صنایع پایدار در آذربایجان‌غربی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: از سال 1392 روند رو به رشد صنایع در استان پس از چند سال یکنواختی آغاز شده و صنایع پایدار با قدرت رقابتی بالا در حال راه‌اندازی هستند.

جعفرصادق اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درارومیه، با اشاره به وضعیت صنعت استان اظهار داشت: تا پایان سال 92 تعداد دو هزار و 586 فقره جواز تاسیس صنعتی با سرمایه‌گذاری 92 هزار و 518 میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال‌ برای 62 هزار و 844 نفر صادر شده است.

وی افزود: هم‌اکنون رتبه کشوری استان در تعداد جواز تاسیس صادره 10، در سرمایه‌گذاری 18 و در اشتغال 15است که نشانگر عدم مطلوبیت فضای کسب و کار در استان بوده که رتبه‌های استان را افزایش داده است.

اسکندری با اشاره به روند صدور جواز تاسیس صادره در سال‌های 1385 تا 1393 گفت: در این بازه زمانی با در نظر گرفتن تسهیلات زود بازده برای طرح‌های صنعتی، افزایش قابل توجهی در تعداد جوازهای تاسیس صادره به وجود آمد و پس از این بازه زمانی روند صدور مجوزهای صنعتی یکنواخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در سال 1392 نیز روند رو به رشد پس از چند سال یکنواختی آغاز شده و صنایع پایدار با قدرت رقابتی بالا در حال راه‌اندازی هستند.

وی با بیان مقایسه‌ای پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای صنعتی استان با کشور افزود: تا پایان سال 92 تعداد دو هزار و 885 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری 38 هزار و 420 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 64 هزار و 677 نفر صادر شده است.

اسکندری بیان کرد: در این باره سهم استان از کشور در تعداد، سرمایه‌گذاری و اشتغال به ترتیب 3.2، 2.4 و 2.6 درصد بوده است.

وی افزود: رتبه استان نیز در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره 12، در سرمایه‌گذاری 16 و در اشتغال 14 بوده که نشانگر عدم مطلوبیت فضای کسب و کار در استان و عدم رغبت و توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: روند صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در سال 85 تا 93 نشان می‌دهد که در زمینه پروانه‌های بهره‌برداری همانند جوازهای تاسیس در این بازه زمانی، روند صعودی شدیدی به خاطر اعتبارات زودبازده ایجاد شده است.

اسکندری تصریح کرد: اما پیش از این بازه زمانی یعنی از سال 89 تا 91 با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها روند نزولی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری ایجاد شد.

سیب‌های صنعتی، پای درخت‌ها می‌گندد

رضا بابانزاده، مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی آذربایجان غربی گفت: «در حال حاضر سیب پادرختی از کشاورزان حدود 100 تا 110تومان در هر کیلوگرم توسط دلالان خریداری می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام شده محصول در این استان، حداقل 800 تومان است.» او در گفت و گو با «فرصت امروز» افزود: «به جز سیب‌هایی که به طور مستقیم در بازار به فروش رسیده و به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شوند، سیب‌های پادرختی برای مصارف صنعتی به کار می‌روند. جمع‌آوری این محصول از پای درخت، کیلویی 130تومان هزینه برمی‌دارد بنابراین بسیاری از کشاورزان به همین دلیل از جمع‌آوری سیب‌های پادرختی اجتناب می‌کنند که این موضوع برای درخت و بارآوری سال آینده آن، مضر خواهد بود.

این در حالی است که علی اصغر بازقندی کشاورز نمونه دماوند تولید مازاد سیب را یکی از عوامل اختلال در بازار این محصول عنوان کرده و توضیح داد: «تولید مازاد سیب از یکسو و عدم تمایل کارخانه‌ها به خرید این محصول از سوی دیگر سبب بروز مشکلات برای کشاورزان منطقه شده است.»

بازقندی معتقد است دلالان از کمبود نقدینگی کارخانه‌ها استفاده کرده و سیب صنعتی را با قیمتی نازل از کشاورزان خریداری و البته پول نقد به آنها می‌پردازند. در همین راستا علی کاوه یکی از واسطه‌گرهای سیب به «فرصت امروز» توضیح داد: «در همه حالت‌ها و در تمام زمینه‌ها تقصیرها به گردن دلال می‌افتد، در حالی که همیشه این موضوع صحت ندارد. حدود چهارسال پیش شرایط بسیار بهتر از امروز بود زیرا کارخانه‌ها فرصت صادرات کنسانتره به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی را داشتند. در آن زمان حتی سیب پادرختی تا 400تومان در هر کیلوگرم نیز از کشاورزان خریداری می‌شد اما در حال حاضر از زمان اوج گرفتن تحریم‌ها این فرصت از کارخانه‌های ایرانی گرفته شد. گذشته از اینها بنا به دلایلی، سرانه مصرف آبمیوه در ایران بسیار پایین است و این محصولات در بازار داخلی، مشتریان چندانی ندارند.»

کارخانه‌ها چه می‌گویند؟

از سوی دیگر، کارخانه‌دارها هم دلایل و توضیحات خود را دارند که اگر پای صحبت آنها ننشینیم، یک‌طرفه به قاضی رفته‌ایم. حسن انتظار، مدیرعامل شرکت اروم آدا و رئیس هیات‌مدیره برند تاتائو که در تولید کنسانتره سیب فعالیت می‌کند، با اشاره به اینکه وعده‌های دولت برای حمایت از صنایع همیشه توخالی است، تاکید کرد: «دولتی‌ها ابتدای سال، وعده کمک 200میلیاردتومانی به بخش صنعت را دادند اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و کارخانه‌ها به دلیل عدم ارائه وام فرصت خرید میوه‌های گوناگون را از دست می‌دهند و روز به روز به مرز ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شوند. این موضوع نه‌تنها درباره سیب، بلکه در ارتباط با میوه‌های دیگر نیز صدق کرده و در نهایت، کشاورزان نیز متضرر خواهند شد.»

رئیس هیات‌مدیره کارخانه تاتائو تاکید کرده که: «تبدیل میوه‌های پادرختی به کمپوت یکی از راه‌های مصرف این محصول است اما از زمانی که کمپوت آناناس با قیمتی بسیار پایین از کشورهای آسیایی وارد می‌شود، دیگر تولید کمپوت سیب بین کارخانه‌ها منسوخ شده و بعید است تولیدکننده‌ای دست به چنین کاری بزند.»

گفتنی است باتوجه به قیمت جهانی کنسانتره که بین 2600 تا 2700تومان در هر کیلوگرم است، به نظر می‌رسد خرید سیب پادرختی برای کارخانه‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ ضمن اینکه از هر 7.5‌کیلو سیب، یک کیلو کنسانتره استحصال می‌شود.


شیوع مجدد تب برفکی، خرید و فروش دام را در آذربایجان غربی تعطیل کرد

شیوع دوباره تب برفکی خرید و فروش دام را در میدان های دواب آذربایجان غربی به تعطیلی کشاند.

به گزارش بهبهگزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان روز سه شنبه گفت: بر اساس بخش نامه شبکه دامپزشکی آذربایجان غربی میدان سنتیدام در سطح استان تا 10 آذرماه تعطیل است.

«علی قادری» اضافه کرد: بر اساس این بخش نامه در تمامی میدان های دام آذربایجان غربی در مدت تعیین شده، هر گونه معامله و خرید و فروش دام ها ممنوع بوده و این امر در رسانه ها اطلاع رسانی شده است.

وی بیان کرد: تعطیلی میدان های دواب استان در پی شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید و نقش نقل و انتقال دام و میدان های دواب در گسترش و شیوع بیماری در سطح کشور صورت گرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان با اشاره به تعطیلی بازار دام بوکان افزود: به خاطر گسترش بیماری تب برفکی و مقابله با شیوع آن میدان دواب این شهرستان در یک ماه اخیر سه هفته تعطیل بوده است.

قادری ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و همه گیر شدن آن تاکنون 13 هزار راس دام سنگین در بوکان با پنج تیم علیه این بیماری مایه کوبی شده است.

تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا( Foot-and-Mouth Disease)یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگی پای حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس های آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.

این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.

در سطح استان آذربایجان غربی تعداد 25 میدان سنتی عرضه دام وجود دارد که بزرگ ترین آن میدان دواب بوکان است که روز شنبه هر هفته دایر می شود و به همین خاطر در بین مردم به شنبه بازار مشهور است.

در این بازار علاوه بر خرید و فروش انواع دام سبک و سنگین و علوفه، اقلام مختلف خوراکی، میوه، وسایل آشپزخانه، فرش و قالی، ابزار کار صنعتی و کشاورزی خرید و فروش می شود.

بوکان با 21 هزار راس دام سنگین و 150 هزار راس دام سبک یکی از قطب های دامپروری در جنوب آذربایجان غربی است.


برگزاری فینال مسابقات آزاد اهداف پروازی

مرحله نهایی مسابقات آزاد اهداف پروازی کشور با حضور 53 ورزشکار برگزار می‌شود.

مرحله نهایی مسابقات آزاد اهداف پروازی در سه رشته تراپ، تراپ دوبل و اسکیت در روزهای 5 تا 9 آذر ماه در سایت مجموعه آزادی برگزار می‌شود.

لازم به یادآوری است، این رقابت‌ها با حضور 53 ورزشکار از استان های کرمان، تهران، قزوین، اردبیل، مازندران، کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان غربی و فارس پیگیری خواهد شد.

گفتنی است، نفرات منتخب 8 مرحله قبل در این مسابقات حضور دارند که نتایج آن در رنکینگ ورزشکاران تاثیرگذار است.
لازم به ذکر است، مسابقات زمستانی سلاح‌های بادی نیز با حضور 168 ورزشکار در روزهای 6 و 5 آذر ماه در سالن 80 خط مجموعه ورزشی آزادی برگزار می‌شود.

مرحله دوم مسابقات زمستانی سلاح‌های بادی در روزهای 12 و 13 آذر ماه پیگیری می‌شود.


157 پروژه آموزشی و پرورشی در دست اجرا در آذربایجان غربی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: تعداد پروژه‌های آموزشی و پرورشی در دست اجرای اداره‌کل نوسازی مدارس استان 157 پروژه با یک‌هزار و 169 کلاس درس و زیربنای بیش از 191 هزار مترمربع است.

فریبرز اسمعیل‌زاده در ارومیه با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس استان، اظهار داشت: تعداد پروژه‌های آموزشی و پرورشی در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس استان تعداد 157 پروژه با یک هزار و 169 کلاس درس و زیربنای بیش از 191 هزار مترمربع بوده که از محل اعتبارات عمرانی استانی و ملی در دست اجراست.

این مسئول اعتبارات عمرانی استانی را 443 میلیارد و 507 میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون از اعتبارات عمرانی استانی مبلغ 68 میلیارد و 890 میلیون ریال تخصیص یافته‌است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اضافه کرد: اعتبارات عمرانی ملی دستگاه اجرایی 391 میلیارد و 77 میلیون ریال بوده که تاکنون 157 میلیارد و 941 میلیون ریال تخصیص یافته‌است.

اسمعیل‌زاده با اشاره به پروژه‌های خیرساز در دست احداث اشاره و اعلام کرد: تعداد 48 مدرسه با 318 کلاس درس پروژه‌های خیرساز هستند که با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در حال احداث و تکمیل است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از حمایت‌های خیرین در ساخت فضاهای آموزشی در استان تقدیر و قدردانی کرد و ادامه داد: مشارکت خیرین مدرسه‌ در توسعه فضای آموزشی و پرورشی مناسب و لازم بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس متذکر شد: از سال 85 شروع طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس از 4 هزار و 11 کلاس تخریبی سهمیه استان براساس اعتبارات تخصیص‌یافته تا کنون یک هزار و 862 کلاس درس تخریب، بازسازی و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده‌است.

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 30 پروژه با بیش از 200 کلاس درس نیز نیمه‌تمام است، افزود: هر چند تعداد یک‌هزار و 849 کلاس درس تخریبی سهمیه باقیمانده استان است که در صورت نیاز تامین اعتبارات لازم در ادامه اجرای طرح تخریب و جایگزین خواهد شد.


 

موکب امام رضا در سه راهی بطحائی عراق برای خدمات رسانی به زائران آذربایجان غربی برپا شد

به گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا و سیمامدیر کلسازمان مدیریت بحرانآذربایجان غربی گفت: با نظراستاندار آذربایجان غربیموکب امام رضا در سه راهی بطحائی عراق، حدود 250 کیلومتر ازمرز شلمچهبا مدیریتسازمان حج و زیارتاستان برپا شده است که در این موکب به مدت 15 روز برای زائران آذربایجان غربیخدمات رسانیخواهد شد.
امیر عباس جعفری افزود: سرویس های بهداشتی و اکیپ های پزشکی از 29 آبان ماه در محل مستقر و آماده استقبال از زائران استان هستند.

جعفری تصریح کرد: تاکنون حدود دو میلیارد ریال برای برپایی این موکب هزینه شده است.


- مدیرعاملشرکت توزیع برقآذربایجان غربیاز هوشمندسازیشبکه توزیعبرق این استان خبر داد و گفت: بااجرای این طرحمشکل قطعی برقمشترکان خانگیحل می شود.

بهگزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا، حمید کاظمی کیا در آیینتودیع و معارفهمدیر اداره برق شهرستان تکاب که روز سه شنبه در سالن اجتماعات کانون پرورشی کودکان و نوجوانان این شهرستان برگزار شد، افزود: با الکترونیکی شدن و هوشمندسازیشبکه توزیعبرقآذربایجان غربی، برقمشترکان خانگیدر زمان اختلال و خرابی در قسمتی از شبکه، قطع نخواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون هنگام اختلال و یا انجام تعمیرات در بخشی از شبکه، برق خانگی مشترکان نیز قطع می شود اما با هوشمند سازی شبکهتوزیع برق، این مشکل در استان آذربایجان غربی قابل رفع است.

مدیرعاملشرکت توزیع برقآذربایجان غربی گفت: تابستان امسال با توجه به بالا بودن پیک مصرف برق، در هیچ یک از مناظق استان خاموشی و قطعی برق به خاطر افزایش مصرف رخ نداده است.

وی گفت: این امر ناشی از همکاری و مشارکت مشترکان آذربایجان غربی در زمینه مصرف بهینه وصرفه جویی در مصرف برقاست.

کاظمی کیا با اشاره به اجرای طرح های بهینه سازی مصرف برق در آذربایجان غربی افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طرح کاهش تلفات برق توسط وزارت نیرو در استان آذربایجان غربی نیز اجرا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار