دریافت دیرکرد حرام است؛
شواهد حکایت از عدم توجه جدی رئیس کل بانک مرکزی به دغدغه مراجع معظم تقلید دارد به گونه ای که روزگذشته و در دیدار با مدیر عامل یکی از بانک ها، بازهم انتقادات نسبت به جریمه دیر کرد مطرح گردید.
کد خبر: ۱۳۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 25 November 2015
به گزارش تابناک قم، «ربا» براساس آیات صریح قرآن مطلقاً حرام است و این کتاب مقدس تفاوتی میان نوع كاربرد سود قرض قائل نشده است؛ بنابراين حرمت «ربا» از مواردی است كه به دليل تاكيد مصحف شريف و احكام شرعی، شكی در آن نيست.

از جمله مباحث مهم شرعی، دریافت جریمه های دیرکرد تسهیلات بانکی است و از آنجا که کشورمان دارای حكومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برپايه شرع، قرآن و فقه شيعی بنيان گذاشته شده، پرداختن به جریمه های بسیار سنگینی که با فرمول های پیچیده توسط بانک ها دریافت می شود، ضروری به نظر می رسد.

علیرغم نظرات مختلفی که از سوی مراجع معظم تقلید همواره درباره مباحث بانکی مطرح شده است اما هنوز بانک مرکزی و نظام بانکی نسبت به این موضوع به طور شفاف عمل نکرده و شروط برای تسهیلات گیرندگان سخت تر در نظر گرفته شده است.

انتقاد مراجع از بالا بودن نرخ سود تسهیلات

خردادماه سال 93 بود که مراجع عظام قم در دیدار رئیس کل بانک مرکزی از بالا بودن نرخ سود تسهیلات انتقاد کرده و آن را موجب وارد کردن فشار بسیار به تولید کنندگان و مردم دانستند.

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در این خصوص با انتقاد از نبود توازن در سود بانکی سپرده گذاران و بهره تسهیلات بانکی گفت: این نقیصه ای بزرگ است که بانک ها تا 22 درصد سود سپرده می دهند، اما هنگام پرداخت تسهیلات سود 27 تا 30 درصدی دریافت می کنند.

آیت الله نوری همدانی نیز در دیداری جداگانه با بیان این‌ که «بانک‌ها شرایط سختی برای مردم قرار داده‌ اند که مردم در ازای دریافت صد میلیون وام باید چند برابر پس بدهند»، گفت: جریمه دیرکرد و سود در برابر سرمایه حرام است.
این مرجع تقلید تاکید کرد: بانک مرکزی نظارت کند تا عقود اسلامی واقعا عقود اسلامی باشد و ربا ریشه کن شود.

عدم توجه جدی رییس ساختمان شیشه ای میرداماد به دغدغه ها

اگرچه انتظار می رفت که با بازگشت رئیس ساختمان شیشه ای خیابان میردادماد، دغدغه مراجع بصورت جدی پیگیری و برطرف شود اما شواهد حکایت از عدم توجه جدی به دغدغه مراجع معظم تقلید دارد به گونه ای که روزگذشته و در دیدار با مدیر عامل یکی از بانک ها که به قم سفر کرده بود، بازهم انتقادات نسبت به جریمه دیر کرد مطرح گردید.

آیت الله سبحانی در این خصوص و در دیدار مدیر عامل بانک ملت خاطرنشان کرد: بسیاری از استفتائاتی که از سوی مردم به دست ما می رسد درباره دیرکرد و فشارهای بانک است، باید تدبیری کرد تا به کسانی وام داده شود که قدرت پرداخت تسهیلات را داشته باشند، باید در دادن وام دقت بیشتری شود.

وی اضافه کرد: باید به کسی وام داده شود که بتواند به تعهد خود عمل کند، 50 درصد از زندانیان کشور به سبب مسائل چک و سفته زندانی شده اند، باید کاری کرد که بار مملکت سبک تر شود؛ طبق عقود شرعی بانک باید در سود و زیان شریک باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید تسهیلات لازم در اختیار افراد نیازمند و فقرا قرار گیرد، گفت: با این کار دین و ایمان مردم حفظ شده و آن ها را به سوی ضد انقلاب و تکفیری ها نمی کشاند.

انتقاد مجدد از دریافت دیرکرد توسط بانک ها از مردم

آیت الله نوری همدانی از دیگر مراجع عظام تقلیدی بود که در دیدار با مدیرعامل بانک ملت، بازهم از دریافت جریمه دیرکرد انتقاد کرد.

وی با تاکید بر کمک به نیازمندان اظهار داشت: سیستم بانکی باید مردم را مورد توجه و حمایت قرار دهد نه این که تنها یک سری افراد و سازمان های خاص از تسهیلات بهره مند شوند.

 این مرجع تقلید با انتقاد مجدد از دریافت دیرکرد از سوی بانک ها از مردم، تصریح کرد: بنده در ملاقات های متعددی که با مسؤولان اقتصادی کشور داشته ام نسبت به این مساله هشدار داده ام اما متاسفانه توجهی نشده و نمی شود.

آیت الله نوری همدانی افزود: دریافت دیرکرد حرام و نوعی رباخواری محسوب می شود، متاسفانه این مساله در کشور رایج شده که باید جلوی آن را گرفت.

 این مرجع تقلید خواستار تدبیر مناسب و چاره اندیشی مسؤولان برای حل این مشکل شد و پیشنهاد کرد که می توان با اخذ وثایق معتبر برای حل این مشکل اقدام کرد و مردمی که تسهیلات دریافت می کنند نیز باید در این زمینه همکاری لازم را با سیستم بانکی داشته باشند.

دیرکرد وام، مردم را بیچاره کرده است 

آیت الله علوی گرگانی هم بر دادن وام قرض الحسنه تاکید کرد و اظهار داشت: ربا و دیرکرد وام، مردم را بیچاره کرده است باید این مساله را در کشور حل و باری رفع آن فکر اساسی بشود.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس بانک خدمت به مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی و کمک به چرخه اقتصادی کشور است، گفت: نباید این هدف مهم با گرفتن دیر کرد از مردم خدشه دار شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه بانک ها باید به انسان های نیازمند و محروم و مشتریان خوش حساب تسهیلات ویژه ای دهند افزود: خدا سرمایه بزرگی را در اختیار شما مسئولین کشور قرار داده است، این سرمایه امانت و نعمت الهی است و باید برای رفع نیاز کشور به کار گرفته شود.

فکری به حال ربا در بانک ها کنید

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در دیدار مدیرعامل بانک ملت، گفت: مکررا موضوعات بسیاری درباره بحث ربا در بانک ها بیان شد و باید تلاش شود این معضل رفع گردد؛ چراکه به مصلحت هر دو طرف بانک و مشتری خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع وام قرض الحسنه، تصریح کرد: باید زمینه ای در این موضوع فراهم شود تا اشخاصی که تقاضای وام می کنند، مشکلی از مشکلات آنان را حل نماید.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه نباید بانک ها به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند، اظهار داشت: خدمت به چرخ اقتصاد، یکی از وظایف بانک هاست؛ چراکه در این راه باید به کمک کارخانجات تولیدی آمده و مشکل بیکاری را در کشور مرتفع نمایند؛ چون با تعطیلی کارخانه ها، مشکلات معیشتی مردم بیشتر خواهد شد.

امام جمعه قم با اشاره به موضوع ربا در بانک ها، ابراز داشت: مکررا موضوعات بسیاری درباره بحث ربا در بانک ها بیان شد و باید تلاش شود این معضل که 36 سال است در بانک های کشور وجود دارد، رفع گردد؛ چراکه به مصلحت هر دو طرف بانک و مشتری خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: باید وام های کم بهره به مردم پرداخت شود و برای آن برنامه های مطالعاتی داشت تا هر دو طرف راضی باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار