کد خبر: ۱۳۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 28 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، با شروع فصل پاییز و سردی تدریجی هوا، تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب و درمانگاه‌های پزشکان افزوده می‌شود، چون شیوع بعضی بیماری‌ها در فصل پاییز نمود بیشتری دارد.

گرچه این بیماری‌ها معمولاً خطرناک و کشنده نیستند ولی هرساله هزینه زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرده و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهند، علاوه بر این، مصرف بی‌رویه دارو و استفاده از خدمات‌درمانی به اقتصاد جامعه صدمه می‌زند.

شایع‌ترین بیماری‌های این فصل عبارتند از سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، برونشیت و حساسیت فصلی است که سرما به‌طور غیرمستقیم می‌تواند در شناسایی برخی از مشکلات مفصلی موثر باشد، در فصول سرد به‎علت انقباض و انبساط ناگهانی عضلات و مفاصل، افرادی که دچار مشکلات مفاصل نظیر آرترز، گرفتگی مفصل و یا کوتاهی مادرزادی تاندون هستند، ناراحتی‌شان تشدید شده و مشخص می‌شود که وی دچار یکی از این درگیری‌ها است.

گاهی اوقات جابه‌جا شدن از محیط گرم به محیط سرد سبب می‌شود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته و تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبی می‌شوند.

مهم‌ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است، در واقع سرمای شدید موجب می‌شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد که منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و ... ‌شود، همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع عکس‌العمل نشان می‌دهد.

مدیر کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان بابل که در این حوزه به بیماران خدمات می‌دهد، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیماری‌های عضلانی، اسکلتی و مفاصل در دنیا رو به افزایش بوده و ایران نیز از این مسئله مستثنی نیست.

کوروش قاسم‌زاده بروز این بیماری‌ها را ناشی از تغییر سبک و روش زندگی ناشی از کم‌تحرکی و عدم فعالیت‌های فیزیکی، استفاده بیش از حد از غذاهای سنتزی، غیرطبیعی، کنسروی و گوشتی، استرس‌های عصبی و کمتر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برشمرد.

وی با اشاره به عوامل مهم و موثر در پیشگیری از این بیماری‌ها، تصریح کرد: تغذیه سالم که شامل مصرف غذا به اندازه نیاز بدن، استفاده از غذاهای ارگانیک، مصرف غذاهای گیاهی و حاوی فیبر به همراه برنامه منظم ورزشی که شامل هر دو گروه ورزش‌های هوازی و قدرتی است و همچنین کاهش استرس‌ها می‌تواند به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند.

مدیر کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان بابل همچنین رعایت سبک صحیح زندگی، شیوه صحیح نشستن و خوابیدن و انجام درست فعالیت‌های شغلی را از دیگر عوامل پیشگیری از این بیماری‌ها برشمرد.

این مسئول درباره کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان خاطرنشان کرد: این کلینیک از سال 1387 در فضای محدودتر و با امکاناتی کمتر شروع به‌کار کرد که به‌سبب استفاده از روش‌های علمی و به‌روز در درمان و استقبال قابل توجه بیماران، امکانات آن افزایش یافت، به‌طوری که هم‌اکنون یکی از مجهزترین کلینیک‌های فیزیوتراپی شمال کشور محسوب می‌شود.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه درمان در این کلینیک، با روش‌ها و دستگاه‌های روز دنیا انجام می‌شود، یادآور شد: تمام تلاشم این بوده که بیماران برای انجام درمان از مراجعه به تهران بی‌نیاز شوند و تمام درمان‌های خاص در این کلینیک انجام شود که اکنون به این مهم دست یافتیم.

وی از راه‌اندازی دستگاه شاک‌ویو برای نخستین‌بار در درمان بیماری‌های عضلانی و اسکلتی از جمله خار پاشنه در بابل خبر داد و بیان کرد: علاوه بر انواع درمان‌ها و دستگاه‌های متداول، دستگاه‌هایی چون لنرر و مگنت نیز در این کلینیک وجود دارد و اخیراً شاک‌ویو برای نخستین‎بار در بابل در این مجموعه راه‌اندازی شده است.

مدیر کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان بابل ادامه داد: در این روش درمانی با استفاده از پالس‌های فراصوت بسیار قدرتمند، یک التهاب کوچک و موضعی ایجاد می‌شود تا التهاب اصلی برطرف شود که این روش درمانی برای درمان انواع تاندونیت‌ها، التهاب‌ها و از جمله دردهای کف پا که ناشی از خار پاشنه یا التهاب فاسیای کف پا است، کاربرد دارد.

این مسئول تصریح کرد: در گذشته برای درمان خار پاشنه از جراحی یا تزریق استفاده می‌شد که هر دو این روش‌ها اغلب برگشت‌پذیر بودند اما در شاک‌ویو درصد موفقیت درمان بسیار بالا و برگشت‌پذیری آن بسیار کم است.

قاسم‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بیماران با انجام فیزیوتراپی بهبود می‌یابند اما بعداً شاهد برگشت بیماری آنها هستیم، گفت: ما در کنار درمان مواردی را به بیماران یادآوری می‌کنیم و ورزش‌های درمانی نیز به آنها آموزش داده می‌شود ولی بعضی از بیماران پس از بهبود نسبی از رعایت نکات و انجام ورزش‌ها سرباز زده و در نتیجه بیماری مجدداً بروز می‌کند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار