به بهانه برگزاری لیگ دسته اول بدمینتون در قم؛
استان قم همواره در رشته بدمینتون حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و موفقیت‌های ورزشکاران آن در رده‌های سنی پایه نشان می‌دهد جایگاه بدمینتون قم در سطح کشور جایگاهی قابل توجه است.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳ 29 November 2015
به گزارش تابناک قم، رقابت‌های بدمینتون دسته اول مردان کشور طی روزهای ۵ و ۶ آذرماه در قم برگزار شد تا تنور مسابقات بدمینتون در قم بار دیگر داغ شده و این رشته، جذابیت‌های خود را به نمایش بگذارد.

استان قم همواره در رشته بدمینتون حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و موفقیت‌های ورزشکاران آن در رده‌های سنی پایه نشان می‌دهد جایگاه بدمینتون قم در سطح کشور جایگاهی قابل توجه است.

با وجود اینکه این رشته در قم فاقد امکانات قابل قبولی است اما مسئولان هیئت بدمینتون استان قم تلاش کرده‌اند ضعف امکانات و ساختار بدمینتون قم را به نوعی جبران کنند.

خانه بدمینتون قم واقع در سالن مرحوم فرهمند ورزشگاه شهید حیدریان از سال‌های دور پایگاه اصلی بدمینتون در قم بوده است گرچه پس از ابلاغ شیوه نامه واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی توسط وزارت ورزش و جوانان، این سالن نیز از اختیار هیئت بدمینتون خارج شد.

ستاره های جوان و آینده

حضور مداوم ورزشکاران بدمینتون قم در تیم‌های ملی پایه حاصل برنامه‌ای است که از سال‌ها پیش با سرمایه گذاری روی رده‌های سنی پایه و رشد ریشه‌ای بدمینتون بازان تدوین شده است.

درخشش محمدباقر ترابی بدمینتون باز نوجوان قمی در مسابقات بین المللی ترکیه و تیم ملی نوجوانان بخش دیگری از این موفقیت‌ها بوده است چنان که این بدمینتون باز شایسته قمی چندی پیش بدون تمرین در مسابقات رنکینگ نوجوانان کشور نیز شرکت کرد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

ترابی یکی از چهره‌های برجسته آینده بدمینتون کشور است گرچه بار‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر حضور مقطعی و احتمالا کوتاه مدت وی در بدمینتون شنیده شده و گفته می‌شود همین زمزمه‌ها بر عدم اعزام وی به اردوی تیم ملی در اندونزی نقش داشته است.

محمدمعین کشاورز یکی دیگر از ستاره‌های بدمینتون قم و کشور است که ظهور این پدیده، بدمینتون ایران را به در اختیار داشتن مهره‌ای تاثیرگذار امیدوار کرده است و این ورزشکار نوجوان نیز با وجود سن و سال کم، یکی از ارکان تیم بدمینتون بزرگسالان قم در لیگ دسته اول کشور بود.

امثال معین کشاورز در بدمینتون قم کم نیستند و نفرات نوجوان و نونهالی که مراحل پیشرفت را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند در آینده می‌توانند به عنوان ستارگان بدمینتون ایران برای تیم ملی به میدان بروند.

در بخش بزرگسالان پس از پایان دوره پرافتخار حامد شعبانیان به عنوان بازیکن و آغاز دوره مربیگری وی در تیم دسته اولی بدمینتون قم، هنوز هم ستارگان جوانی هستند که جا پای بزرگان می‌گذارند.

محسن صادقیان و علیرضا افکانه به عنوان چهره‌های شاخص بدمینتون قم اعضای اصلی تیم دسته اولی قم را تشکیل می‌دهند و به عنوان نفرات ملی پوش بدمینتون قم می‌توانند تا سال‌های سال افتخار بدمینتون قم باشند.

بدمینتون قم تنها در بخش معرفی ورزشکار موفق نبوده بلکه افتخار اصلی و بین المللی این رشته در قم محمدحسن حسین‌زاده به عنوان داور است که توانسته مدارج ترقی را طی کرده و به عنوان تنها نماینده داوری ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون و سپس مسابقات جهانی به قضاوت بپردازد.

وی به عنوان تنها داوری که از کشورهای حوزه غرب آسیا در بازی‌های آسیایی حضور داشت نفر اول بدمینتون ایران در بخش داوری به شمار می‌رود و در میان داوران تمامی رشته‌های ورزشی در قم، به بالا‌ترین مدارج موفقیت دست یافته است.

مشکلات سخت افزاری

کمبود زمین بدمینتون در قم یکی از مشکلات اصلی توسعه این رشته است و تمام برنامه‌های بدمینتون قم به سالن فرهمند ورزشگاه شهید حیدریان محدود می‌شود.

با توجه به جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری استان قم، اختصاص تنها یک سالن به رشته قهرمان پرور بدمینتون نمی‌تواند چندان منطقی باشد به ویژه اینکه شمار سالن‌های ورزشی سرپوشیده در چند سال اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

علی پنجه باشی رئیس هیئت بدمینتون استان قم می‌گوید پس از واگذاری سالن فرهمند ورزشگاهش هید حیدریان به بخش خصوصی، تمرینات بدمینتون بازان قمی به حداقل رسیده و آن‌ها با کمترین تمرین ممکن در لیگ دسته اول کشور حاضر شدند.

وجود نیروی انسانی موجود در راس هیئت بدمینتون استان قم شاید برای هر استان دیگری یک آررزو باشد و به نظر می‌رسد ورزش قم باید بهتر و بیشتر از ظرفیت وجود نفراتی کارکشته، پرتلاش و از نظر علمی قوی برای رشد بدمینتون استفاده کند.

یک مقایسه سخت افزاری بین شهرهای قم و زنجان از نظر وجود سالن بدمینتون به خودی خود نشان دهنده مشکلات سخت افزاری بدمینتون قم است گرچه بدمینتون بازان قمی با وجود این مشکلات باز هم در سطح کشور همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند.

زنجان که بتدریج خود را به عنوان یک قطب در بدمینتون ایران معرفی می‌کند با وجود جمعیت کمتر نسبت به قم ۴ سالن اختصاصی و مجهز بدمینتون دارد و از نظر مالی و بودجه هیئت بدمینتون، وضعیتی کاملا متفاوت نسبت به قم دارد.

به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز بدمینتون قم است احداث و راه اندازی یک سالن تخصصی برای بدمینتون قم به عنوان خانه بدمینتون در سطح شهر است تا بدمینتون قم را از وابستگی مفرط به سالن فرهمند برهاند.

توسعه بدمینتون در قم توانسته نگاه فدراسیون بدمینتون را به خود جلب کند و همین امر سبب شده استان قم نزد فدراسیون بدمینتون به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی استعدادیابی بدمینتون شناخته شود.

بدمینتون بانوان در قم

بدمینتون قم در حوزه بانوان به اندازه‌ای که در بخش مردان رشد داشته نتوانسته به موفقیت برسد گرچه دختران بدمینتون قم سال گذشته در لیگ دسته دوم کشور گرچه موفق به صعود به لیگ دسته اول نشدند اما با سری بالا، به کار خود پایان دادند.

روندی که در بدمینتون مردان در بخش سرمایه گذاری در سنین پایه در پیش گرفته شده در بخش بانوان نیز وجود دارد و میانگین سنی تیمی که سال گذشته در لیگ دسته دوم بانوان کشور از قم حضور پیدا کرد به خودی خود گویای همه چیز است اما این جوانگرایی هنوز کافی نیست.

تغییر در حوزه مدیریتی بدمینتون بانوان و پایان دوره کاری معصومه پیرمرادی، شرایط جدیدی را برای این رشته در قم ایجاد می‌کند که باید برای مشاهده آثار و نتایج آن صبور بود.

آن‌ها تا کسب موفقیت هنوز کیلومتر‌ها فاصله دارند و رسیدن بدمینتون بانوان قم به جایگاهی که برای مثال هندبال، بسکتبال و ووشوی قم به آنجایگاه رسیده‌اند نیازمند کار و تلاش بیشتر و اقدام جدی‌تر برای استعدادیابی و جذب مخاطب به این رشته جذاب است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار