رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل از برگزاری همایش ملی یاوران وقف با حضور رئیس قوه قضاییه در آمل خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 08 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، حجت‌الاسلام رسول علیخانی عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه مطبوعاتی اصحاب رسانه اظهار داشت: هر سال این شهرستان همزمان با فرا رسیدن هفته وقف از 18 تا 24 آذرماه, برنامه‌های متنوعی دارد که با هماهنگی هیئت‌های امنا امامزادگان و بقاع متبرکه به اجرای این برنامه‌ها پرداخته می‌شود.

وی با اعلام اینکه در این هفته دیدار با امام‌جمعه، افتتاح نمایشگاه هرساله " همه واقف باشیم، همایش بزرگ یارسول‌اللهالله (ص) از جمله این برنامه‌ها است، افزود: سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته در مصلی بزرگ قدس آمل با اوقاف، برگزاری همایش امامزادگان، نشست تخصصی با خادمان و هیئت‌های امنا مساجد، تکایا و بقاع متبرکه، طرح پرسش و پاسخ آزاد در امر وقف از سوی مردم با اوقاف در مسجد امام حسن‌عسکریعسکری (ع) از دیگر برنامه‌های هفته وقف است.

علیخانی با اشاره به برگزاری دو همایش یاوران وقف در هفته وقف این شهرستان بیان کرد: با توجه به اهمیت وقف و موقوفات بین مردم همایش یاوران وقف پنج‌شنبه هفته آینده با حضور رئیس قوه قضائیه, نماینده ولی فقیه در مازندران و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در تکیه هدایت آملی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته وقف بانوان وقف و خادمان خدوم امامزادگان و بقاع متبرکه این شهرستان در یک سال فعالیت و خدمتگذاری به بقاع و امامزاده‌ها نیز تجلیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در آمل 487 موقوفه شناسایی و در سامانه اوقاف استان به ثبت رسیده است، افزود: در این شهرستان 34 هزار و 800 رقبه، 105 امامزاده و بقاع متبرکه داریم که ثبت شدند.

علیخانی با تأکید بر اینکه در دو سال اخیر حدود 5 هزار و 524 مکان موقوفه تجدید اجاره، سند اجاره جدید و به‌روزرسانی شده است، گفت: با کمک سیستم جی آی اس به منظور مکان‌یابی بقاع متبرکه و رقبه‌ها حدود چهار هزار و 335 رقبه در سامانه اوقاف شهرستان در جایگاه مکان‌یابی قرار گرفته است.

وی با اشاره به انجام عملیات‌های عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه این شهرستان آن را شامل تأمین، نگهداری، مرمت، توسعه و بازسازی بیان کرد و گفت: در این زمینه برای 36 بقعه با 18 هزار و 98 مترمربع، 10 موقوفه با 7 هزار و 331 مترمربع فعالیت عمرانی انجام شد.

وی افزود: برای 64 موقوفه نیز به متراژ 2 میلیون و 573 هزار و 882 مترمربع از طریق فعالیت حقوقی و ثبتی سند مالکیت صادر شد.

علیخانی با اعلام اینکه در دو سال اخیر برای 39 بقعه مترکه با 110 هزار و 297 مترمربع و 841 رقبه سند مالکیت دریافت شده است، گفت: 247 موقوفه تقاضای سند دادیم و 45 فقره سند موقوفه را نیز به دفترچه تک برگی درآوردیم.

رئیس اوقاف و امور خیریه آمل از مشخص شدن تعیین و تکلیف 183 مورد پرونده دعاوی اوقاف با دیگر دستگاه‌های اجرایی این شهرستان با دستگاه قضایی خبر داد و گفت: تاکنون از این تعداد 18 مورد آن اجرای حکم و به موقوفه برگردانده شد.

وی با بیان اینکه در این دو سال 17 وقف در امر فرهنگی و اجتماعی با 41 هزار و 151 مترمربع با 20 برنامه در دستور کار قرار گرفته است که به منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف بوده است، یادآور شد: طی این سال‌ها حدود 418 اجراها و برنامه‌های ویژه در بقاع متبرکه شهرستان آمل برگزار شد.

علیخانی بیان کرد: در اجرای طرح مودت از سال‌های 92 تا 94 بالغ بر 5 میلیارد و 500 میلیون تومان مشارکت مردمی صورت گرفته است که این اعتبارات صرفه بقاع متبرکه این شهرستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این دو سال بالغ در اجرای نیت واقفین بر 41 میلیارد ریال صرف هزینه‌های مساجد، ائمه جماعات، مدارس و علوم دینی، کمک به فقرا و ایتام در ماه‌های محرم و رمضان شده است.

تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار