حمید فخرانی :
رئیس اداره محیط زیست اسفراین گفت: دو دوستدار محیط زیست در این شهرستان 2پرنده شکاری (گونه بالابان )از خانواده شاهین سانان را از چنگال قاچاقچیان پرنده نجات و به این اداره تحویل دادند.
کد خبر: ۱۴۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 22 December 2015
حمید فخرانی گفت: دو شهروند اسفراینی دوستدار محیط زیست در حال عکاسی در حوالی روستای امین آباد اسفراین بودند که متوجه حضور افراد مشکوکی در آن مکان می شوند که با نزدیک شدن به محل این شکارچیان غیر مجاز از محل می گریزند.
وی افزود: این افراد موفق به زنده گیری پرندگان که دام شکارچیان گرفتار شده بودند می شوند و آن را به اداره محیط زیست اسفراین تحویل می دهند.
فخرانی افزود: شکارچیان این پرندگان اغلب افرادغیر بومی از جنوب کشور هستند که برای شکار آنها به این مناطق می آیند و با انتقال این پرندگان به شهرهای جنوبی آنها را به کشورهای عربی قاچاق می کنند.
رئیس اداره محیط زیست اسفراین افزود: امسال سه کومه پرنده گیری در شهرستان شناسایی و تخریب شده است.
وی با بیان اینکه ارزش های تفریحی، اقتصادی و زیبایی پرندگان به اندازه ای است که اهمیت حفاظت از آنها را بیشتر می کند، افزود: پرندگان همیشه یکی از عناصر اصلی موجود در طبیعت به شمار می آیند و به عنوان یکی از عوامل اصلی متعادل کننده طبیعت در زمینه کنترل جمعیت جوندگان محسوب می شوند.
وی افزود:این پرنده پس از چند روز مراقبت در اداره محیط زیست این شهرستان در طبیعت رها سازی می شود .
بالابان شاهینی است جسور و بزرگ با دمی بلند و بال ها یی کشیده که بسیار مورد توجه قوش بازان می باشد، سطح پشتی و بال هایش به رنگ قهوه ای با خال های راه راه نخودی، پوش پرهای گونه، گلو و سینه اش سفید و سطح شکمی اش سفید و دارای خال هال سیاه است. تارک و پس سرش به رنگ قهوه ای روشن و گاهی همراه بارگه های نخودی می باشد و نوار شاربی باریک و دراز و حلقه چشمی زرد رنگی دارد.
در مناطق نیمه بیابانی، صخره های مرتفع، دامنه کوهستان های سنگی و دشت های سنگلاخی زیست می کند. بین صخره ها یا بر روی درختان آشیانه ساخته و گاهی نیز از آشیانه قدیمی پرندگان دیگر استفاده می کند.
اسفراین دارای غنی ترین مناطق زیست محیطی خراسان شمالی است و دو پارک ملی و دو منطقه حفاظت شده سالوک و ساریگل در این شهرستان واقع است.
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار