کد خبر: ۱۴۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵ 22 December 2015


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه تخریب برخی کوه ها و مناطق مرتفع به بهانه برداشت از معادن رویه مناسبی درکشور نیست ، گفت: این رویه آسیب های زیست محیطی را دوچندان می کند.

محمد جواد نیک کار روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی کوهستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به اینکه کوه ها به عنوان اکوسیستم هایی کلان با تسلط چشمگیر فیزیکی خود یک سوم خشکی های جهان را می پوشانند وزیستگاه اصلی یک پنجم از جمعیت جهان به شمار می رونداز این روسازمان ملل متحد به منظور جلب توجه وبه نوعی هشدارجامعه جهانی به مهمترین مسائل محیط زیستی،11دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان اعلام کرده است.

وی بیان داشت: این نامگذاری با هدف توجه همگان به نقش وکارکردهای این اکوسیستم کلان وسرنوشت ساز است.

نیک کار افزود: متأسفانه درکشور ما که نیمی از مساحت آن کوهستانی است،روز جهانی کوهستان همانند دیگر روزهای جهانی در خاموشی و بی اعتنایی می گذرد.

وی گفت:درصورتی که در سرزمین خشک و نیمه خشک کشور ما نقش کوه ها در تعدیل شرایط حاد اقلیمی وشکل گیری طیف گسترده آبهای داخلی به عنوان کانون های تمرکز حیات زیستمندان وجوامع انسانی برکسی پوشیده نیست.

نیک کار بیان داشت: ذکر این نکته ضروری است که حیات کشور ما به دلیل پراکندگی بسیاری از منابع طبیعی تجدید پذیر نظیر جنگل ها،مراتع وحیات وحش و همچنین تجدید ناپذیر همانند معادن درحوزه کوهستانی به شدت به کوه ها وابسته است.

وی افزود: کوه ها به عنوان حصارهای مطمئن درحفظ موجودیت، تمدن و فرهنگ کشور نقش اساسی داشته وامروزه چشم همگان برای حفظ آخرین باز مانده اجتماعات گیاهی وجانوری به کوه ها دوخته شده است.

این مسئول ادامه داد: کوه ها در بسیاری از کشورها نیز محور اصلی فعالیت های گذران اوقات فراغت و منبع درآمد ارزی از راه اکوتوریسم به شمار می آیند.

نیک کار گفت: متأسفانه با وجود این همه نقش حیاتی وکارکردهای متفاوت وارزش های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی، کوه های کشورما همچنان بی صدا،خاموش و غریب در حاشیه اذهان عمومی به شدت در معرض انواع دست اندازی هاوتخریب ها قرار دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ تصریح کرد: بخش عظیمی از اراضی ملی ارتفاعات شمالی شهرستان ساوجبلاغ از جمله چمبورک هیو تا ارتفاعات برغان به دلیل دارا بودن ماده معدنی بویژه سنگ لاشه در حال واگذاری به اشخاص حقیقی برای برداشت مواد معدنی توسط سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان البرز است .

نیک کار گفت: فعالیت در این دسته از معادن در سال های اخیر به دلیل کمبود مصالح رودخانه ای افزایش یافته است به طوریکه بازدید و بررسی های کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ حاکی از شناسایی و استقرار تعداد 10 واحد معدن فعال و نیمه فعال در منطقه می باشد.

وی گفت : در سنوات گذشته و براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، سازمان صنعت،معدن وتجارت قبل از صدور جواز تاسیس و اکتشاف ماده معدنی و همچنین صدور پروانه بهره برداری از واحدهای معدنی،موضوع را از سازمان حفاظت محیط زیست به منظور رعایت ضوابط و معیارهای حفاظت محیط زیست استعلام می کرد.

نیک کار اظهار داشت: اکنون سازمان مذکور به دلیل واقع شدن محل معادن در خارج از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بدون استعلام واخذ تأییدیه لازم از محیط زیست علاوه بر صدور پروانه بهره برداری به استناد ماده 90 آیین نامه اجرایی قانون معادن، مجوز نصب و راه اندازی تأسیسات دانه بندی شن وماسه در اراضی ملی شهرستان ساوجبلاغ صادر می کند.

وی افزود : فعالیت معادن در شهرستان ساوجبلاغ علاوه بر تخریب محیط زیست سبب آلایندگی شدید هوا و صوتی در استان البرز شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار