کد خبر: ۱۵۲۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 26 December 2015
البرز سال ها بخشی از 3 شهرستان بزرگ تهران بوده و از سال 89 به عنوان استان مطرح شده و اکنون که پنج سال از تشکیل آن می گذرد، دربخش های مختلفی نیاز به ایجاد زیرساخت های اساسی دارد.
استان البرز سی و یکمین استان ایران است که در جلسه هیات دولت در تاریخ 12 بهمن 1388 لایحه تأسیس آن تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفتم تیر سال 89 استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.
بر اساس سرشماری عمومی سال 90 جمعیت استان البرز 2412510 نفر است.متوسط رشد سالانه البرز 3.04 درصد که جزو استان هایی است که بیشترین رشد جمعیت را دارد.
سهم استان از جمعیت کشور 3.21 درصد و میزان شهرنشینی در آن 90.5 درصد است. تعداد شهرستان های استان 5 شهرستان، تعداد شهر 16 و تعداد بخش 11 و تعداد دهستان آن 25 دهستان است. مساحت استان بر اساس تقسیم بندی های سال 91 درحدود 5121.694 کیلومتر مربع است.
اما موضوع مهمی که هنگام شکل گیری استان البرز در دولت پیشین مورد غفلت قرار گرفت، تامین زیرساخت های مناسب در حد و اندازه یک استان برای البرز بود و تعجیل در اعلام تشکیل استان البرز به منظور ثبت در عملکرد دولت باعث شد تا این نیاز اساسی مورد غفلت قرار گیرد و اکنون دولت یازدهم وارث این ایراد اساسی در شکل گیری استان البرز است و به همین منظور مسئولان استان و دولت تمام همت خود را برای رفع مشکلات زیرساختی به کار گرفته اند.
استاندار البرز تخصیص اعتباری به عنوان اعتبار راه اندازی استان را برای البرز ضروری دانسته و تاکید دارد که این استان باید از اعتبار ویژه ای برخوردار شود تا بتواند خود را در حوزه امکانات زیرساختی به سایر استان ها نزدیک کند.
سید حمید طهائی استاندار البرز کمبود زیرساخت ها را مهمترین مشکل استان البرز دانسته و تاکید دارد که یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان در این استان ارتقاء زیرساخت ها است.
وی ادامه می دهد که نبود و یا کمبود زیرساخت ها در استان البرز سبب شده است که خدمات رسانی ها در بسیاری از موارد با مشکلات اساسی مواجه شود.
استاندار البرز می افزاید: در این استان تازه تأسیس که اغلب ادارات آن هنوز در سطح شهرستانی هستند با کمبود بسیاری از زیرساخت ها مواجه هستیم، در این بین پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف نظیر مسکن مهر نیز بر دوش البرز سنگینی می کند.
استاندار البرز گرچه تاکید دارد که باید تلاش ها را برای ارتقاء خدمات دو چندان و استانداردهای لازم در این زمینه را به صورت اساسی پیگیری کرد، اما اذعان دارد که به دلیل مشکلات زیرساختی موجود خدمات استان البرز هم اکنون با استانداردها فاصله دارد و لازم است تا مدیران در دستگاه های مختلف به توسعه این خدمات توجه داشته باشند.
برغم مشکلات زیرساختی موجود، اما استان البرز دارای ظرفیت های بالایی است که در صورت استفاده درست از آنان، می توانند تامین کننده بخش قابل توجهی از نواقص موجود باشند.
وجود فرودگاه پیام، استقرار بیش از 3500 واحد صنعتی در استان، ظرفیت های بالای کشاورزی و استقرار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، وجود موسسات پژوهشی و علمی نظیر پژوهشگاه مواد و انرژی، سازمان استاندارد، موسسه سرم سازی رازی، پژوهشگاه کشاورزی هسته ای و پژوهشگاه انستیتو پاستور گوشه ای از ظرفیت های موجود در استان است که می تواند به عنوان مزیت های مهم برای البرز به کار گرفته شوند.
استاندار البرز نیز با اشاره به اینکه استان البرز دارای ظرفیت های بسیاری است، تاکید می کند که لازم است تا با استفاده از این ظرفیت ها به سمت توسعه و تحولات اساسی این استان پیش برویم.
علاوه بر این حادثه خیز بودن استان و آسیب پذیری آن در مقابل حوادث طبیعی که بخش عمده ای از آن نیز به همان مشکلات زیرساختی باز می گردد، ضرورت توجه ویژه به البرز را بیش از پیش آشکار می سازد.
طهائی معتقد است که در ردیف بودجه استان از سال 90 به جهت نقل و انتقالات دولت و برخی مشکلات اعتباری جذب چندانی صورت نگرفته و البرز در این حوزه با محرومیت هایی مواجه است و اعتبارات استان هنوز در حد یک شهرستان است.
استاندار البرز با اشاره به حادثه خیز بودن این استان و فقدان اعتبار مناسب به این منظور، تاکید می کند: در بحث سیل سیجان و حوادث غیرمترقبه دیگری که همواره در کمین است، این استان دست هایی خالی دارد و اعتبار خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.
مشکلات و محرومیت ها در البرز و سایر مناطق کشور ریشه در گذشته دارد و دولت برغم محدودیت های مالی در تلاش است تا ریشه بسیاری از محرومیت ها را بخشکاند.
به گزارش ایرنا استاندار البرز در این زمینه می گوید: منابع مالی دولت دراستان البرز برای پاسخگویی به همه نیازها و تقاضاهای مردم کافی نیست، اما می توان با برنامه ریزی و اولویت بندی طرح ها، امکان پاسخگویی به نیازهای مردم را فراهم آورد.
دستیابی به درک درست از شرایط موجود در استان و توجه خاص به مشکلات زیرساختی و تامین آنها پیش از هر اقدامی برای رشد و توسعه استان، اقدامی ضروری است که از سوی دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است. برنامه ریزی برای این منظور پیش از تامین الزامات زیرساختی نتیجه مورد نظر را تامین نخواهد کرد.
از سویی رشد جمعیت در استان البرز بیشتر از متوسط کشوری است و به گفته استاندار البرز 2.5 برابر رشد طبیعی است و این خود عاملی است که سبب می شود که همواره زیرساخت های موجود متناسب با جمعیت استان نباشد.
طهایی تاکید می کند که البرز با تامین زیرساخت های بیشتری نیاز دارد که البته دولت نیز به این موضوع اهتمام ویژه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار