یکی از دلایلی را که یکی از پیمانکاران شرکت‌های ساختمانی درباره به‌کارگیری این کارگران مطرح می‌کند؛ پرکاری کارگران افغانستانی است چرا که این کارگران به اندازه دو تا سه کارگر ساختمانی داخلی کار می‌کنند.
کد خبر: ۱۶۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰ 09 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، مازندران از استان‌هایی است که بیکاری در آن زیاد است به‌نوعی که براساس اعلام مسئولان استان در نخستین جلسه شورای اشتغال استان 150 هزار نفر در این استان براساس آیتم‌های اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیکارند و هیچ شغل و درآمدی ندارند؛ همچنین نرخ بیکاری براساس اعلام مسئولان استان نرخ بیکاری در مازندران در مقطعی 11 درصد و در مقطعی نیز 12 درصد اعلام شده است؛ اما آنچه که دردناک جلوه می‌کند، به‌کارگیری کارگران افغانستانی در کارکاه‌های ساختمانی است.

صبح یک روز نه‌چندان سرد زمستانی اگر سری به مکان‌های تجمع کارگران بزنیم افرادی را می‌بینیم که یک ساک رنگ‌ و رو رفته و کفش‌های نیمه‌پاره به بر روی جدول‌های کنار خیابان نشسته‌اند تا قرعه کار امروز به نام آنها بیفتند و خیلی‌ها روز کوتاه زمستانی را به پایان می‌برند اما همچنان دست‌شان در جیب است و با وجود گذشت نصف روز بیکارند و همچنان منتظر؛ اما دیده می‌شود در بسیاری از پیمانکاران استان بدون توجه به این مسائل از کارگران افغانستانی استفاده می‌کنند این در حالی است که ظاهرا براساس اعلام مسئولان وزارت کشور به‌کارگیری کارگران افغانی در 16 استان کشور ممنوع است و مازندران جزو این استان‌ها اما خیلی راحت دیده می‌شود که این کارگران در کارگاه‌های ساختمانی پرشمار استان و ساخت‌وسازها به‌کارگیری می‌شوند.

استفاده از کارگران ساختمانی نه تنها در کارگاه‌های بخش خصوصی دیده می‌شود بلکه توسط پیمانکاران شرکت‌های حفار در استان مانند شرکت گاز، آب و ... نیز به‌کارگیری می‌شوند.

یکی از دلایلی را که یکی از پیمانکاران شرکت‌های ساختمانی درباره به‌کارگیری این کارگران مطرح می‌کند؛ پرکاری کارگران افغانستانی است چرا که این کارگران به اندازه دو تا سه کارگر ساختمانی داخلی کار می‌کنند.

با این حال آنچه که خالی است جای نظارت است چون باید متولیان اداره کار بیشتر نظارت کنند وقتی طرحی را به عنوان قانون مصوب می‌کنند؛ در هر صورت روز به پایان رسیده است اما بسیاری از کارگران جوان، پیر و کهنسال مازندرانی امروز را نیز دست خالی به خانه برگشتند.
بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار