نمایشگاهی با عنوان آثار اساتید نگارگر مازندران با یادمان استاد محمد نائیج در قائم شهر برپا شد.
کد خبر: ۱۶۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ 16 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، نمایشگاه آثار اساتید نگارگر مازندران با یادمان استاد مرحوم محمد نائیج در نگارخانه هفت افرنگ قائم شهر با حضور رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم شهر افتتاح شد.

در نمایشگاه آثار اساتید نگارگر مازندران، 5 نگار و هر کدام با 5 اثر هنری از استان مازندران شامل استاد مهران فغانی، صادق گنجوی، مهدی مهدوی، رضا عابدی و آرمین سبحانی آثار خود را در زمینه های مختلف نگارگری به یاد استاد محمد نائیج به نمایش گذاشتند.

مدیر مؤسسه هفت افرنگ در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه نگارگری نقاشی ایرانی است که شامل تذهیب، گل و مرغ و طراحی فرش و همه اینها در مجموعه نگارگری خلاصه می شود، اظهار کرد: نگارگری در واقع هنری اصیل و ایرانی است که برگرفته از تاریخ کهن ایران دارد.

مهران فغانی در خصوص سبک و نوع آثار هنریش، افزود: سبک کارم بیشتر اکرلیک است و بقیه اساتید گواش و آبرنگ کار می کنند.

وی در خصوص استفاده از اکرولیک در سبک هنریشان با اشاره به اینکه اکرولیک مابین رنگ روغن و گواش است و این ماده قابلیت آن را دارد که در آب مخلوط شود اما با آب پاک نمی شود، تصریح کرد: اکرولیک نوعی رنگ ثابت است و درخشندگی خاص و شفاف دارد و در نتیجه قدرت مانور بیشتری در مقایسه با گواش ایجاد می کند اما قابلیت پوشش دهی ندارد که در هنر ایرانی این قابلیت وجود دارد که در این حالت پوشش زمینه با آبرنگ پرداز زده می شود.

فغانیدر خصوص این سوال که نگارگرها موضوع تابلوهایشان را خودشان انتخاب می کنند یا ساخته ذهنشان است؟ عنوان کرد: نگارگرها کپی نمی کنند و در واقع موضوع را از واقعیت های درونی و فضای ذهنی خود استفاده می کنند و کاملا تازه است.

وی با بیان اینکه هر چند تمدن ها لازم و ملزوم هم هستند اما هنر ایرانی شخصیتی مجزا دارد و کاملا جدای از هنرهای دیگر خود را به نمایش می گذارد، تصریح کرد: وقتی می خواهیم با تکنیک های مختلف کار کنیم باید فضا و ذهنیت را ایرانی کنیم و آن ارتباط روحیات ایرانی ما در قالب کار بگنجد.

صادق گنجوی هنرمند نگارگر دیگری که در این نمایشگاه همراه با ارائه آثار حضور داشت با عنوان به اینکه این نمایشگاه بیشتر یادآور استاد مرحوم نائیج است، اظهار کرد: این استاد هنرمند نگارگر آملی که یکی از بزرگان نقاشی ایرانی در مازندران بود و به طور حرفه ای تذهیب، گل و مرغ کار می کرد و بیشتر با تذهیب شناخته شده است.

وی با افزود: از این فرصت آقای فغانی استفاده کرد و این نمایشگاه را ترتیب داد تا همه هنرمندان مازندران به یاد استاد نائیج آثار نگارگری خود را به نمایش بگذاریم.

گنجوی با بیان اینکه نگارگری همان طور که از اسمش پیداست از نگاره گرفته شد، تصریح کرد: نگارگری از نگاره هایی که در غارها انسان های اولیه می کشیدن از آنجا نشأت گرفته و بعد وارد کتاب و سپس تابلو شد.

وی با اشاره به اینکه نقاشی نگارگری که در حال حاضر به این اسم است اما در گذشته با نام مینیاتور شناخته شده بود و مینیاتور به زبان فرانسوی یعنی کوچک شده و هر چیزی را که کوچک کار می کردند این واژه را به آن نسبت می دادند، گفت: با اینکه نگارگری 30 سال است که جای مینیاتور را گرفته اما هنوز با این اسم شناخته می شود.

این هنرمند بیان کرد: نگارگری از مجموع شاخه های مختلفی تشکیل شده که شامل نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب و تشعیر است.

وی با بیان اینکه تشعیر همان جانورسازی است که در واقع هنرمند نگارگر با تک رنگ طلا روی صفحه کاغذ خود گیاهان و حیوانات را ترسیم می کند که به جانورسازی هم معروف است، ادامه داد: تذهیب خلاصه نقوش گیاهی ست که در گذشته برای تزیین صفحات کتاب استفاده می شد و در حال حاضر در قاب قرار گرفته است.

گنجوی با اشاره به اینکه نقاشی ایرانی هم برای تصویرسازی بود مثلا شاهنامه را به تصویر می کشیدند، افزود: گل و مرغ هنری کاربردی که از زمان قاجار در ایران رشد کرد و هنری بود که از چین به هند آمد و از هند وارد ایران شد و ایرانیان بسیار قوی کار کردند.

وی در خصوص مشکلات هنرمندان با بیان اینکه هنرمندان مکان مناسبی برای ارائه اثرشان ندارند و همیشه این دغدغه را دارند که وقتی اثری از آنان تولید شد چطور به دست علاقه مندان به هنر برسانند، تأکید کرد: متأسفانه مردم یا توانایی خرید ندارند و یا بعضی از آنان این درک را ندارند که اصل آثار را تهیه کنند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار