کد خبر: ۱۶۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 20 January 2016
باز هم بررسی دستمزد کارگران برای  سال 95 نزدیک است و باز هم حاشیه ها در این خصوص زیاد شده است. یک روز خبر می رسد که سازمان مدیریت در پیشنهادی غافلگیرکننده برای کاهش حداقل مزد زیر ۲۹ ساله‌ها چراغ سبز نشان داده است و حداقل مزد از 712 هزار تومان به 534 هزار تومان کاهش می یابد و روز دیگر یک مقام مسئول اعلام می کند: دستمزدها را افزایش دهیم، کارگران را اخراج می‌کنند!  از سوی دیگر ماجرای تبصره 33 برنامه ششم نیز باعث شده نگرانی های کارگران بیشتر و بیشتر شود. 

این در حالی است که سال‌هاست ، عنوان می‌شود دولت‌ها در حمایت مستقیم از معیشت اقشار کم درآمد و کارگری فعالیت خاصی نمی‌کنند و بار پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای جانبی شغل تنها بر دوش کارفرمایان است. از سوی دیگر، دولت‌ها حتی در مواردی که اختیار کامل هم دارند حاضر به تقویت معیشت نیروی کار نیستند و علاقه ای هم به صحبت کردن درباره آن ندارند. 

در هر حال تجربه سالی که گذشت، نشان داده که حتی افزایش حقوق کارگران به 712 هزار تومان نیز نتوانسته دخل و خرج زندگی انها را با هم همانگ کنند و خانواده های این قشر زیر فشار شدید اقتصادی کمر خم کرده اند. 

حالا هم به تازگی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تاکید بر اینکه دستمزد باید قدرت پس انداز به کارگر بدهد، گفته: با حقوق و دستمزدی که کارگران می‌گیرند تنها از عهده هزینه‌ خوراک برمی‌آیند در حالی که هزینه‌های مسکن و درمان به تنهایی بخش اعظمی از حقوق کارگران را می بلعد و جایی برای پس انداز یا هزینه‌های تحصیل و آموزش نمی‌گذارد. 

ابوی با بیان اینکه هزینه ماهانه خانوارهای کارگری از یک میلیون و 600 هزار تومان سال گذشته به سه میلیون و 200 هزار تومان در سال جاری رسیده است، اظهار کرده: وقتی کارگر با چنین رقمی رو به رو می‌شود ناچار است یا برای امرار معاش و تامین خانواده خود به شیفت های طولانی کار روی بیاورد یا اعضای خانواده را برای گذراندن چرخ زندگی به کار کردن ترغیب کند که در هر دو حالت کیان خانواده به هم می ریزد و پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد. 

نظر شما مخاطبان شفاف درباره هزینه زندگی در کلان شهرها چیست؟ 

به نظر شما برای زندگی یک خانواده 4 نفره در تهران و سایر کلان شهرها، ماهی چقدر حقوق جواب می دهد؟ 

شما مخاطبان شفاف، کجا کار می کنید و چقدر حقوق می گیرید و آیا می توانید پس انداز کنید؟ 

به عقیده شما حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در سال جدید چقدر باید باشد که دخل و خرج  با هم همخوانی داشته باشد؟ 

دولت برای افزایش حقوق و دستمزد چه باید بکند؟ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار