کارشناس ارشد واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد : راه و روش حفاظت از مصون ماندن از خطراشعه رادیوگرافی دندان یه عنوان یک ضرورت حق بیمار است.
کد خبر: ۱۷۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸ 30 January 2016
 کارشناس ارشد واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد : راه و روش حفاظت از مصون ماندن از خطراشعه رادیوگرافی دندان یه عنوان یک ضرورت حق بیمار است.

به گزارش تابناک ایلام؛موسی مرادی درخصوص حفاظت ازاشعه رادیوگرافی دندان اظهار کرد: کاربرد رادیوگرافی های دندان برای مشخص کردن دندان های شکسته، استخوان های آسیب دیده، پوسیدگی، آبسه های دندانی، کیست ها، بررسی مفصل، بررسی رابطه استخوان ها و خیلی موارد دیگر است.
وی افزود: امروزه با پیشرفت انواع سرطان ها، لزوم توجه به منابع پرتوزاد بیش از پیش احساس می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر عوامل خطر ساز، مصنوعی و توسط خود انسان قابل کنترل هستند، آگاهی افراد در میزان خطر پذیری آن ها نقش مهمی ایفا می کند و اثرهای احتمالی حتی ممکن است با یک پرتوگیری هرچند با دوز کم، شخص را درگیر کند.
مرادی توضیح داد: رادیوگرافی از دندان که در کلینیک های دندان پزشکی انجام می شود، قطعا از این قاعده مستثنی نیست و خطرپذیری بیمار با توجه به اثراهای زمینه ای موجود در میزان احتمال تغییرات سلولی در شخص اثرگذار است.
وی گفت: طبق گزارش شورای تدوین قوانین حفاظتی اشعه(NCRP)، انجام یک تصویربرداری دندان باید با در نظر گرفتن مجموعه پروتکل های ALARA صورت گیرد.
وی افزود: این به این معناست که فاکتورهای زمان گرفتن تصویر، رعایت فاصله حداکثری از سایر ارگان های سالم و استفاده پوشش حفاظتی مناسب بعنوان حائل اشعه حتما باید در نظر گرفته شوند.
مرادی توضیح داد: معمولا پزشک با توجه به تشخیص اولیه اش و احتمال وجود ناهنجاری هایی در رشد دندان یا وجود استخوان اضافی در فک، دستور یک رادیوگرافی دندان را صادر می کند که در حین استفاده از دستگاه فاکتورهای حفاظتی هم در مورد پزشک به عنوان اپراتور و هم بیمار به منظور کاهش اثرهای احتمالی باید رعایت شوند.
وی گفت: با در نظر گرفتن اینکه در یک رادیوگرافی از تمام حداکثر 0.15MSV دوز وارد بدن می شود اما وجود عوامل زمینه ای در افراد همین میزان دوز را نیز برجسته می کند.
کارشناس ارشد واحد تجهیزات پزشکی ایلام اظهار کرد: باتوجه به بحث های فوق و خطرات امواج یونیزان توصیه می شود هنگام رجوع بیمار به کلینیک ها و در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوگرافی و برای جلوگیری از تکرار رادیوگرافی، اپراتور باید با شناخت کامل فیزیک و کاربری دستگاه، تصویر با ارزش تشخیصی را تحویل پزشک دهد.
وی افزود: همچنین استفاده از پوشش های حفاظتی که از ایجاد آسیب به سایر قسمت ها(مخصوصا تیروئید) جلوگیری می کند در کاهش بروز اثرات غیرطبیعی در شخص می تواند بسیار موثر باشد.
وی از مردم خواست که برای حفظ سلامتی خود به هشدارها و تاکید پزشکی توجه داشته باشند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار