کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از وجود 250 تالاب در کشور خبر داد که 22 مورد آنها عضو کنوانسیون جهانی رامسر هستند.
کد خبر: ۱۷۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 01 February 2016
کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از وجود 250 تالاب در کشور خبر داد که 22 مورد آنها عضو کنوانسیون جهانی رامسر هستند.

جمال رحمانی در آستانه روز جهانی تالاب‌ها در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، مساحت تالاب‌های کشور را حدود 5.2 میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: تالاب به پهنه وسیعی گفته می‌شود که آب کم عمق دارد و در کل سال مرطوب است.
 
وی با اشاره به کاهش ورودی آب به تالاب‌ها که همه تالاب‌های کشور را با مشکل مواجه کرده است، افزود: خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، سدسازی و ... همگی باعث شده تالاب‌های کشور دچار کم آبی شوند.


وی از ویژگی‌های اکوسیستمی خاص تالاب‌ها نیز یاد کرد و افزود: تالاب‌ها متنوع‌ترین گونه‌های زیستی را دارند و در انواع مختلفی از جمله لجن زار، تورب زار، دارای آب شیرین، دارای آب شور و ... دسته‌بندی می‌شوند.

به گفته این کارشناس در تالاب‌ها زنجیره موجودات از فیتوپلانکتون‌ها تا گونه‌های پستاندار، آبزی و کنار آبزی فراهم است و به همین دلیل تنوع غنی دارند.

رحمانی از ارزش اقتصادی بالای تالاب‌ها نیز یاد کرد که باعث می‌شود جوامع محلی از آن استفاده داشته باشند و روابط اکولوژیک با تالاب برقرار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان کرمانشاه با چنین ویژگی‌هایی فقط تالاب هشیلان را داریم، خاطرنشان کرد: این تالاب زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری است.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: این تالاب به نوعی سوءتفاهم طبیعت است، زیرا چنین تالابی با این ویژگی باید در عرض‌های شمالی و آب و هوای سرد ایجاد شود.

رحمانی با اشاره به اینکه جنس تالاب هشیلان از نوع تورب‌زار است که از تجزیه ناقص کربن ایجاد می‌شود، افزود: این تالاب از 110 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

وی به گونه‌های جانوری این تالاب هم اشاره کرد و افزود: انواع پستانداران از جمله گرگ، شغال، روباه، سمور و کل و بز و انواع پرندگان از جمله مرغابی سانان، حواصیل، چنگر و پرندگان شکارچی در حاشیه این تالاب زیست می‌کنند.

به گفته این مسئول، تالاب هشیلان سالانه میزبان سه هزار پرنده مهاجر است.

رحمانی از وجود 12 گونه ماهی در این تالاب هم خبر داد که گونه "سگ ماهی کیابی" گونه بومی تالاب است.

وی ادامه داد: در تالاب هشیلان مار زیادی خصوصا افعی آبی وجود دارد و هشیلان در زبان محلی به معنای لانه مارها است.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در گذشته سگ آبی هم در تالاب دیده می‌شد که از سال 87 تاکنون بدلیل خشکسالی مشاهده نشده است.

رحمانی یادآوری کرد: 90 درصد آب هشیلان از سراب سبزعلی تامین می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار